fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כמה סוגי קרנות השתלמות קיימים?

מה אתם באמת יודעים על קרנות השתלמות ועל סוגי החסכונות השונים שהן מציעות?
קרנות השתלמות, כל מה שצריך לדעת | תמונה: Freepik
קרנות השתלמות, כל מה שצריך לדעת | תמונה: Freepik

קרנות השתלמות הן סוג של חסכון, שנפוץ בארץ מזה שנים רבות וזמין במגוון סוגים. בשמן מופיעה אמנם המילה "השתלמות", אך השימוש בכספים שנצברו בקרן לא יהיה בהכרח למטרה זו. גם האוכלוסיות שמשתמשות בהן, רחבות כיום הרבה יותר מכפי שהיה בהתחלה ובהתאם לכך, קרנות ההשתלמות שמוצעות עבורם קיבלו מאפיינים חדשים ומיוחדים עבורם. אלה סוגי קרנות ההשתלמות העיקריים: 

 

קרנות רגילות וקרנות ייעודיות

במבט על, ניתן לחלק את סוגי קרנות ההשתלמות לשניים: הקרנות הרגילות ולצידן קרנות השתלמות עם התמקדויות ספציפיות, שמכונות לעתים בשם "קרנות השתלמות ייעודיות".  

 

קרנות לשכירים וקרנות לעצמאים

עוד חלוקה ראשית של סוגי קרנות ההשתלמות, היא בין קרנות שמיועדות לשכירים במקומות עבודה לבין קרנות השתלמות לעצמאים. אם מדובר בשכירים, תהיה הפקדת כספים שוטפת לקרן, הן מצד המעסיק והם מצד העובד. ההפקדה פטורה במקרה זה ממס הכנסה, אך רק עד לתקרה מסוימת ובכפוף לתנאים מוגדרים (למשל, הפקדה של עד 2.5% מהמשכורת הקובעת על ידי העובד ו-7.5% על ידי המעסיק). אם מדובר בעצמאי, ההפקדה תלויה בהחלטתו האישית מבחינת הסכומים והמועדים. היא תקבל הטבות מס כהוצאה מוכרת, כאשר היא עד 11,925 ש"ח בשנה ועד 4.5% מ"ההכנסה החייבת". לאחר שלוש שנים הכסף שנצבר יוכל לשמש, עם פטור ממס, עבור לימודים או השתלמויות. לאחר שש שנים, ניתן להשתמש בו עם פטור ממס, לכל מטרה שהיא. 

 

קרן השתלמות של בעל שליטה

עוד מצב מיוחד של קרן השתלמות, הוא כאשר מדובר ב"בעל שליטה" בחברה שהוא גם שכיר בה. במקרה כזה הפטור ממס יהיה כמו בקרן השתלמות לשכירים, עם תקרת הפקדה של  15,712 ש"ח. 

 

קרנות לתחומים מקצועיים ספציפיים

ישנן קרנות השתלמות ייעודיות עבור מקצועות שונים, בעלי מאפייני מיוחדים. לדוגמה, אצל עובדי הייטק, שופטים ומנהלים, אופייני שרואים שכר גבוה מהרגיל בחברה הישראלית. בהתאם לכך, גם הסכומים שהם יפקידו לקרן השתלמות, אם הם ייבחרו להשתמש בה, יהיו כנראה גבוהים מהרגיל. ואכן, יש קרנות השתלמות ייעודיות עבור עובדי הייטק, שופטים ומנהלים. עבור עובדי הוראה (מורים וגננות), מוצעות כיום שלוש קרנות השתלמות ייעודיות, על ידי ארגון המורים והסתדרות המורים. קרנות אלה, נועדו לסייע לעובדי הוראה מבחינה כספית, במהלך שנת שבתון ("שנת השתלמות"). עוד דוגמאות בולטות למגזרים שעבורם יש קרנות השתלמות מיוחדות, הם חברי קיבוצים ומושבים שיתופיים וכן רופאים ואחיות.

 

קרנות לעובדי מעסיקים גדולים

ישנן גם קרנות השתלמות, אשר מיועדות ספציפית עבור עובדים של אחד מהמעסיקים הגדולים במשק הישראלי. זה יכול להיות למשל קרן השתלמות לעובדי חברת החשמל או קרן השתלמות ייעודית לעובדי מדינה. את קרנות ההשתלמות עבור עובדי המדינה (עובדי ציבור) אנו מזכירים אמנם בסוף, אך אזכורן סוגר מעגל ומחזיר אותנו להתחלה מבחינה היסטורית. זאת, מאחר שהן בעצם המקור לכל עניין "קרנות ההשתלמות" – משם זה התחיל ועבר למגזרים אחרים בחברה הישראלית. 

 

קיראו עוד באתר בלינקר</h4

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות