fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דוד סלמה: לזכרם של חללי פעולות האיבה

לדודו סלמה שנולד וגדל בקריית שמונה היה חבר בשם טוני. הוא נהרג מפגיעת קטיושה טוני זאנה היה אזרח. הוא נהרג בפעולת איבה.
לזכרם של חללי פעולות איבה. דודו סלמה |צילום: אורן לב

לדודו סלמה שנולד וגדל בעיר קריית שמונה היה חבר שנהרג מפגיעת קטיושה בבניין העיריה בעיר. טוני זאנה היה אזרח. הוא נהרג בפעולת איבה. את הטור הזה כתב דודו לזכרו של טוני ולזכרם של כל אותם אזרחים שקיפחו את חייהם לאורך 73 שנות קיומה של המדינה.

יום הזיכרון לחללי צה"ל ופעולות איבה שחל מחר הוא יום מקודש בישראל. משתתפים בו בטקסים. נחשפים לסיפוריהם של גיבורים ולוחמים רבים שנהרגו למען בטחון המדינה.

השכול נוגע במשפחות רבות.  כמעט כל אחד מאיתנו מכיר בן המשפחה, חבר מהשרות הצבאי, חבר מספסל הלימודים שנפל.

אני רוצה להזכיר דווקא את נפגעי פעולות האיבה שנהרגו מאז קום המדינה בארץ או מחוצה לה. אזרחי המדינה שנהרגו רק בשל היותם ישראלים. כתושב נתניה שנולד וגדל בעיר קריית שמונה שיגרת חיי לוותה כמעט באופן קבוע במטחי קטיושות שנורו על העיר מצפון. בניסיונות חדירה של מחבלים מלבנון דרך רכס רמים והרי נפתלי. לבנון שהפכה בשנות השבעים והשמונים למקום מושבם של טרוריסטים. שלא השלימו עם קיומה של המדינה ולא בחלו בפגיעה ורצח של ילדים, זקנים, נשים וטף.

 16 תושבי קריית שמונה

השבוע לפני 47 שנים, התרחש אירוע בטחוני קשה שנצרב מאז בתודעה של כל תושב שגדל בעיר קריית שמונה. ב-11.04.1974 בחופשת הפסח, חדרה חוליית מחבלים לעיר לבית ספר היסודי על שם יאנוש קורצ'ק. היא הסתתרה במקום מתוך כוונה להשתלט על בית הספר ולפגוע או להחזיק בתלמידי בית הספר כבני ערובה. כקלף מיקוח לשחרור מחבלים. משהבינו המחבלים כי הלימודים לא מתקיימים באותו היום, הם פלשו לבניין סמוך. רצחו שישה אזרחים ומשם לבניין השכן בו רצחו עוד תשעה אזרחים. משפחות התעוררו לבוקר טראגי שטמן להם האסון הנורא.

פיגוע הטרור הראשון

לפני שהמחבלים חוסלו על ידי כוחות הבטחון הם הספיקו גם להרוג עוד שני לוחמים. האירוע הקשה בו קיפחו את חייהם 16 תושבי העיר קרית שמונה היה למעשה פיגוע הטרור הראשון. אירוע שבו לא ניסו המחבלים לתפוס בני ערובה לצורכי מיקוח. אלא הגיעו כדי להרוג ולטבוח בכמה שיותר אזרחים.

באירוע הקשה נרצחו: פאני שטרית (30), וילדיה: יוכבד (11), אהרון (8), ומוטי (5). אסתר כהן (47), בנה דוד (18), ובתה שולה (14). בני הזוג מרים (27) ויעקב (26) גואטה. שמעון ביטון (31), בנו אבי (6) ובתו ענת (שנתיים וחצי). הנצ'ה (אדל) שטרן (47) ובתה רחל (8). שאול בן אליהו רמרג'קר (64). אסתר ואזנה (60). שני חיילי צה"ל: ממ"ק מרדכי גרידי (20) מרמת השרון ורב"ט סוהייל אבזאק (20) מתרשיחא. חייהם של בני המשפחות שנותרו השתנו מקצה לקצה באותו בוקר נוראי. חלק ניכר מהם גם עזב את העיר הצפונית.

בנה של הנצ'ה (אדל) שטרן ז"ל שנרצחה באותו אירוע נשאר לגור בעיר קריית שמונה ובנו אביחי הוא היום ראש העיר של קריית שמונה.

30 אנשים בנתניה

כמו קריית שמונה גם נתניה.  הטרגדיה הקשה ביותר שעברה העיר התרחשה לפני 19 שנים בתאריך ה-27.03.2002 . בערב ליל הסדר במלון פארק בעיר. מחבל מתאבד שהתחפש הגיע למלון  כשלגופו מוצמדת פצצה. הוא פוצץ עצמו בחדר האוכל של המלון. נרצחו 30 ו- 160 נפצעו.  רובם היו מבוגרים מאוד. בין הנרצחים היו 11 ניצולי שואה.

בפיגוע נרצחו: זאווי להמן מריאן (77). הרמלה פרלה (79). אנחוביץ דוד (78). נוסרת נעימי פארוק (62). רשל עירית (45). אברמוביץ' שולה (63). נקש אליהו (85). וייס אווה (75). קרים דבורה (65) וקרים מיכאל (78). חממי עמירם (44). וייס ארנסט (80). תלמי יוליה (87). פריד אנדריי (78) ןפריד אידית (47). בקרמן אברהם(25). וידר סיון (20) ווידר זאב (49). בן ארויה שמעון (42). קורמן יהודית (70). ברו קתרין. יעקובוביץ' ג'ורג' (79). לבקוביץ' לולה (85). גוטזמן מרים (82). רוגן חנה (90).  בריטביץ' אלתר (88) ןבריטביץ' פרידה (86). לוי הופמן שרה (89). יעקובוביץ' אנה (78). קולמן אליעזר (78).

חודש דמים קשה במיוחד שחוותה המדינה בו קיפחו את חייהם 135 ישראלים בסדרת פיגועים רצחניים.

אין אדם שלא זוכר את התמונות הקשות שעלו באותו ערב למרקע. את הדמעות שזלגו מעיניו של כל ישראלי באותו ליל הסדר. הפיגוע הנוראי במלון פארק היה שיאו של חודש דמים קשה במיוחד שחוותה המדינה בו קיפחו את חייהם 135 ישראלים בסדרת פיגועים רצחניים.

טוני זאנה ז"ל

ב-24.06.1999, מספר חודשים לפני נסיגת צה"ל מדרום לבנון, נחת על קרית שמונה מטח קטיושות.  נהרגו: טוני זאנה ז"ל ושמעון אלימלך ז"ל. את טוני הכרתי לכשהיה שוטר בתחנת קרית שמונה ומהר מאוד הדינמיקה בינינו זרמה ולימים הפכנו לחברים טובים מאוד. שמבלים יחד בכל יום ובכל שעה. טוני שהיה באותם ימים חלק מהחמ"ל העירוני הגיע לבניין העירייה בשעת ערב. פגיעה ישירה של טיל קטיושה על בניין העירייה הרגה אותו. טוני הותיר אחריו אשה ושני ילדים קטנים. יהי זכרו ברוך.

לחדשות נוספות בנתניה הקליקו כאן * לדף הפייסבוק שלנו הקליקו כאן 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות