fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נוירו-ארכיטקטורה: עיצוב משפיע על אושר זיכרון ומצב רוח

כיצד קירות, חללים וחפצים נוגעים אלינו? על שאלות אלו ודומות להן עונה מרחב מחקרי חדש יחסית המחבר בין מדעי המוח וארכיטקטורה-נוירו ארכיטקטורה
דבורה צרויה (צילום עצמי)
דבורה צרויה (צילום עצמי)

כיצד קירות, חללים וחפצים נוגעים אלינו? ומה קורה במוחנו במהלך שהותנו בחלל כזה או אחר? האם עיצוב הסביבה הדוממת יכול להשפיע על רגשות אנושיים כמו אושר ומצב הרוח?

על שאלות אלו ודומות להן עונה מרחב מחקרי חדש יחסית המחבר בין מדעי המוח וארכיטקטורה-נוירו ארכיטקטורה.

בעשור האחרון המחקר המדעי הענף בתחום מדעי המוח ויישומו הלכה למעשה על ידי אדריכלים תופס תאוצה.

ידע זה והשלכותיו מהווים בסיס מדעי מעשי ומוכח לתכנון איכותי, בריא, והשקעה כלכלית כדאית במה שעד היום אולי היה נראה כגחמה עיצובית. האדם ורווחתו הם העומדים במרכזה של התפיסה. מקורות מידע חשובים אלו מאפשרים לתכנן בתי מגורים, מוסדות חינוך, בריאות ומסחר ברמה אחרת שלא הכרנו עד כה.

מה שאדריכלים ומעצבים יודעים כבר מאות רבות של שנים המדע מוכיח ומאושר – הסביבה האדריכלית בכוחה להשפיע על מצב הרוח ורווחת הנפש של האדם.

 

לחלל מואר השפעה חשובה על האווירה

במחקרים הניחו שיש להביא בחשבון כיצד כל אחד ממאפייני הסביבה האדריכלית משפיע על תהליכים מסוימים במוח בדומה לתהליכים במוח הנובעים ממצבים של מתח ריגוש וזיכרון.

באמצעות בדיקה של רמות הורמונים וכימיקלים הגיעו החוקרים למסקנות מה מועיל ומה מזיק לרווחתו של האדם.

לדוגמא, צבעים הם בעלי השפעה פסיכולוגית התנהגותית ידועה ומוכחת. הצבע עצמו ואף יותר מכך, המינון של הצבע ומיקומו הוא משמעותי להשפעתו עלינו.

צבע כחול משרה שלווה, התבוננות בצבע כחול כמו בים מאיטה את קצב הלב ומורידה את לחץ הדם.

אותו הדבר בצבע ירוק. לעומתם הצבע האדום דומיננטי מאוד מחיש את פעימות הלב מעלה את לחץ הדם ומגביר את קצב הנשימה.

לחלל מואר השפעה חשובה על האווירה הכללית. מקור האור הטוב ביותר הוא כמובן אור השמש.

זהו אור חם שצבעו אינו לבן אלא צהוב אדמדם. גודל וכמות החלונות בחלל מעורר תחושת שמחה מידה שתכנון ופתחי האור הוא נכון, ולחלופין סיבה לתחושות עצבות וחרדה במידה שאינם מספיקים. תאורה טבעית של אור יום משפרת את התפקוד, לא רק בגלל האור אלא גם מתחושת שליטה וידיעה של מה קורה בחוץ ומה מזג האוויר.

הכנסת אור טבעי על ידי הרחבת פתחים
הכנסת אור טבעי על ידי הרחבת פתחים

חפצים משפיעים על מצב הרוח

אלמנטים וחפצים שונים בבית עשויים להשפיע על מצב הרוח. באופן מפתיע, עיצוב מינימליסטי מוקפד ומלוטש אינו מזין את המוח כפי שבית עם מעט עומס. דווקא תמונות, ספרי קריאה, מזכרות ודברים אישיים שמשולבים בעיצוב הבית מעניקים קרקע יציבה, תחושת שייכות, משפרים את הזיכרון ומשרים רוגע.

חלוקת החלל. המטבח הוא עיקר הבית. במטבח מתחברים לרגשות עמוקים של נינוחות. מעבר להכנת אוכל, קיימת תחושה של הגנה, חמימות ומפגש חברתי. לא מומלץ שהמטבח יהיה בריחוק מבני המשפחה. למשל אחרי יום עמוס אם המטבח ממוקם כך שהקולות של בני המשפחה מרוחקים ואינם נשמעים היטב זה אומר שהמוח כפי הנראה ימשיך לייצר אדרנלין וקורטיזון ההורמונים המיוחסים לחרדה פחד ומתח.

לכן מומלץ שעיצוב המטבח יהיה פתוח לאזור חדר המגורים או לאזור בו מתרחשת הפעילות המשפחתית המקנה הרגשה של בטחון ושליטה. לכן הסיכוי יותר גדול שהמוח ייצר אוקסיטוצין ההורמון המקשר וסרוטונין המיוחס לרוגע והנאה. מסיבות דומות כדאי שמהמטבח תיראה הכניסה, ויראה חלון גדול הפונה החוצה.

גיאומטריה רכה. כדאי שתהיינה פינות מעוגלות בכמה רהיטים ואלמנטים בחלל הציבורי, הן יעזרו למוח להירגע מחרדות לפינות חדות המובנות בחלק במוח הקרוי אמיגדלה.

חדר משלך. העדר פרטיות הוא גורם למתח. גם אם חדר פרטי משלך הוא לא אפשרי, יש למצוא זמן ומקום לפרטיות עם האילוצים הקיימים בבית.

ארגון מחדש. אחד מגורמי המפתח שמעוררים הרבה אושר ורגשות חיוביים הוא שינוי בבית. אם משנים במעט אין צורך במהפכות גדולות ויקרות. ניתן להזיז חפצים ממקום אחד לאחר. לשחק קצת עם התאורה. החלל יקבל מתיחת פנים קלה ונעימה.

עיצוב הבית אכן משפיע על מצב הרוח, ובסופו של דבר על הבריאות ואיכות החיים.

דבורה צרויה – אדריכלות ועיצוב פנים

ועכשיו ל-10 הפונים הראשונים לפגישת ייעוץ בשווי 500 ₪ לגמרי במתנה!

התקשרו עכשיו בואו ניפגש 052-4438163

Devora.tsruya@gmail.com

אהבתם את הכתבה? הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובעמוד הפייסבוק שלנו ידיעות הגליל ידיעון עפולה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות