סגן עיטם שולץ (23), המשרת כמפק״ץ בגדוד גפן בבית הספר לקצינים, התנדב כמדריך רכיבה על אופניים לאנשים עם מוגבלויות במועדון האופניים של עמותת "אתגרים" בנהלל במסגרת שנת שירות לפני הצבא. לפני שלוש וחצי שנים, באחת מרכיבות בשטח של צוות המדריכים, הציע להקים שביל רכיבה מיוחד, שיהיה מותאם ומונגש לאופניים מיוחדים כמו אופני יד ואופני ה"טנדם" (המיועד לשני רוכבים). יחד עם מנהל אזור הצפון של "אתגרים" בתחום האופניים דאז, נמרוד שוורץ, פנה עיטם לקק"ל עם הרעיון שהתקבל בהתלהבות ובזרועות פתוחות, וביום שישי נחנך השביל המיוחד שהוקם בגבעת חציר ברכיבת שטח ראשונה, שבסיומה התקיים טקס מרגש.
גם להם מגיע שביל (צילום דובר צה"ל)
עיטם ונמרוד הציגו לגורמים הרלוונטיים, וביניהם האדריכלים של קק"ל, את הצרכים הייחודיים לרכיבה בשטח עם האופניים המיוחדים, ובהמשך ליוו מקצועית את כל הליך הבנייה וההקמה של השביל. בכדי להקים את השביל, עמלו בקק"ל על פינוי של כ-100 משאיות עם גרוטאות ואשפה שהושלכו ליער, עסקו בפעולות אכיפה נוספות ונטעו חלקות לחידוש היער. בקק"ל גם בחרו את גבעת החציר כיעד אסטרטגי למיקום נוח ונגיש עבור מועדון הרכיבה על אופניים של "אתגרים" בנהלל. אורכו של המסלול הוא 6.4 קילומטרים והוא מותאם גם לרכיבה עבור ילדים ומשפחות.
נמרוד שוורץ, המנחה המקצועי של תחום האופניים בעמותת "אתגרים", מסביר: "בימים אלו אין שבילים בשטח שמתאימים לרכיבה על אופניים של אנשים עם מוגבלויות. אופני היד הם ארוכים ורחבים ואופני ה"טנדם" כפולים באורכם מאופניים רגילים, מכיוון שהם מיועדים לשני רוכבים. לכן, היינו צריכים לשנות כל מיני פרמטרים טכניים בשטח ולמצוא מקום ללא עיקולים גדולים מדי ובשטח מישורי. הרעיון הוא ליצור שביל שיהיה נוח לכלל הרוכבים, בו כולם ירגישו שווים בין שווים – צעירים, בוגרים, אנשים עם מוגבלויות ומשפחות".
סגן עיטם  סיפר על היוזמה: "לפני הצבא רכבתי המון שנים על אופניים בשטח ואף התחריתי באופן מקצועי בתחום. כשהגעתי ל"אתגרים" בשנת השירות, שילבתי בין ההתנדבות בקהילה לאהבה שלי לרכיבה על אופניים. בעיני, מה שהיה מדהים הוא תחושת המסוגלות והיכולת האדירה להתמודד עם הקשיים של המשתתפים, והפליא אותי שלמרות שכל חיי רכבתי על אופניים, לא הכרתי את עולם הרכיבה של אנשים עם מוגבלות ואת אופני הטנדם ואופני היד.אחרי מחשבה ארוכה הבנתי שחייבים לשלב בין הדברים ומשם עלה לי הרעיון. אני רוצה שהרוכבים בשטח בעוד כמה שנים ייפגשו במסלולים אנשים שרוכבים על אופני יד ואופני "טנדם", וזה ייראה להם טבעי לחלוטין".
סגן עיטם שולץ (צילום דובר צהל)
סגן עיטם שולץ (צילום דובר צהל)

היה לו חלום

גיל עצמון מנהל אזור גליל מזרחי בקק"ל סיפר: "יום אחד, שמתי לב שנקבעה לי פגישה עם עיטם שולץ מעמותת אתגרים. לא היה לי מושג מה רצונו ומי הוא. המשפט הראשון שלו חרוט בזיכרוני עד היום. הוא אמר: 'אני מסיים שנת שירות בעמותת אתגרים, לקראת גיוס, ויש לי חלום- לייצר שביל ייעודי ראשון מסוגו לאופניים "טנדם" ואופני ידיים'. התלהבתי מהרעיון מאוד. חשבנו על יער מתאים בסמוך למרכז אתגרים בנהלל. לקראת סיום התכנית ביקשנו להיפגש לרבע שעה עם צוות התכנון של תכנית האב הארצית לשבילי אופניים. דיברנו באריכות בפגישה, והמשפט שחזר על עצמו כל הזמן מפי צוות התכנון היה 'איך לא חשבנו על זה קודם?'.
באותו יום נקבע דבר בקק״ל ושבילים מסוג זה נוספו כשכבה חשובה לתכנית האב הארצית. זהסיפור גדול על בחור נדיר וצנוע שחלם והגשים״.
מנכ"ל עמותת "אתגרים", ניר הכהן, הוסיף: "עמותת אתגרים חרטה על דגלה את הסיסמא "לפרוץ גבולות", וסיפור הולדתו של השביל הראשון בישראל, שיהיה מונגש לציבור הרוכבים עם מוגבלויות, הוא הדוגמה הטובה ביותר לכך. אנחנו רוצים להודות לעיטם, נמרוד וחברי החוג מנהלל, שהגו ויזמו את הרעיון ולקק"ל, שבזכותה התאפשר לכולנו לממש את הרעיון המדהים והמהפכני הזה. אנחנו מקווים שבקרוב יוקמו עוד שבילים נגישים לאופניים מיוחדים ברחבי הארץ, לטובת רכיבה שוויונית ומהנה לכל אחד ואחת".
בתוך כך, עמותת "אתגרים", העוסקת בהעצמה ושילוב חברתי של ילדים ובוגרים עם מוגבלות באמצעות ספורט אתגרי בטבע, תערוך ביום שבת ה-11 ביוני, בשיתוף המועצה האזורית עמק יזרעאל בפעם ה-18 את אירוע הרכיבה החברתית גלגלים של תקווה, שנועד להעלות את מודעות הציבור לשילובם של אנשים עם מוגבלות בחברה. האירוע יתקיים לראשונה מאז פרצה מגפת הקורונה וצפויים להשתתף בו אלפי רוכבים מכל רחבי הארץ.