fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

70 בעלי מוגבלויות כתבו וציירו. אסתר דגן קניאל, כותבת ומספרת סיפורים- עשתה מזה ספר

המספרת והכותבת אסתר דגן קניאל מנתניה, ערכה ספר של שירים וגם השקיעה בו זמן וכסף, בהתנדבות מלאה
אסתר דגן קניאל | צילום: באדיבות אסתר דגן קניאל
אסתר דגן קניאל | צילום: באדיבות אסתר דגן קניאל

העורכת והכותבת אסתר דגן קניאל, תושבת נתניה, הפיקה אנתולוגיה של בעלי מוגבלויות. בראיון לחדשות נתניה, היא מספרת כיצד זה התחיל. "היוזמה, באה בעקבות פעילות התנדבותית שלי למען הקהילה. הנקראת "צועדים בעיניים עצומות". זו קבוצה של עיוורים ולקויי ראיה, שלכל אחד מהם-יש מלווה. התנדבתי שם כמה שנים, ביחד עם הזמרת שליותה אותי, במופעי הסיפורים שלי. עד שהחלטתי, שאני רוצה להפיק עבורם אירוע גדול יותר. ואז, החלטתי להפיק עבורם אירוע מרכזי. שנקרא "מוסיפים על האור". באירוע של השנה שעברה, הקריאה אחת המתנדבות שיר של צעירה עיורת ונכה. וכשראיתי את האור על הפנים של הצעירה הזאת, במהלך הקראת השיר, זה מאוד ריגש אותי. החלטתי, שאני רוצה לראות עוד פנים כאלה, מוארות. וכך נולדה האנתולוגיה".

 

פרויקט בהתנדבות מלאה

ועוד מספרת אסתר דגן קניאל לחדשות נתניה: "כבר מזמן חשבתי לערוך אנתולוגיה כלשהי, אבל לא היה לי נושא. ופתאום, הבזיק בי הרעיון. בהתחלה, חשבתי לערוך אנתולוגיה של כבדי ראיה בלבד. אבל במחשבה שנייה, החלטתי לפתוח את האנתולוגיה לכלל בעלי המוגבלויות. אז בקובץ לוקחים חלק, כאמור, בעלי מוגבלויות שונות. עם נכויות פיסיות, וגם נפשיות. על כל טווח הקשת".

ולמה בעלי מוגבלויות צריכים אנתולוגיה נפרדת?

"כי החלטתי שאני רוצה להאיר את היצירות שלהם. והעובדה היא, שזה הצליח. יש הרבה כותבים. הקמתי ועדת היגוי, המונה כ-24 חברים ומיינו את היצירות. אין לנו אבא ואימא שתומכים בנו. הכסף, ניתן בחלקו מתרומות. אבל את הרוב, הוצאתי בעיקר מכיסי. מדובר ב-30 אלף שקל, לא כולל עבודה של שבעה חודשים ויותר, סביב השעון".

אז למה לא גיוס המונים?

"בהתחלה, דווקא חשבתי על זה. אבל מדובר בפרויקט בפני עצמו, שצריך להשקיע בו המון אנרגיה ומשאבים. והבנתי, שזה יגזול הרבה מהזמן שלי. שאותו, אני רוצה להקדיש לטובת העריכה של האנתולוגיה והעשיה עצמה. אז החלטתי שאעשה את השליחות עד הסוף, ובעלי תמך בי. וכרגע, נמצא הספר במו"מ בהוצאה לאור".

 

אסתר דגן קניאל | צילום: באדיבות אסתר דגן קניאל
אסתר דגן קניאל | צילום: באדיבות אסתר דגן קניאל

 

יש בזה כוח

בצוות ועדת ההיגוי, מספרת אסתר דגן קניאל, היו בין היתר בלפור חקק, הסופרת שרה אהרוני ואנשי מדיה שונים. וגם עו"ד מירי בראון. שסייעה בהתנדבות מלאה, בעניין זכויות היוצרים והחוזה מול הוצאת הספרים. "זה היה תהליך מאוד מורכב וארוך", מדגישה אסתר קניאל. "יצאתי עם הקול הקורא, בסוף חודש מאי האחרון".

לדברי אסתר קניאל, בתוך האנתולוגיה, יש גם פינה המוקדשת ליוצרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית. "נתנו להם שער מיוחד, כי הם באמת מיוחדים. וקראנו להם "המופלאים שלנו". רמת הכתיבה שלהם, היא כמובן שונה".

זה נשמע קצת פטרוני

"לא, כי הם באמת שונים. כמו שכבר אמרתי. כך חשבנו לעשות והסוגיה האם זה נכון או לא, לא עלתה. אי אפשר לשים שירים ברמה כזאת, שהיא שונה, ביחד עם האחרים".

ולמה בעלי נכויות צריכים אנתולוגיה נפרדת?

"השאלה הזאת-באמת עלתה. וישנם בעלי מוגבלויות שלא רצו להיכלל באנתולוגיה, בדיוק מהסיבה הזאת. אבל עדיין: יש מקום לאסופה הזאת. יש מי שעל אף המגבלה שלהם, כתבו ופרסמו. אבל מדובר באחוזים קטנים, מתוך כלל בעלי המוגבלויות אליהם הגענו. עבור רובם, מדובר למעשה בהזדמנות ראשונה. בחברה שלנו, מדברים תמיד על קבלת השונה. אז אנחנו, לא רק דברנו. אלא גם קמנו ועשינו. ויש בזה כוח".

 

 

 

לחדשות נוספות בנתניה הקליקו כאן * לדף הפייסבוק שלנו הקליקו כאן 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות