fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שישי-שבת באתרי מורשת

המועצה לשימור אתרי מורשת ומשרד התרבות פותחים עשרות אתרי מורשת למבקרים תחת ההנחיות וללא תשלום. הביקור והסיור מותאמים לשומרי שבת
רכבת העמק בכפר יהושע (צילום: גליה בכר)
רכבת העמק בכפר יהושע (צילום: גליה בכר)

כחלק ממיזם "שבת ישראלית" של המועצה לשימור אתרי מורשת ומשרד התרבות, עשרות אתרי מורשת ברחבי הארץ יפתחו למבקרים במהלך ימי שישי ושבת החל מהחמישי למרץ. הביקור והסיור באתרים אלה מותאמים גם לשומרי שבת והם יתקיימו ללא תשלום ובהרשמה מראש. מנכ"ל המועצה לשימור אתרים עמרי שלמון, אמר כי יוזמת השר טרופר ומשרדו היא יוזמה הנותנת זריקת עידוד לאתרי המורשת שנפגעו בתקופת סגרי הקורונה ומנגישה את המורשת לציבור הישראלי גם בסופי שבוע. שלמון הוסיף: "עשינו מאמץ להתאים הפעילות באתרים לשומרי שבת".

בין האתרים שיפתחו, מרכז המבקרים של תחנת רכבת העמק בכפר יהושע. במרכז המבקרים הנמצא בסמוך למושב כפר יהושע שבעמק יזרעאל, פעלה קרוב ל-50 שנה תחנת 'אל-שמאם', אחת התחנות הראשיות והמרשימות של רכבת העמק המיתולוגית. הרכבת שנסללה בתחילת המאה ה-20 על ידי הטורקים, חיברה בין חיפה לדרעא הסמוכה לגבול סוריה-ירדן ומשם התחברה לקו הרכבת החיג'אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל-מדינה שבערב הסעודית. באתר שבעה מבני אבן מרשימים ושלושה קרונות משא כשאחד מהם הוא מקורי מתקופת הקמת קו הרכבת.

במהלך ימי השישי יתקיימו במקום סיורים מודרכים בשעות 10:00 ו-11:00 (ב19.3 יערך סיור רק בשעה 11:30) ובימי השבת ייערכו סיורים גם בשעה 12:00.

משטרת נהלל והמרכז למורשת יבניאל 

אתר נוסף שיפתח הוא מרכז המבקרים של משטרת נהלל ההיסטורית שהוקמה על ידי הבריטים בשנת 1936, עם תחילת "המרד הערבי" ברחבי ארץ ישראל. שוטרי התחנה היו מופקדים על ביטחונם ושלומם של תושבי האזור. מפקד התחנה, סרג'נט שבילי היה מסור לתפקידו אך תמך גם בפעילות הישוב היהודי וסייע רבות לפעילות ארגון "ההגנה". לאחר תום המנדט, שימשה התחנה כתחנת מעצר וכמחנה צבאי.

במרכז המבקרים הממוקם בסמוך ליישוב מנשייה זבדה שבעמק יזרעאל ניתן ללמוד על מורשת השוטרים והנוטרים העברים בארץ ישראל. במהלך ימי השבת יתקיימו גם סיורים מודרכים במקום בין השעות 10:00 ו-11:00. בחדר סגור יוקרן סרט שאינו מיועד לשומרי שבת.

משטרת נהלל (צילום : מיכאל גינזבורג, המועצה לשימור אתרים)
משטרת נהלל (צילום : מיכאל גינזבורג, המועצה לשימור אתרים)

בנוסף לכך, יהיה ניתן לבקר גם ב"בית סבתא צילה" שהוא מרכז מבקרים לשימור המורשת ביבנאל. הבית הינו ביתם של צילה וברוך ליפשיץ', השוכן ברחובה הראשי של המושבה ונבנה בשנת 1905. זהו אחד ממבני האיכרים המוקדמים של המושבה.

הבית עבר שיפוץ שימורי בשנת 2014 על ידי צאצאי האיכרים המייסדים ומשמש כמרכז מבקרים לשימור המורשת. באתר ניתן למצוא כלים הממחישים את אורח חייהם של איכרי המושבה בראשית המאה שעברה ומספרים את סיפור המשפחה, המושבה וההתיישבות במקום. כמו כך, מוצגים ממצאים שנמצאו בתל ינעם הסמוך, המזוהה עם יבנאל המקראית. במהלך ימי השבת יתקיימו במקום סיורים בשעות 10:00, 11:30 וב-13:00. כחלק מההתאמות לשומרי שבת לא יוקרן סרט במקום.

להרשמה לביקורים ולסיורים- לחצו כאן

 

לחדשות נוספות בידיעון עפולה וידיעות הגליל לחצו כאן* לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות