fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אהלן וסהלן פי -סף אלאוול – שלום כיתה א'

בית ספר גליל מקבלים ילדי כיתה א
צילום בית ספר גליל

בית ספר גליל מקבלים ילדי כיתה א
צילום בית ספר גליל

ב-1 לספטמבר תיפתח שנת הלימודים ובקיבוץ אשבל במשגב ייפתח בית הספר הדו לשוני גליל, בו ילמדו בכיתות משותפות בעברית ובערבית ויוכיחו שדו קיום הוא אמיתי

בעוד פחות משבועיים יפתח בית הספר 'גליל' את שעריו ו~51 תלמידי כיתות א' יתקבלו בברכת "שלום כיתה א'" לצד "אהלן וסהלן פי א~סף אלאוול". בית הספר 'גליל' הוא פרח נדיר בנוף הגלילי, בו לומדים 250 תלמידות ותלמידים, יהודים וערבים, בכיתות משותפות. הדו קיום הבית ספרי מראה לקהילה שאפשר לחיות ביחד.

התלמידים לומדים בכיתות דו לשוניות וחווים חיים משותפים ושוויוניים, הלכה למעשה. השפות העברית והערבית זוכות למעמד שווה בבית הספר ובלוח השנה מצוינים החגים, המועדים והימים המיוחדים של שני העמים ושלוש הדתות הגדולות. החינוך בשתי השפות מקדם אוריינות רב תרבותית ומפתח דו שיח דיאלוגי על בסיס של שוֹנוּת תרבותית. לכל כיתה צמד מורות, ערביה ויהודייה, המחנכות את הכיתה ומהוות בעצמן דוגמא לשיתוף פעולה. זה גם המצב בקרב הנהלת בית הספר.

"שיתוף פעולה יהודי – ערבי הוא אורח חיים ומהות קיומו", מסבירה הרכזת החברתית של בית הספר מיכל פורת, "לא פרויקט נקודתי בנושא, לא עוד יום שיא, אלא אבן יסוד בתפישתו החינוכית של בית הספר. כבוד הדדי ב'גליל' הינו ההבנה ששוני בין בני האדם אינו מצב הדורש תיקון, אלא הוא המעשיר את חיינו. זאת היא הוויית חיינו. כך אנו מצמיחים דור חדש של אזרחים שותפים, בעלי ידע כבוד והבנה למורכבות החברה שלנו".

את בית הספר מנהל איתי דינר (42) המתגורר בישוב הר חלוץ. דינר מונה לפני כשלוש שנים לתפקיד מנהל בית הספר זאת, לאחר למעלה מ~12 שנים בענף ההיי טק, בחברה היוקרתית אינטל, עם תואר שני במדעי המחשב. עם כניסתו לתפקיד עמל על קבלת תעודת הוראה, אותה סיים בהצלחה. דינר רואה בניהול בית הספר הדו לשוני אחד התפקידים החינוכיים המורכבים ביותר בישראל.

"בית הספר הדו לשוני גליל הוא לא רק בית ספר המעודד דו קיום, שוויון והכרת האחר, זהו בראש ובראשונה מוסד חינוכי מעולה אשר מציג רמה פדגוגית יוצאת דופן ותוכניות לימודים עשירות ומגוונות", אומר דינר. "השנה יפתח בית הספר את שעריו בפעם ה~20, אך הוא צעיר מאי פעם. הוא נמצא בתנופת התפתחות פדגוגית ומקדם תכניות חינוכיות ייחודיות. תפיסת העולם החינוכית של בית הספר למידה מתוך הנאה ומוטיבציה פנימית".

השפעת היחס האישי על תהליך ההתפתחות של הילד היא השפעה דרמטית וראשונה בחשיבותה. בית הספר התחיל במהלך של חונכות אישית, כשלכל תלמיד בבית הספר יש דמות חינוכית בוגרת המצויה עמו בדיאלוג אישי, שמאפשר הכלה של התלמיד וניסיון לראות אותו על הקשיים והלבטים, המקום הלימודי והמקום החברתי, בראייה כוללת ומקבלת. המודל מבוסס על הגדרת מטרות, אישיות, חברתיות ולימודיות, המשותפות של התלמיד והחונך, ומעקב לאורך השנה אחר מימושן.

"בית הספר הוא פלטפורמה נהדרת להצמחת אישיות בוגרת מעורבת, אחראית ובעלת יוזמה אשר איננה מתמצה תחת הכותרת 'תלמיד'", אומרת פורת. "אנו מדמים את בית הספר ככוורת רוחשת של עשייה משותפת, אשר תלמידים לוקחים על עצמם בהדרגה יותר ויותר אחריות על עיצוב דמותו של בית הספר, הלמידה, נורמות ההתנהגות, מערכות היחסים וחיי היומיום הבית ספריים כשותפים שווים ואף מובילים. אנו רואים במנהיגות תכונה נרכשת ולא תכונה מולדת, אשר סביבה חינוכית המעודדת מעורבות יכולה לתרום רבות להתפתחותה".

בית הספר גליל מופעל על ידי עמותת יד ביד ,המפעילה את בתי הספר הדו לשוניים. זו פועלת מאז 1997 במטרה לקדם ולפתח בישראל חברה משותפת לערבים ויהודים. העמותה מקיימת 6 מסגרות חינוכיות וקהילתיות לחיים משותפים בירושלים, חיפה, יפו, ואדי ערה, בית ברל ובגליל. במסגרות אלו ילמדו בשנה הקרובה למעלה מ~ 1800 תלמידים, יהודים וערבים יחדיו. 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות