fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מלב"ן נתניה: הרחבה ושימור. תשכחו מנדל"ן

לחדשות נתניה נמסר כי אין מדובר בנכס שהולך להפוך לנדל"ני. התכנית של המקום היא הרחבה של 300 מיטות אישפוז תוך בנייה לגובה. כאשר הייעוד של המקום נשאר כמו שהוא היום ציבורי.
מרכז דורות מלב"ן. צילום באדיבות אדריכל גיורא סולר

מלב"ן נתניה הוא אחד המקומות היפים בעיר. הוא עלה לפני שבוע בדיון של הועדה לשימור אתרים בעיריית נתניה. לצורך תכנון תכנית בנין עיר של המקום.

מקום שהוא הוא אי של ירוק, בתים בני קומה אחת או שתיים עם גגות אדומים המזכיר במראהו קיבוץ בישראל. המקום נמצא בדרום העיר. רבים יודעים את שמו של המקום אך מעטים ביקרו בו. יופיו של המקום מושך תשומת לב והתפעלות של המבקרים בו. מדובר במרכז הגריאטרי "דורות" המוכר כ"מלב"ן". 70 דונם בתוך שכונת דורה נושק לכביש 2 מול האיצטדיון

לחדשות נתניה נמסר ע"י מ"מ ראש העיריה ויו"ר ועדת המשנה אלי דלל כי אין מדובר בנכס שהולך להפוך לנדל"ני. התכנית של המקום היא הרחבה של 300 מיטות אישפוז תוך בנייה לגובה. כאשר הייעוד של המקום נשאר כמו שהוא היום ציבורי. לצורך ההרחבה של המקום היה על הועדה לשימור אתרים להכנס לתמונה ולקבל החלטה. בתכנית השימור הומלץ להשאיר את אחד המבנים המקוריים כמו שהוא, אשר ישמש כמוזיאון לסיפורו של המקום.

מראה סביבתי צילום באדיבות אדריכל גיורא סולר

סיפורו של מלב"ן נתניה

מלב"ן נתניה הוקם בשנת 1952 על ידי הגו'ינט כבית אבות במסגרת תכנית "מלב"ן". המקום אוכלס בזמנו ב- 500 עולים מבוגרים מאירופה וארצות ערב, חלקם הגדול ניצולי מחנות השמדה וניצולי רדיפת הנאצים. בשנת 1976 העבירה המדינה את המוסד לרשות משרד הבריאות ומאז הינו אחד המרכזים הגריאטריים הגדולים בארץ.

האתר עליו יושב המרכז משתרע על שטח של 70 דונם ומפוזרים בו כ- 19 מבנים ברובם משמשים כמחלקות אשפוז ומסביבם דשא, גינון ופינות ישיבה.

שאר המבנים הם: בית כנסת, מרפאת שיניים, אולם תעסוקה, אולם תרבות לכנסים והרצאות, מכון רנטגן, מעבדה ובית מרקחת.

במראה כללי, בתכסית ומיקום כללי של המבנים האתר דומה היום לזמן הקמתו. במהלך השנים נוספה קומה כמעט לכל המבנים. בצילומי האויר נראה כאילו אין כלל שינוי במבנם – בעיקר בגלל ההקפדה להשאיר גגות משופעים אדומים.

חשיבותו התרבותית וההיסטורית של המקום הוא בעיקר בתולדותיו. ובחלק מהמאפיינים שלו .כמו ביתנים עם שטחים פתוחים גדולים ביניהם, שכוללים שטח מדשאה גדול והרבה עצים.

נותרו בו מספר מבנים מקוריים. בית הכנסת ומגדל המים. גם מספר ביתני בית חולים, מבטאים באדריכלות, בצניעות, וביחס שבין המבנים. את תקופת ההקמה של המקום ותפישת המוסדות מסוג זה.

"ההיסטוריה של מלב"ן נתניה לא תשתנה, רק תתפתח. את המשמעות ההיסטורית, כולל סיפורה של מלב"ן צריך לתעד ולספר באחד המבנים המקוריים. שאולי אף ישומר למטרה זו. החשוב ביותר באתר הוא נוף המקום – הפיתוח והעצים הבוגרים".

דורות המתחם והמיקום. צילום באדיבות אדריכל גיורא סולר
לחדשות נוספות בנתניה הקליקו כאן * לדף הפייסבוק שלנו הקליקו כאן 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות