fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

גר בגן עדן מנסה לתקן את העולם ומת לחזור לאוטובוס

ניסים גבאי חי בגן עדן

 

ניסים גבאי מחכה כבר שנים  למימוש זכויות במתחם 542 במרכז העיר. הוא איבד סבלנות וגר על המגרש בקרוואן, בו אף גידל את ילדיו. היום הוא דורש תוכנית יחידנית מותאמת לתקופה או לחילופין אם יתבצע איחוד מגרשים אז שתהיה ערובה לנכס המשפחתי. הוא שיחק בסרטים נחשבים, ניסה מזלו בפוליטיקה, היה בעלים של עיתון מקומי ואחרי הכל, הוא עדיין מנסה לתקן את העולם

כ-800 בעלי מגרשים בנתניה מחכים כבר 60 שנה למימוש זכויותיהם ולקצירת הפירות ממגרש שיש להם במתחם 542 במרכז העיר. הם שלמו מיסים עשרות שנים, רבים כבר נפטרו ויורשיהם פסימיים לגבי קציר הפירות. מדובר במתחם שבין הרחובות אברהמס ועד לאנדרטת אלכסנדרוני בדרום ובין שדרות בן צבי ובן גוריון במערב.

מטפח עצי פרי וחיות מחמד ומאושר

חלק מעבודות הפיתוח כבר הסתיימו

עיריית נתניה סיימה עבודות פיתוח במתחם שכללו התקנת קווי ביוב ומים וחשמל וסלילת כבישים. עבודות אלה מומנו על ידי רשות מינהל מקרקעי ישראל, ששילמו כ-30 מיליון שקלים על חשבון פיתוח מגרשים רבים שלהם במתחם.

מי שלא יכול היה לחכות להשלמת עבודות הפיתוח ועלה על הקרקע כבר לפני 12 שנים הוא ניסים גבאי שירש את המגרש מאביו. הוא הקים שם את ביתו במבנה ארעי (קרוואן), כאשר בתחילת הדרך חי עם משפחתו במקום במשך שמונה חודשים ללא מים וחשמל:

"כשנראה היה כי ניתן יהיה לבנות על המגרש שבבעלותי – מכרתי את הדירה המשפחתית ועברתי לדירה מושכרת קרוב למקום המגרש. עברו שש שנים וסבלנותי פקעה. הלכתי לעירייה וביקשתי אישור לבנייה. המגרש שלי לא צריך פיתוח כי הוא נמצא במקום שיש בו כבר תשתיות. בעירייה סרבו. הבנתי שהיתר בנייה לא אוכל לקבל ולא אזכה ליהנות מפירות המגרש הזה עוד בחיי, אז עליתי על הקרקע בתחילה עם את חפירה. הצבתי קרוואן בו אני גר 12 שנים ובו גידלתי את ילדיי. זו פינת גן העדן שלי".

 

רצה לבנות

ניסים גבאי הגיש, בשנת 2013, תביעה כנגד עיריית נתניה, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בה פירט שהוא ואביו יהושע גבאי ז"ל הם בעלי זכויות במגרש בתוכנית נת/542 א'. לטענתו, בהתאם לתוכנית הוקצה המגרש לאביו, עליו ניתן להקים מבנה בן ארבע קומות הכולל 10 יחידות דיור. לטענתו, במשך שנים רבות מתעכב תכנון הבנייה במגרש ומשכך מבקש הוא פיצויים בגין הנזקים הנגרמים לו.

באותה תביעה טען גבאי כי התוכנית אכן אושרה ופורסמה ביום 3 בפברואר 2003 בילקוט הפרסומים ובהתאם להוראות סעיף 1.20 לתקנות התוכנית לביצוע עבודות תשתית של סלילת דרכים, הנחת קווי מים, ביוב, תיעול וניקוז חשמל ותאורה שאמורה להיעשות בפרק זמן של 15 שנה.

מתחם 542 אושר לבניה בשנת 2003 ועבודות הפיתוח נעשו אחרי 15 שנים

רק אחרי 15 שנים עלו הטרקטורים על הקרקע לבצע פיתוח תשתיות. המתחם שאושר לבנייה כבר בשנת 2003 התעכב מחוסר תקציב למימון הוצאות פיתוח יקרות בעקבות טופוגרפיה קשה במתחם כולו. עבודות התשתיות במתחם בהיקף של 33 מיליון שקלים התאפשרו הודות לאישור תקדימי שהעניקו משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל לקבלת קדם מימון בגובה של 50 מיליון שקלים וזאת לבקשת ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר.

"אני שמחה שאחרי שנים רבות בהן שיוועו בעלי הקרקע לממש את זכויותיהם, אישרה הוועדה המחוזית את בקשתה של עיריית נתניה ופרוייקט 542 א' יוצא לדרך". אמרה ראש העירייה כשהטרקטורים עלו על הקרקע.

מאחר והבנייה בשטח לא מומשה עשרות שנים ונראה שהגדלת זכויות הבנייה במתחם תניע התחלות של בנייה, החליטה הוועדה המחוזית בדצמבר 2019 להגדיל את כמות יחידות הדיור במרכז העירוני החדש (מע"ר) במתחם 542 א' בכ- 3,500 יחידות דיור ל- 6,300 יחידות דיור. את מסמך המדיניות ערך צוות התכנון של עיריית נתניה בראשות מהנדס העיר, ארז טל, ובתיאום עם לשכת התכנון מחוז מרכז.

בעלי הקרקע התחננו שנים רבות שיקדמו תוכנית מעודכנת לעת הזאת. הם שילמו מס שבח עשרות שנים בדם ליבם. מה שתכננו לשנות ה-80 כבר לא רלוונטי היום ואכן בהנדסה הבינו את זה.

ניסים גבאי : בעלי המגרשים יכולים להתחיל לבנות וזה לא קורה

תאורטית, בעלי המגרשים יכולים לקבל היום היתר בנייה. כולם: אלה שיש להם חצי דונם ואלה שיש להם מגרשים גדולים יותר. בפועל, לא אלה ולא אלה יכולים לבנות כי לא היו תשתיות.

"לכאורה אמורים היו בעלי המגרשים באזור שפותח להתחיל לבנות בנת/542 – עם ההטבה שהבטיחה העירייה לשלש זכויותיהם לנוכח הסבל בעיכוב הארוך במשך עשרות שנים, ולא זה מה שקורה. העירייה התנתה את הגדלת זכויות הבנייה באיחוד בעלי המגרשים. מגרשים גדולים וקטנים יתאחדו יחדיו וכבר ניתן להבין שהרעיון לא ישים. מישהו נותן לבעלי המגרשים תעודת ביטוח או ערבות בנקאית למצב שבו החברות, שיצופפו אליהן כמה בעלי מגרשים לבנייה משותפת לא יפשטו רגל? סיטואציה שאינה הזויה במדינת ישראל.

לא בטוח שבעל נכס של חצי דונם יזכה בחצי דירה

"לא בטוח שבעל נכס של חצי דונם יזכה בחצי דירה", אומר בעל מגרש במקום שירש אותו מאביו ומחזיק בו מעל 50 שנה: "אבי מכר בתל אביב שתי דירות כדי לקנות את המגרש הזה בנתניה. שילם כל השנים מס שבח. בהחלט השקעה גרועה ביותר. מי שייהנה מאיחוד החלקות הן חברות הבנייה הגדולות שחוסנן הכלכלי גם הוא כבר לא יציקת ברזל".

נסים גבאי: "אני רוצה כל השנים לבנות. לפי התוכנית משנת 2018 אני יכול לבנות חמש קומות ועשר יחידות דיור. אבל העירייה הבטיחה הגדלת זכויות הבנייה. אך מסתבר שאת ההטבה שהיא הגדלת הזכויות פי שלוש בערך – יקבל רק מי שיעשה איחוד מגרשים. אזרח כמוני ואחרים בודדים לא יכולים לעשות את זה לבד. כאן נכנסים המתווכים, חברות בנייה גדולות, שבטוחים שכאן הם יוכלו להרוויח תוך ניצול חולשתם של בעלי המגרשים הקטנים".

מה רע בכך שחברות בנייה גדולות יקימו כאן מגדלים כמו בעיר ימים?

ניסים גבאי: "גם אם חברת בנייה גדולה תבוא ותציע לכמה בעלי מגרשים לבנות כאן מגדל אני לא בטוח שמה שהם יבטיחו לי היום – אני אקבל אחרי כמה שנים. כבר ראינו חברות בנייה גדולות שפשטו את הרגל. אני חושב שאם בעלי המגרשים יקבלו את הפיצוי שהעירייה הבטיחה באופן יחידני תתאפשר בנייה במקום".

למה הכוונה באופן יחידני?

גבאי: "למה לסבך אם ניתן לפשט. התוכנית לבניית מרכז העיר בנת/542 מפוארת דיה כדי לאפשר מתן הטבות לכל בעל מגרש באופן אישי. לקח עשרות שנים לוועדה המקומית לתכנן במקום את הקמת קריית הממשלה, בניין עיריית נתניה, מגדלי מגורים ולא מעט שטחים ירוקים לרווחת תושבי העיר – אז למה בעת הזו שסביב לאזור כבר יש מגדלים – לא תתאפשר הגדלת זכויות גם לפרטיים שבזמנו קיבלו אישורים לבניינים נמוכים וכעת אנו בתקופה מתקדמת יותר?"

ניסים גבאי, 73, נשוי, אב לארבעה וסב לשישה נכדים נולד בטוברוק, מרחק 150 מטר ממקום מגוריו עכשיו. הוא למד בבית הספר איתמר, באורט יד ליבוביץ, בצה"ל היה תקופה קצרה בקורס טיס, עבר לחימוש ובמלחמת יום הכיפורים חצה את התעלה עם אריק שרון, עבד בקריה לאנרגיה אטומית בדימונה, שם בבאר-שבע הכיר את אשתו נישא וחזר לנתניה.

פריק של ריצה ושומר על הבריאות

איש עם ערכים ודעות פוליטיות

ניסים גבאי הוא איש עם ערכים ודעות פוליטיות וכעשר שנים היה לו עיתון מקומי בנתניה בשם "מטרופולין" שהיה כלב השמירה על העירייה בראשות יואל אלראי. באחת ממערכות הבחירות אף התמודד נגד אלראי לראשות העיר ומהר מאוד הבין שפוליטיקה מבוססת על תן וקח: "הייתי עורך עיתון תמים וחשבתי שאני יכול להיות ראש עיר. קיבלתי בבחירות 2000 קולות שלא הספיקו להיכנס למועצת העיר. הבנתי שפוליטיקה זה לא בשבילי ומאז אני לא שם".

יחד עם העיתון הוא היה מרצה בערב לנהגים מטעם משרד התחבורה במשך 40 שנה, הוא שיחק בעשרות סרטים כמו "מאחורי הסורגים" ופרסומות וכל הזמן כתב מאמרים: "אני מנסה לתקן את העולם, יודע שלא מצליח לעשות זאת, אבל לא יכול להתאפק מלכתוב".

לפני שבע שנים הוא פרש לגמלאות: "רציתי למצות פנסיה מהנה ולמרות שלהיות נהג אוטובוס זו לפעמים עבודה מתישה – הרי שהתמורה גדולה וזה שווה. זה היה סוג של חלום. עברתי קורס נהיגה תיאורטית ומעשית לאוטובוס ומיד עם קבלת הרישיון התחלתי לעבוד כנהג אוטובוס. אני עובד בחברות פרטיות העוסקות בהסעת חיילים, ילדים ומבוגרים בהסעות ובטיולים ברחבי הארץ. נהיגה בשעות מטורפות, אבל להיות נהג כזה זו חוויה שאני מאד נהנה ממנה. בימים אלה אני מת מפחד מהווירוס הזה ומת לחזור לנהוג באוטובוס ולפגוש את החיילים, המטיילים ובטח את המקומות הנפלאים ברחבי הארץ".

אתה גר על אי בודד מנותק משכנים.

"לא מדויק. השכנים שלי הם תושבי שכונת טוברוק ורמת חן. יש לי מזל שאני גר במקום שאני אוהב, ממש גן עדן עם עצי פרי, כלבים, חתולים וכך אשתי ואני מבסוטים כמו בגן עדן עלי אדמות. בלילה אנחנו שומעים את יללת התנים והשועלים, שנותנים הרגשת חיים בטבע ובמרחב. עשרות שנים אני פריק של ריצות ארוכות. אני רץ פעם בשבוע בין 10 ל-20 קילומטר ובגילי המופלג זה יפה מאוד. מתפלל להמשיך כך".

 רובע עירוני חדש ובו שכונה איכותית מעורבת שימושים

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "יצוין כי חזון תכנית נת/ 542 א' הוא בהקמת רובע עירוני חדש המקשר בין ציריה הראשיים של העיר ומשקף רמה גבוהה של איכות חיים.

התוכנית יצאה לדרך לאחר שעיריית נתניה באמצעות ח.ל.ת., פיתחה תשתיות במתחם. העבודות כללו סלילת שלושה כבישים ראשיים וכן הקמת מערכות תת קרקעיות ראשיות. המהלך התאפשר הודות לאישור תקדימי שהעניקו משרד האוצר ומינהל מקרקעי ישראל לבקשת עיריית נתניה, לקבלת קדם מימון בנושא, בהיקף של כ– 50 מיליון שקלים. כיום שוקדת החברה הכלכלית על הכנת תכנון לביצוע המשך של תשתיות העל במתחם השכונה החדש.

התוכנית כוללת מספר מבני ציבור בצידה המזרחי והמערבי של השכונה, כאשר במרכז השכונה מתוכנן שצ"פ – פארק מרכזי המהווה ציר ירוק המשכי בעיר נתניה.

יצוין כי במסגרת התוכנית הקימה העירייה, באמצעות ח.ל.ת., פלנטריום עדכני וחדשני.

באשר לתוכנית השלד במתחם, זו אושרה בוועדה המחוזית. כמו כן, קודמו תוכניות מפורטות לחלק משמעותי ממתחמי התוכנית. תוכניות אלו, לכשיאושרו, יציעו מימוש של שכונה איכותית, מעורבת שימושים, מוטת תחבורה ציבורית ובבינוי מגוון".

דבר ראשון מאכיל חתולים

שאלות קטנות עם נסים גבאי

מה הדבר הראשון שעושה כשאתה קם בבוקר? יוצא להאכיל את החתולים והכלבים שלי שאומרים לי בוקר טוב רטוב מטל.

מה עושה אותך מאושר? הטבע, הנוף, הזריחה, השקיעה ובעלי חיים גדולים והלוואי והייתי חי בג'ונגל.

מה הדבר הכי ספונטני שעשית? יאללה תתלבשי, הולכים לנכדים.

איפה תהיה עוד עשר שנים? בעוד יום אני לא יודע…

מה הדבר שהכי השתנה אצלך כשהפכת להיות אבא? שאבא זה הכי הכי שאני חי בשביל הילדים והנכדים.

מה אתה יותר: מוכשר, חרוץ או בר מזל? גם וגם וגם.

איזו תוכנית טלוויזיה לא תחמיץ? תוכניות בטלוויזיה לא מדברות אליי. מצידי סרטי מתח 24/7.

מה ההתמחות שלך במטבח? לאכול. אשתי בשלנית בכיף ואני אוכל הכל.

כמה כסף יעשה אותך מאושר? שום הון שבעולם לא עושה אותי מאושר.

מה לא תרשה לעצמך לקנות? קונה רק מה שצריך. מסתפק במועט.

כמה שילמת במסעדה הכי יקרה? בחיים לא ישבתי במסעדה יקרה.

במי אתה מקנא? אני לא מקנא באף אחד. מאושר במה שאני ובמה שהשגתי בעשר אצבעותיי.

ליד מי היית רוצה לשבת בטיסה? פוחד לטוס כי יש לי פחד גבהים בעקבותיו נאלצתי לעזוב קורס טיס, כך שאם יישב מישהו לידי בטיסה מוטב שישתוק.

רותי ברמן

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות