fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הרב הכי צעיר בפולג

לפני 12 שנים הגיע הרב שניאור ברוד עם משפחתו לנתניה כדי לנהל את בית חב"ד בפולג ומאז יזם עם אשתו נחמה מפעלים לחיבור בין קהילות בעיר. הוא רואה במיוחד בתקופה זו אתגר גדול בגישור בין הקבוצות בחברה הישראלית ובטיפוח הזהות היהודית. בימים אלה מסתיימת בניית השלד של בית חב"ד בשכונה, שיהיה מרכז לתרבות יהודית ומגדלור מחבר לבבות של מגוון התושבים האחד לשני
הרב שניאור ברוד , ערב 'מעגל נשים' בבית חב''ד | באדיבות הרב
הרב שניאור ברוד , ערב 'מעגל נשים' בבית חב''ד | באדיבות הרב

בימים טרופים אלה, כאשר וירוס הקורונה מסמן וי אדום בעוד שכונה בעיר וקצב ההדבקה והחולים המאומתים עולה מיום ליום, יש מי שמאשים את התושבים שאינם נשמעים להוראות משרד הבריאות, אינם עוטים מסיכות, מבלים באירועים רבי משתתפים ושבר גדול מאיים להפריד את העם במקרה הטוב, ומלחמת אחים במקרה הרע. אך יש גם מישהו שחושב אחרת, הרב שניאור ברוד מנהל בית חב"ד בעיר ימים ורמת פולג.

לפני 12 שנים הגיע הרב שניאור עם משפחתו לנתניה כדי לנהל את בית חב"ד פולג. הוא צעיר הרבנים, בן 36, נשוי לנחמה ואב לחמישה ילדים. "כשהגענו לשכונה שאלו אותי איך ייתכן שהרב כל כך צעיר? עניתי להם: אני מבטיח לכם שעם הזמן זה ישתפר, ומאז אנחנו עובדים על זה".

הרב שניאור ברוד הוא צעיר רבני חב"ד, רבנים המפעילים מפעל חיים של 19 סניפים שפזורים ברחבי העיר נתניה. הוא רואה בתקופה זו אתגר גדול, לחבר בין הקצוות בחברה ומאמין ש"האתגר הגדול ביותר של החברה הישראלית הוא העובדה שיש מי שחושב שאין שום דבר שמחבר אותנו אחד עם השני. יש פה צירוף של הרבה מאוד גורמים, אבל העובדות הן שמקבוצה שפועלת למען אותן מטרות וערכים, הפכנו להיות כיום שבטים יחידים, אינדיבידואלים והביחד הזה הולך ומיטשטש. יש הבדל מהותי וקריטי בין להתווכח ולחשוב אחרת, לבין שלילת עמדה שהיא לא כדעתך. נוצרה היום מציאות שבא לידי ביטוי ברשתות, שאנשים לא יכולים להתבטא בחופשיות, או להאמין בערכים אחרים מאלה שאני מאמין בהם. כל חוכמת היהדות התפתחה מתוך ויכוח וחוסר הסכמה."

וממשיך: "לדוגמא, בתלמוד עלו ויכוחים וחילוקי דעות בין החכמים לבין עצמם. אנחנו מכירים את הילל ושמאי ואת רב ושמואל. על זה יושבת כל הצמיחה, על הוויכוח שמפרה ומעשיר אבל, וזה האבל הגדול, בעיניי מפריד חבל דק בין להתווכח ולא להסכים עם דעתו של הזולת, לבין שלילת הלגיטימציה מהעמדה של האחר. מותר להתווכח אבל לא לריב. מותר לחלוק אבל חייבים לכבד. אני חושב שכולם מרגישים את הבעיה. הציבור כבר מיואש ולא מאמין שיש משהו שיכול לחבר בין השבטים שקיימים בינינו. עוד עלולים לחשוב שנגזר עלינו לחיות כך לנצח, עד שמגיע אירוע חיצוני שברגע אחד מדביק את כולנו ביחד, מחבר את כולם שוב מחדש. אם זאת מלחמה שמאיימת עלינו, או משבר עולמי ואז אנחנו פתאום מגלים שהמשותף הרבה יותר גדול ממה שחשבנו. כנראה שלעולם לא נוכל להסכים על הכל וגם אין צורך, אבל יש דבר אחד משותף שבכל סקרי העומק ושיחות רחוב בציבור הישראלי, אנחנו מגלים אותו כהגדרה בסיסית שחשובה לאנשים והיא הזהות היהודית שלהם".

 

קבוצה מבית חב''ד אצל הרב | באדיבות הרב
קבוצה מבית חב"ד אצל הרב | באדיבות הרב

 

לדעתו יש רגע אחד שעבורו כדאי לגור כל החיים בבית רב קומות ולא בבית פרטי עם חצר וגינה ולו בשביל לחוות את הרגע המיוחד הזה: ליל הסדר. "השנה, בשמונה וחצי בערב אני יוצא עם משפחתי אל המרפסת ולאט לאט המרפסות מתמלאות בשכנים, משפחות, אנשים בודדים. אז מתחילה שירה אדירה של 'מה משתנה' להרעיד את השכונה. זה מתחיל בטון שקט, אנשים מהססים, מתביישים ומהר מאוד השירה מתפשטת וכובשת את השכונה כולה. כשמתחילים לשיר כולם ביחד באופן ספונטני את 'עם ישראל חי', עומדות לכולנו דמעות בעיניים. בדירה שסמוכה אלינו גרה אישה אלמנה, בודדה, שליל הסדר השאיר אותה לגמרי לבד בחג. היא יצאה כמו כולם אל המרפסת וראיתי את האור שנדלק לה בעיניים. היא כבר לא הייתה לבד בליל הסדר, כולנו היינו איתה. זה רגע שאני אנצור אותו בליבי לנצח. כנראה שהעם שלנו הוא כמו שמן מובחר שכדי להוציא אותו מהזית צריך ללחוץ ולכתוש אותו. כך גם אנחנו, ויכול להיות שרק בנסיבות של לחץ ואתגרים, אנחנו מוציאים מעצמנו את כל הטוב שטמון בתוכנו".

מקום של כבוד לנשים

הרבנית נחמה ברוד, אשתו של רב שניאור, היא צעירת הילדים בבית וההוריה משמשים כשליחי חב"ד בנוף הגליל (נצרת עילית) מזה 45 שנה. הוריה חיברו כל כך הרבה לבבות במשך השנים והקימו מפעלים אדירים, שברבות השנים חלחלו לילדים כך שכולם משמשים כשליחים בארץ ובעולם. "אחות אחת של רעייתי נמצאת עם משפחתה קרוב ל- 20 שנה בסיביר. אח אחר משמש בשליחות באילת, כך שלאשתי היה ברור מינקות שגם היא רוצה להיות חלק מהמפעל האדיר הזה שהקים הרבי מילובביץ".

אחרי שהתחתנו הרב שניאור ואשתו נחמה, הם קיבלו הצעות לשליחות ברחבי העולם, בין היתר עלתה ההצעה לצאת לפולג ועיר ימים. "יכול להיות שהשליחות בחו"ל נוצצת יותר, אבל אנחנו ראינו אתגר לפעול דווקא כאן. כי כאן למעשה העבודה יותר מורכבת וקשה מהשליחות בחו"ל מכיוון שצריך להסיר פעמים רבות סטיגמות, פחדים וחששות. המציאות הישראלית שבתוכה אנו חיים בטירוף עם הצדדים הפוליטיים שלה גורמת, לצערנו, לא פעם לאנשים להתרחק מהיהדות הרבה מעבר למה שהם היו רוצים באמת".

ביהדות יש מקום של כבוד גדול מאוד לנשים. הרבי מילובביץ העצים וטיפח את זה לגבהים אדירים. הארגון הראשון שהקים הרבי הוא ארגון נשות חב"ד. "נחמה רעייתי היקרה חושבת למעשה בשלושה כובעים. היא קודם כל אישה ואימא מדהימה עבורי ועבור ילדינו, עם כל העול של אחזקת הבית. בכובע השני היא מורה למתימטיקה בחטיבה בבית ספר של חב"ד בעיר ומעל הכל היא שליחה מסורה שעושה מעל ומעבר כאן בשכונה. היא הקימה את מעגל הנשים בשכונה שצומח ומשגשג מאוד ושמתכנס למפגשי לימוד והעשרה ולאירועי תוכן גדולים ומיוחדים, בעיקר סביב מעגל החגים לאורך השנה. ההשקעה תמיד מקסימלית בבניית התוכן של האירוע, התאמתו לקהל היעד ועד הפן הגסטרונומי שתמיד עומד בסטנדרטים גבוהים ובכל פעם מחדש מתעלה על עצמו. באירועים האלה רואים עד כמה אנשים כמהים לחיבור ולביחד. לאירועים מגיע קהל נשים גדול מאוד שמגדיר את עצמו כקהל חילוני, אבל הם יודעים שבמקום הזה יתקבלו באהבה גדולה, במאמץ למצוא את הנקודות המשותפות לכולנו".

 

הצלחה רבה ל'בית הפתוח' | באדיבות הרב
הצלחה רבה ל'בית הפתוח' | באדיבות הרב

בית כנסת שבא מאהבה

כשהגיעה משפחת ברוד לגור בשכונה, מהר מאוד הבינו את הצורך האדיר בפתרון ראוי והולם בקשר ליום הכיפורים. "ביום הזה המוני אנשים שלא רגילים לפקוד את בית הכנסת מחפשים להצטרף אליו ולהיות חלק מהחוויה הגדולה של היום המיוחד הזה. הבעיה היא שאין מקום לכל האנשים שמבקשים להגיע. אני לא מדבר רק על מקום פיזי אלא בעיקר על מקום בנפש. לא פעם אנשים מספרים לי שהם לא מצליחים להתמצא בתפילות יום הכיפורים להבין איך הדברים מתנהלים ולכן הם נמנעים להגיע, למרות הרצון הטוב שיש להם. כשאנחנו עמדנו על הצורך החיוני הזה, ניסינו לחשוב מחוץ לקופסא ויצרנו מפעל חיים של בית הכנסת הפתוח. זה מקום תפילה לכל יהודי. בלי צורך להזמין מקום, לשלם על כיסא, או לדעת את סדרי התפילה. כל מי שמעונין מתקבל באהבה ובזרועות פתוחות. בכל כמה דקות עוצרים את מהלך התפילה כדי להסביר את מהלך הדברים, והציבור מצביע ברגלים, הציבור אוהב וצמא לזה".

כשהתחלו במפעל זה, הקימו אוהל קטן על פינת רחוב קטנה, והאוהל התמלא במהירות. משנה לשנה המספרים גדלו ואיתו גם אוהל התפילה ובשנה האחרונה גדשו בתפילת הנעילה את האוהל וסביבתו קרוב לאלפיים מתושבי השכונה, שרבים מהם העידו שסוף סוף הם מצאו את המקום שלהם בנקודת החיבור ליהדות.

בימים אלה ממש מסתיימת בניית השלד של בית חב"ד בשכונה עיר ימים ופולג, שיהיה מרכז לתרבות יהודית ויהיה מגדלור מחבר לבבות של מגוון התושבים האחד לשני. "מתוך התפיסה הזו, שרואה את הצורך של כל אחד בנקודות אלו ואחרות, בחיבור אל הנשמה והזהות היהודית אנחנו פועלים לאורך השנה בקשת רחבה מאוד של תחומים עם כל מגוון בשכונה והציבור צמא לכך. אנחנו עומדים היום בשלב מאוד משמעותי למען הקהילה. היהדות יושבת על שלוש צלעות. הצלע הראשונה היא המצוות, שבת כשרות תפילין וכדומה. הצלע השנייה היא החכמה היהודית, האינטלקטואל, הפילוסופיה והידע. הצלע השלישית זו החוויה היהודית, החגים והאירועים המשותפים. מה שחשוב בדרך כלל לשיח ולדיון הציבורי היא הצלע הראשונה של המצוות, בעד או נגד חוק החמץ, לפתוח עסקים, או לסגור בשבת. לאכוף או לא את חובת הכשרות ואולי הגיע הזמן לסובב את הצלעות ולהתחיל לחשוף זוויות אחרות. הבית שיקום, נועד להיות מפגש לכל אחד. אנחנו נקיים במקום חוגי למידה וקורסים ברמה מתקדמת סביב החוכמה היהודית שיש לה כל כך הרבה מה לומר בחיים שלנו, נערוך אירועים מגוונים לכל שכבות האוכלוסייה סביב חגי ישראל והחוויה היהודית. הפרויקט שתוכנן בקפידה, בהשקעה של מיליוני שקלים ואלפי שעות, נועד להיות בית פתוח לכל אחד בלי התניות או תנאים מקדימים. החזון הזה קרם עור וגידים הודות לתושבים רבים בשכונה, שנרתמו ותרמו ביד נדיבה להקמת הבית, שיהיה בשורה של ממש לשכונה כולה. זאת תרומה שבסופו של יום חוזרת לקהילה וכולם נהנים מפירותיה".

עורך חופה וקידושין בקרב ידידים | באדיבות הרב
עורך חופה וקידושין בקרב ידידים | באדיבות הרב

 

 

אהבתם את הכתבה? כתבו לנו בתגובות

והישארו מעודכנים באתר בלינקר או בפייסבוק חדשות נתניה

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות