fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אורטל פלג הגולש והמוסיקאי מייצר כלי נגינה נדירים

אורטל-פלג. צילום-ברמן
אורטל-פלג. צילום-ברמן

"ההחלטה שלי בחיים היא לחלוק את הצלילים עם כמה שיותר אנשים בעולם לטובת עולם רגוע יותר שבו אנשים מחייכים יותר ובריאים יותר". אז קחו לכם פסק זמן ותכירו את כלי הנגינה החדש באג'ין (BAJINN) שישנה לכם את החיים. את הכלי פיתח אורטל פלג שמוכר מהופעותיו עם הרכב ONOGANA. הוא טייל, ניגן והופיע בעולם, למד מוסיקה מהמקומיים, ייצר כלי נגינה, שילב את הגלישה והאהבה לים, וזה בעצם מה שהוא עושה עד היום

צילום מלכה ניהון
צילום מלכה ניהון

עשר שנים עברו מאז עלה אורטל פלג עם חבריו נדב ועופר לראשונה על הבמה בהרכב ONOGANA. הם הופיעו כמעט בכל פסטיבל אפשרי בארץ, צפון, דרום, מרכז, התנחלויות, בנתניה, באירועים שונים בחו"ל והוציאו שני אלבומים. אורטל ניגן בהרכב הזה על דידג'רידו, קלידים ועל נבל פה.

אורטל פלג .צילום ברמן
אורטל פלג .צילום ברמן

בשש השנים האחרונות הוא מייצר פאנטאם (pantam) שהוא סוג של כלי הקשה שהומצא בשווייץ. לאחרונה המציא כלי נגינה חדש בעולם בשם באג'ין (BAJINN), והשבוע הסתיים בהצלחה פרויקט מימון המונים בו אנשים קנו מראש את הבאג'ין שפיתחו אורטל ושותפיו בשלוש השנים האחרונות. תוך 24 שעות גויסו 30 אלף דולר ויש להם כבר 150 אלף דולר מאז תחילת הקמפיין.

פלג, בן 34, נשוי לליאור, ציירת ממושב גן יאשיה, אב לשלושה ילדים, גר בשושנת העמקים, מרחק 800 מטר מבית הוריו עודד ואורה בעין התכלת. לפני חודש נולד בנו מונאי, אח ללואם ונאיאן (שמות שניתנו לילדים בהשפעת תרבות האינקה, ההינדו ואפריקה).

בילדותו למד לנגן על פסנתר, אבל הים משך אותו יותר והגלשן גרם לו להשאיר את המוסיקה מאחור לכמה שנים. גם היום הוא גולש פעיל ובולט ומקבל חסויות מבילבונג ישראל וגלשני "HANI" מתל אביב: "התאהבתי בים מגיל צעיר ואני מחובר אליו מאוד דרך הגלישה. יש הרבה במשותף בין הגלישה למוזיקה בהיבט של הזרימה "FLOW" שמרגישים בשניהם. זה לא מפליא שהרבה גולשים הם גם מוסיקאים (חלקם אף מקצועיים). אני גולש 23 שנים והים הוא הטבע הכי גדול על כדור הארץ. אני מודה לו ושמח ליהנות מהגלים שהוא נותן לנו".

וכך בעקבות הגלישה וחיבורה הטבעי למוזיקה הוא חזר לנגן על גיטרה ועל דידג'רידו (או בקיצור דידג') – כלי נשיפה אוסטרלי קדום שפותח על ידי האבוריג'ינים. במשך ארבע שנים חי בחו"ל שם ניגן באוסטרליה, הודו, גרמניה, הולנד, פורטוגל, רוסיה ספרד, שוויץ וצרפת, כשהוא מגיע פעמיים בשנה לביקור קצר בארץ: "זה היה חלק מהאווירה ודרך החיים שלי. ניגנתי ברחוב, עשיתי הופעות, חייתי ממוסיקה והייתי מכין כלי נגינה. תמיד הייתי עצמאי וגם כשלא ניגנתי למחייתי הקשבתי למוסיקה בכל הזדמנות אפשרית, כנראה שאני אוהב מוסיקה עוד מהרחם. אז אבא שלי השמיע מוסיקה עם אוזניות לבטן של אמא שלי".

באג'ין. צילום ברמן
באג'ין. צילום ברמן

הרמוניה בשדות הצליל

הוא סיים את תיכון ש"י עגנון אבל בילה יותר בגלישה ובהופעות כדי ג'יי. בצבא שירת כלוחם בתותחנים. הוא חי על פי שיטת אינטרמיטיאנט פאסטינג בה הוא מקפיד לצום לפחות 16 שעות ביממה. הוא מפסיק לאכול בשעה שבע/שמונה בערב ומתחיל לאכול אחרי השעה 12:00 בצהרים, בד"כ תמרים ואגוזים ורק בערב אחרי אימון בתרגילי תנועה וכושר שונים אוכל ארוחת ערב מלאה. הוא מתחיל את היום עם תרגילי נשימה, יוגה וצ'י-קונג ושומר כבר שנים על אותו משקל.

ממה אתה מתפרנס?

"בשש השנים האחרונות אני מייצר את כלי הנגינה פאנטאם, כלי הקשה שהומצא בשוויץ בשנת 2000. כשהתחלתי לייצא אותו היו רק 15 בתי מלאכה שיצרו אותו בעולם. היום יש כבר 150 יצרנים. הכלי עשוי ממתכת מועשרת הנראית כמו פליז ובמראה החיצוני שלו הוא נראה כמו צלחת מעופפת עם שקעים אליפטיים שכל אחד מהם מכיל שדה של שלושה צלילים. מאד מורכב להכין אותו ובתהליך כיוון השדות יש להכות על המתכת ולהרפות אותה בעזרת חום ולכוון את הצלילים לפי המתח והגאומטריה של כל אזור".

בסדנה שלו הוא עובד בו זמנית על מספר כלים. זה מתחיל בפח שטוח ממנו הוא יוצר כיפה ובתהליך ארוך ועדין, תוך ריקוע ומכות פטיש על הפח, הרפייתו ועיצובו הוא יוצר את ההרמוניה בשדות הצליל.

צליל מרגיע. אורטל פלג והתינוק. צילום עצמי
צליל מרגיע. אורטל פלג והתינוק. צילום עצמי

מי הלקוחות שלך?

"לקוחות מכל העולם המחפשים את הכלי הזה דרך האינטרנט ואנשים שיש לי איתם הכרות אישית, לדוגמא, שדרן רדיו מהודו, איש הייטק מגרמניה, אמא לילדים מארה"ב ונגנים שמופיעים בכל העולם. אני עובד על כל כלי במשך חודש וחצי בערך. נחשפתי לכלי בשנת 2000, ניגנתי והופעתי איתו משנת 2006 ואני מייצר אותו כשש שנים".

והנה הטוויסט בעלילה. אחרי שנחשף לכלים מדיטטיביים, מתרגל מדיטציה ומחובר כל הזמן למוסיקה, הוא מרגיש שההשפעה של המוסיקה על הגוף שלו היא משמעותית. המוסיקה מרפאה ומשרה הפוגה של מתח, רוגע ומניעה של מחלות. וכך לפני שלוש שנים הוא החליט לבנות כלי שמפיק מוסיקה בעלת איכויות מדיטטיביות, שלא מיוצר עדיין בארץ ובעולם. לכלי הזה קוראים באג'ין: "זהו כלי ייחודי המייצר צליל עמוק וארוך ומספק רגעים של שלווה וצלילות פנימית. כלי שפשוט יותר לייצר אותו, שיגיע ליותר אנשים בעולם, כי החזון שלי הוא לחלוק את הצלילים ששינו לי את החיים עם כמה שיותר אנשים בעולם וזה מרגש אותי יותר ויותר. שני הכלים שאני מייצר הם קלים לנגינה ולא צריך ללמוד בשביל שהכלי הזה ישנה לך את החיים ויאפשר יותר שקט נפשי ורגיעה אמיתית, כי זה מה שקורה לאדם שנחשף לצלילים האלה כל יום".

למה דווקא באג'ין?

"ראיתי בעולם כלים שמורכבים מצינורות אך לא ראיתי כלים כאלה שנוח להחזיק אותם על הברכיים ויהיו ניידים. כלים עם תיבת תהודה שאפשר להחליף להם סולמות. רציתי ליצור משהו משודרג ונגיש שאף אחד עוד לא עשה כמותו. כמי שמתעסק כבר שנים עם הכנת כלי נגינה בעלי תיבה אקוסטית ועם מוסיקה כזאת הבנתי שזה מה שאני הולך לעשות".

למדת מוסיקה מעבר ללימודי פסנתר בילדותך?

"לא למדתי מוסיקה. אבל הבנתי שמה שאני יכול לתת לעולם ומרגיש לי הכי טבעי זה יותר בפרקטיקה ופחות בתאוריה. כלומר לנגן ולייצר כלי נגינה וכך עבדתי עם אדם שעסק בעץ, למדתי ממנו כמה דברים חשובים ומה שנותר לי הוא להתאמן בייצור ובנגינה. אני למדתי מאבא שלי, עודד, שהוא אדריכל ואיש מאד מיוחד שתמיד חי וחשב מחוץ לקופסא. אם אמא שלי, דאגה שאני אלך לבית הספר אבא נתן לי את החופש לעשות מה שאני אוהב. שניהם תמכו בהחלטות שלי בסופו של דבר".

החיים בחו"ל במשך כמה שנים הם דוגמה לכך. בעוד חבריו הולכים ללמוד מקצוע כדי להתפרנס, פלג חי בארצות שונות בעולם ולמד את החיים. בכל מקום אליו הגיע הוא ניגן, הופיע ולימד נגינה, הכיר אנשים ותרבות וחי חיים ארעיים אך מעניינים שהיוו בסיס לקשרים וחברויות עם אנשים בעולם.

אורטל עושה יוגה צילום עצמי
אורטל עושה יוגה צילום עצמי

"זה לא היה טיול של אחרי צבא. זו הייתה הרפתקה של לחיות את החיים ולא להרגיש כתייר. בסיביר למשל פגשתי שמאנים, הלכתי למקומות בהם מייצרים כלי נגינה באופן ידני וכך גם בפורטוגל, גרמניה והולנד. בהודו ורוסיה ניגנתי ביחד עם מקומיים, שמעתי קולות אותנטיים וזה השפיע עלי כחוויה חזקה ממקור אמיתי. כל הזמן חייתי סביב המוזיקה וכלי הנגינה. חוויתי את הדברים באופן ראשוני בצורה ישירה והיום בנוסף אני יודע שיש לי מיטה חמה ואנשים שאני יכול להתקשר ולבוא אליהם בכל הארצות האלה. זה נתן לי ביטחון שבכל מקום בעולם אפשר להרגיש בבית. קיבלתי הזמנות להופיע מהרבה מקומות בעולם. ברגע שאנשים מכירים את המוזיקה שלך ומזמינים אותך על חשבונם להופיע אצלם זה מחמיא ומחזק את ההחלטה שלי בחיים לחלוק את הצלילים עם כמה שיותר אנשים בעולם לטובת עולם רגוע יותר שבו אנשים מחייכים יותר ובריאים יותר".

 

7 קטנות עם אורטל:

דמות להשראה: יש לי כמה דמויות להשראה והן: גולשים, מוזיקאים ויזמים. המשותף לכולם שהם עושים טוב לעולם.

מה הדבר הראשון שאתה עושה כשאתה קם בבוקר? נשימות עמוקות.

מה לא תאכל אף פעם? מרגרינה.

איפה בעולם אתה אוהב לגלוש? מאד נהניתי באיי אנדאמן. אך תמיד כיף לגלוש בארץ עם חברים טובים מילדות.

ליד מי אתה רוצה לשבת בטיסה? ליד ד"ר ג'ו דיספנזה, ג'ק מה או ג'ים קארי.

משהו שלא יודעים עליך: הלכתי לשיעור בלט אחד ויותר לא חזרתי.

מתי הסתפרת לאחרונה? אני מסתפר פעם בחצי שנה, מוריד כמה ס"מ מהקצוות.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות