fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נבואה שהגשימה עצמה

צילום אלבום פרטי

 

 

 

ספרה הראשון של היוצרת מיכל חקוקי מעפולה, "המוות רומנטי רק באגדות", ניבא את המלחמה ויצא לאור חודשיים לפני המלחמה

 

בחודש אוגוסט האחרון, ראה אור ספרה הראשון של היוצרת והבימאית העפולאית מיכל חקוקי. בספר 74 שירים שנכתבו משנת 1995 ועד שנת 2023. אי אפשר להתעלם מהעיסוק של המשוררת באובדן ובמלחמות ישראל. הספר מצמרר באופן בו הוא חוזה את המלחמה והטבח שידעה ישראל בשביעי באוקטובר 2023 .

יחד עם זאת קיימת רומנטיקה בלתי מתפשרת שזורה בכאב אינסופי. בחירתה לכתוב פעם בגוף אישה ופעם בקולו של גבר מסקרנת. לשאלה זו ענתה מיכל: "כששיר מבקש להיכתב, אני מאפשרת למילים להגיע לעולם כפי שהן מבקשות בצורה טהורה, כמו תסריט לסרט או לסדרה. זה דומה לאופן בו מחזאי, כותב את נפשן ומחשבותיהם של דמויותיו ואינו מגביל אותן בזהות העצמית שלהם. זה תמיד מסקרן אותי איך גבר חושב, ומה ליבו בסתר מבקש".

חקוקי ייצגה את עפולה בתחרות "מילה במקום" של "הליקון בית לשירה", והשיר שלה "שבת בעמק" זכה במקום הראשון. "שמו המקורי של השיר היה "שבת", מספרת מיכל, "כוונתי הייתה לשבת אוניברסלית, אך כשהשיר נשלח לשיפוט בתחרות החליטו ב"הליקון" כמחווה למשוררים המשתתפים להדפיס את שירי התחרות לספר ושם גיליתי ששינו את שמו ל"שבת בעמק". כך הם חידדו עבורי את המשמעות להשתקעות שלי חזרה בצפון בשנים האחרונות".

"התגובות לשיר היו חזקות" היא מספרת על התגובות שקיבלה. י"ש מורה שכתבה לי שהיא תכניס אותו למערך שיעורי הספרות שלה, וזה היה מפעים עבורי. השיר עוצמתי כך שלעיתים לא מאמינה שכתבתי אותו".

כשהעורכת הלשונית ביקשה ממיכל להוסיף משהו לכריכה של הספר שיתמצת את ההוויה של הספר כתבה מיכל את הקטע הבא בשלוש דקות.

"זכוכיות שקופות מתנפצות בתוך אדם

והוא אורח בעולם.

גופו קיים בהשאלה,

כשנפשו תבקש משמעות, תפגוש קרן אור את חדרי ליבו,

תתארח מעט, תחמם מעט.

אולי אפילו יזכה בנחמה בדמות אהובה,

עד המלחמה הבאה".

כשנשאלה מיכל על האופן והדרך לכתיבתה היא השיבה, "אני מרגישה שאין חוקיות ברורה לכתיבה. זה יכול להיות משהו רגעי, מתפרץ. ולעומת זאת יכול להיות משהו שכל פעם מחדש חוזרים אליו, פותחים, מוסיפים, מתקנים. השקת בספר הייתה אמורה להתקיים בחודש אוקטובר, אך בעקבות הלחימה נדחו האירועים. "יש תחושה שהזמן עצר, אנשים כותבים לי שהספר כאילו ניבא את מאורעות המלחמה אבל לך תסביר להם שאני חיה את זה שנים".

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות