fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178238 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אפשר גם אחרת

הבוסתן בנוף הגליל הוא מיזם של תושבים יהודים וערבים המתגוררים בעיר, שמוכיחים כי יהודים וערבים יכולים לחיות בשלום ובאחווה * חברי הבוסתן השתתפו בעשרות פעילויות למען הקהילה המקומית * אחד המייסדים, ניר סירקין: "אנו בונים חיים משותפים בנוף הגליל ומטפחים זהות וגאווה מקומית"
פעילות משותפת של יהודים וערבים בבוסתן
פעילות משותפת של יהודים וערבים בבוסתן

מאות מתושבי נוף הגליל כבר השתתפו בפעילות "הבוסתן" – מיזם של חיים משותפים שהוקם על ידי קבוצת של תושבי העיר ולו שותפים יהודים וערבים.

ניר רובין סירקין, תושב נוף הגליל ואחד מהמייסדים, מספר מה הביא אותו את חבריו ליזום את הבוסתן: "המוטיבציה הראשונית שלנו בהקמת הבוסתן הייתה הרצון להקים קהילה של תושבי נוף הגליל ולחזק את תחושת השייכות שלנו לעיר. שנית כל, הרצון להיפגש עם כל מי שחי בעיר הרב-תרבותית המעניינת שלנו, יהודים וערבים, חילוניים מסורתיים ודתיים, עולים וותיקים, צעירים ומבוגרים. מאז אנו בונים חיים משותפים בנוף הגליל ומטפחים זהות וגאווה מקומית. בחרנו בשם "הבוסתן" משום שזהו מקום שעצים שונים גדלים בו יחד ונותנים פרי. וכך אנו רוצים שיהיו העיר והקהילה שלנו – מקום לצמוח בו יחד מתוך השונות".

קהילת "הבוסתן" מארגנת אירועים ומפגשים קהילתיים, מצמיחה מנהיגות מקומית משותפת ומקיימת קורסים וקבוצות עניין. רבות מהפעילויות מתבצעות בשותפות עם העירייה ורשת המרכזים הקהילתיים. יותר מ-700 תושבי נוף הגליל השתתפו בפעילות הבוסתן בשנה שעברה.

"חיים משותפים הם עבורי דרך חיים, שבה אני מנסה להכיר את האחר, את הזהות שלו, ההעדפות שלו והייחודיות שלו. לכן בתור תושבת נוף הגליל בחרתי להצטרף לבוסתן ולהיות פעילה בחבורה שמובילה אותו", מספרת אומיה נסראללה זריק, עובדת בכירה במשרד הבריאות. "החיים המשותפים חייבים להתבסס על קשר בין שווים. זה לא עניין של אוכל, שתיה וחגיגות, אלא היכרות מעמיקה עם הצרכים של האחר וגם עשייה משותפת לשינוי המציאות".

עם פרוץ משבר הקורונה התגייסו עשרות מתנדבי "הבוסתן" לטובת אוכלוסיות בסיכון לתחלואה ומשפחות המצויות במצוקה חברתית. "לא ניסינו להמציא את הגלגל", מספר רובין סירקין, "אנחנו יודעים שנעשית עבודה מצוינת בעיר על ידי מחלקת הרווחה של העירייה, רשת המרכזים הקהילתיים, עמותת נעל"ה של משה גרוסמן ועלמ"ה-העמותה למען הקשיש. פנינו אליהם ואמרנו: 'אנחנו לרשותכם. באנו לעזור לכם בפעילות המבורכת שאתם עושים'".

הבוסתן גייסה יותר מ-50 מתנדבים תושבי העיר, ערבים ויהודים, אשר ארזו וחילקו אלפי חבילות מזון למשפחות נזקקות. הם קיימו רשת עזרה הדדית של תושבים בה עשו קניות והביאו תרופות לאנשים בסיכון שלא יכלו לצאת מביתם. עורכי דין חברי הבוסתן נתנו בהתנדבות שעות ייעוץ משפטי. מתנדבים מהבוסתן סייעו בהפעלת יריד הבגדים של עמותת נעל"ה שהתקיים בקיץ. להערכתו של רובין-סירקין, כ-2200 תושבי העיר קיבלו סיוע ממתנדבי הבוסתן מאז פרוץ משבר הקורונה. הם ממשיכים להתנדב, ובוודאי נראה אותם בפעילותם המבורכת גם בסגר הקרוב.

המפגש הבין-אישי בין המתנדב לאדם שמקבל ממנו סיוע מורידה חומות של סטריאוטיפים, ניכור וגזענות, ומקרבת בין המגזרים בעיר.  "לבסוף מעז יצא מתוק. הקורונה לא מבדילה בין דת, גזע ולאום, ולכן הפתרון ההגיוני הוא שילוב כוחות עם ערבות הדדית ואכפתיות בין אדם לאדם", אומר ד"ר ח'ליל בקלי ממובילי פעילות ההתנדבות, "ברור לחלוטין שהתקופה הזאת מאתגרת וקשה לכולנו, וחייבים לעבוד יחדיו", הוא מסכם, "מאחל לכולנו להדבק בשותפות הגורל, הצדק החברתי והשוויון, מול האויב המשותף –הקורונה, ומול הגזענות".

ניבין ראשד  כבר סייעה לעשרות משפחות כמנדבת של הבוסתן: "כולם שואלים למה את עושה את זה", היא מספרת, "אז אני עונה: פשוט כי כולנו בני אדם. האנשים שאני עוזרת להם הם אמא ואבא של מישהו, והיו יכולים להיות הוריי. אני תמיד האמנתי שדו-קיום וחיים משותפים אפשריים. צריך רק לב ונשמה והמון אמונה ואהבה". והיא משתפת בסיפור קטן: "ריגש אותי ממש שרכשתי תרופות לשני מבוגרים והבאתי אותן לביתם. גיליתי ששניהם ניצולי שואה. למדתי וראיתי סרטים על השואה, וכמה סבלו האנשים שסיכנו את חייהם לעזור להם להינצל. כשזה הגיע עד אליי, לחלק הקטן הזה שיכולתי לעזור, זה ממש ריגש אותי עד אין סוף".

"עבורי הבוסתן הוא נס"

"מזלי שבזכות האמונה וההתמדה מצאתי את עצמי בקהילה של חברים שמאמינים ועושים לקידום חיים משותפים בין יהודים וערבים בעיר- הבוסתן שמה", מספר ראובן גרינשטיין, תושב ותיק בעיר. "הבוסתן" חשפה בימים קשים אלו, של הכרח בשמירה על ריחוק חברתי, את האדם הסולידרי שבכל אחד. עבורי הבוסתן הוא נס. בימים קשים אלו החברים מתגלים בשיא האנושיות שלהם. מקווים שנוכל לחזור לחיים סדירים יותר והקשר בינינו רק ילך ויתחזק".

בתקופת הקורונה לא פסקו המפגשים הקהילתיים של הבוסתן. הם עברו לזום. אחד האירועים האלה היה ערב "טד" מתוצרת מקומית, במסגרתו אקדמאים תושבי העיר שיתפו את הציבור בתחום המחקר והפיתוח שלהם. "היה לנו חשוב להראות שיש כאן בעיר הון אנושי מצוין. אנשים איכותיים ומובילים בתחומם. שיש לנו במה להיות גאים כתושבי העיר", אומר ניר רובין סירקין, ומספר כי הערב זכה להצלחה רבה.

"בערב "טד" הרגשתי פתאום חלק מקהילת 'הבוסתן' שחיה בנוף הגליל ומעמיקה את ההיכרות בין תושביה", מספרת עביר ארשיד, אחת משלושת המרצים בערב, כולם תושבי העיר. "הרגשתי גאווה לראות תושבים בעיר שלי שחוקרים תופעות פיזיקליות, חינוכיות וחברתיות, ושמים לנגד עיניהם את התרומה לחברה".

יערה אלף-דקל, אחת מעשרות המשתתפים, נהנתה מאוד: "הערב עסק בנושאים מאוד רלוונטיים וחשובים. שמחה להיות שותפה בקהילה בה ערביות ויהודיות, ערבים ויהודים, מלמדים זה את זה, ודנים ביחד בתחומים שונים שמרכיבים את חיינו".

ניר רובין סירקין מסכם: "לכבוד ראש השנה אני רוצה לברך את תושבי נוף הגליל והאזור, בשנה של חברות, נדיבות ושכנות טובה. מי ייתן, ונוכח מציאות של בידוד וריחוק חברתי, נדע להתקרב, לתמוך זה בזה ולשבור את חומות הניכור בין חלקיה השונים של החברה".

 אהבתם את הכתבה? הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובעמוד הפייסבוק שלנו ידיעות הגליל ידיעון עפולה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות