fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אחרי הגן: גם המקלט בשכונת שלמה בחדרה משמש ככולל

מתחם הגן בשכונת שלמה
מתחם הגן בשכונת שלמה

לפני כשבועיים פורסמה ב"חדשות חדרה" כתבה בנוגע לגן ילדים בשכונת שלמה שחרדים תושבי השכונה הפכו אותו לכולל. השבוע התברר כי גם מקלט ציבורי שנמצא בסמוך לגן הילדים הוסב למטרה דומה ולשימושם הפרטי של החרדים בשכונה. כניסתם של תושבים חילוניים למקלט נמנעת, מה שיפגע בבטחונם האישי במקרה של כוננות מטעמים ביטחוניים.

התושבים החילונים הוותיקים בשכונה זוכרים שגן הילדים ברחוב האירוס היה בעבר גן ממלכתי בשם גן צדקיה, וחלקם אף למדו בו בילדותם. לפני למעלה מעשור הוחלט על הפיכתו לגן חרדי ולהורים החילונים נמסרה הודעה על כך שעליהם לחפש לילדיהם גן אחר. הם נאלצו לרשום את ילדיהם בגנים רחוקים אך לא התלוננו כל זמן שבמבנה אכן פעל גן.

בשלב מסוים, הורה ראש הישיבה למשפחות החרדיות בשכונה לא לרשום את ילדיהן לגן הזה. כתוצאה מכך, הגן לא היה פעיל, מה שאפשר את הפיכת המקום לכולל ובית מדרש. שטח הגן הוא שני דונם ובו מבנה הגן ושני קרוואנים שהוכנסו למקום עם השנים. כיום שני הקרוואנים משמשים כמשרדי הקהילה ומתקיימים בהם גם שיעורי תורה. תושבים מספרים שהחלונות בקרוואנים מוסתרים בווילונות כהים כדי לשמור על 'פרופיל נמוך' ולהסתיר את הימצאות החרדים במקום שאמור להיות לא פעיל.

לפני כשנה שלחה עיריית חדרה שתי התראות לראש ישיבת "כנסת יצחק", הרב יהושוע ארנברג, על שנעשה שימוש שלא כדין במבנה, שהנו נכס עירוני. בהתראות צוין כי הישיבה נדרשת להסדיר את שימושה במבנה או להתפנות. כמו כן נכתב כי במידה והנושא לא יטופל, יינקטו הליכי פינוי.

מתחם הגן בשכונת שלמה
מתחם הגן בשכונת שלמה

תושבי השכונה כועסים על כך שעיריית חדרה הודיעה על מחסור בגני ילדים למגזר החרדי ועקב כך נבנו לאחרונה 3 מבנים למטרה הזו, ובשכונות בהן רוב התושבים חילונים, אך דווקא שטח ששימש במשך שנים כגן ילדים ויכול להכיל את כל ילדי השכונה החרדים, הוסב באופן פיראטי לכולל.

גם המקלט הציבורי, שנמצא בצמוד לגן הילדים, היה פעם מועדון לנוער מהקהילה האתיופית. נערכו בו חוגים ופעילויות עבור בני הנוער מהסביבה. את המקלט, לדברי התושבים, הפכו גם כן לכולל.

מ' תושב השכונה מספר: "בתקופת מבצע 'צוק איתן' הייתה אזעקה וגם נפילה באזור חדרה. המקלט היה עמוס בספרים ובציוד של הישיבה והמפתח למקלט היה אצל ראש הישיבה, שלא פתח אותו במשך כל תקופת המבצע. רוב הבתים בשכונה ישנים וברובם אין ממ"דים. לדיירים המבוגרים אין פתרון אחר, הם נותרו ללא הגנה. חובה לאפשר לכולם להשתמש במקלט".

לפי תקנות פיקוד העורף בנוגע למקלטים ציבוריים, האחריות על אחזקתם ותקינותם של המקלטים הינה של הרשות המקומית ועליה לדאוג שלא יאוחסנו בהם חפצים המפריעים לשימוש במקלט כמחסה בשעת חירום, ובאחריותה הישירה לאכוף את תקינותם. מובן שבתקופות של שקט המקלט הציבורי ישמש היטב את הציבור, אך נשאלת השאלה מדוע הפך המקלט לכולל ללא פיקוח ומבלי להודיע על כך לתושבי השכונה. כמו כן, מדוע המקלט אינו משמש עוד את בני הנוער, וזאת בהינתן מחסור במבנים ציבוריים לפעילויות בני נוער בעיר.

מעיריית חדרה נמסר: "עם היוודע על כניסה ללא היתר למבנה העירוני (מקלט ברח' האירוס 4), יצא לשטח צוות מקצועי ומצא כי מדובר בעמותה חרדית. בהתאם לממצא זה, שלחה העירייה הודעה לעמותת כנסת יצחק ובה התריעה על שימוש שלא כדין בנכסים עירוניים ודרשה לפנות את הנכס.

לאחר שהדרישה לא מולאה, נשלחה התראה נוספת, וכשגם התראה זו לא נענתה, הועבר הנושא למחלקה המשפטית על מנת לטפל בפולשים בערכאות המשפטיות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות