fbpx

הכרות עם המושג רוחניות ולא מהמקום הדתי

איור עדי בארי

דר' רבקה מרום Ph.d

במסגרת שיעור שיר עברי שאני מלמדת, למדתי את השיר "אני מצפת". בכתה ד' לומדים את מפת ארץ ישראל באמצעות השירה העברית. כדי להכיר את צפת, מציינים שהינה מרכז רוחני ועליה לרגל לקברי צדיקים. גם השר מונטיפיורי נכנס לישראל מלבנון לבקר בצפת ובטבריה. חשוב שנבין שהדת היא מוסר להגיע לרוחניות. הרוחניות איננה מובילה או מנחה להאמין בצדיק זה או אחר. הרוחניות היא מקור החיבור למהות של האדם, לנשמה, לאור הנצחי שבנו שמהווה ערוץ לאהבה.

חשוב שילדים יכירו מגיל צעיר במהות שלהם, בכוח היצירה שלהם. שהרי אלוהים הפיח רוח באדם, רוח משלו. בכל אחד מאיתנו יש כוח אדיר לברוא עולם טוב יותר, בריא יותר, אוהב יותר. כבר בכיתה ב' כשלומדים את השיר אדון עולם, שהלחין עוזי חיטמן, בדיוק כמו בשיר שלו "אדוני ראש העיר", אני שואלת את הילדים אם הייתם מקבלים יום אחד להיות אדון עולם, מה הייתם עושים? הילדים נמצאים בעולם טהור, יש בהם שטף של נתינה בדיוק כמו פוטון שמאיר ולא לוקח כלום לעצמו. ולכן, זה הזמן להביא אותם לחשיבה חיובית, הכוונה לעשות טוב. האמירה היא השלב שלפני הביצוע.

אדם מואר, הוא אדם אוהב, מחבק בסבלנות ומהווה עזר לכל סובביו. החיים הם אמצעי לעשות את ההשתלמות ביישום הטוב שתלוי בנו. המוסר אינו המטרה. הדתיים נעצרים במוסר. הדת יצאה בתקופות שונות ולבשה חוקים ומנהגים, יצרה קבוצות ואמונות. המימד הרוחני שווה בכל הדתות ולכן חשוב שנתמקד בו. ההכרה בהיות האדם רוחני מאפשרת לנו לחנך לנכונות להדדיות, עזרה לזולת ואהבת האדם.

רוח האדם היא החלק המודע שבאדם. לא סתם אנחנו מודעים היום לכוחן של נשימות. כשאדם בחרדה, אנחנו מדריכים אותו לנשום נשימות עמוקות בקצב איטי. לראות את הנשימה נכנסת לגוף ואם צריך עוטפת חלקים שחורים באזור החזה או הראש ומוציאה אותם בנשיפה.

באמצעות הבנה של מהי רוחניות, רוח האדם, אנחנו מביאים שיח על התודעה של הנשמה האישית, החוקים האישיים שמגנים על האדם ומהווים חוסן נפשי. בספניולית אומרים ש"העולם נפתח לאדם שיודע לאן הוא הולך". משמעות החיים היא היסוד לרווחה הנפשית ומהות האנרגיה המחברת כל נפש לעשייה חיובית.

בספר שכתבתי "הרוח בחינוך", ישנם כלים פרקטים כיצד ניתן להכיר את האמצעים שיכולים להיות בידינו על מנת להעצים את רוח האדם למען תפקוד מיטבי בחיים בכלל ובלימודים בפרט. רוח החינוך, היא הרוח שמניעה את העוסקים בחינוך להכיר את רוח האדם שבמהות החינוך. הכרה ברוח האדם מעצימה את הערכיות בלמידה, מאפשרת להתעלות מעל המציאות הקיימת סביב, כשאנחנו נותנים מקום להתרחשות האנושית של רוח האדם שמולנו ומאפשרים לרוח הרגשית להביא את עצמה למחוזות חדשים.

דר' רבקה מרום ph.d

מנתחת התנהגות, יועצת חינוכית ומאמנת אישית

*למען הסר ספק, דר' מרום אינה עוסקת ברפואה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות