fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המחלבה מבית יצחק: ההולנדי שבא לארץ עם שמונה פרות והיה הראשון שייצר גבינת גאודה בארץ

לא צריך לנסוע להולנד כדי לבקר בחוות גבינות. המחלבה מבית יצחק - "גבינות משק האחים מאיר בבית יצחק" היא המקום לפגוש משפחה הולנדית שעוסקת מזה ארבעה דורות ביצור גבינות ומוצרי חלב.
בני מאיר המחלבה בראשיתה

המחלבה מבית יצחק היא המקום בו יצרו לראשונה בארץ גבינת גאודה הולנדית. זהו סיפור על עולים מהולנד שהתחילו לייצר במרפסת ומאז יותר משישים שנה מייצרים את מיטב הגבינות ומוצרי החלב באיכות הולנדית.

בנימין והרי מאיר ז"ל הגיעו מליידן בהולנד, עם שמונה פרות על אונייה, רכשו שני משקים וייצרו גבינות במרפסת. היום "גבינות משק האחים מאיר" בבית יצחק הפכו מותג שמייצר גבינות איכות ומנוהל על ידי דור רביעי. מקור לגאווה: המקום הראשון בישראל שייצר גבינת גאודה מקומית

מי שלא היה בחוות גבינות משפחתית בהולנד מוזמן לבקר במחלבה מבית יצחק- "גבינות משק האחים מאיר בבית יצחק".  משפחה הולנדית שעוסקת מזה ארבעה דורות ביצור גבינות ומוצרי חלב. חיפשתם גאודה הולנדית – מצאתם ספור מדהים על מחלבה שהמייסד שלה הוא היצרן הראשון של הגאודה בארץ.

מדובר בשני האחים בנימין והרי מאיר ז"ל, שנולדו בעיר ליידן בהולנד, לאבא שהיה סוחר בקר. השניים שרדו את השואה, עלו לארץ, קנו שני משקים וגרו כל השנים ביחד. כך התחיל משק רפת החלב של האחים שהפך מהר מאד למחלבה לייצור גבינות הולנדיות בבית יצחק.

מפעל שעובר מדור לדור כשהיום מועסקים בו בני הדור הרביעי, ניניו של סבא מאיר סוחר הפרות מליידן.

 

 

צבי מאיר צילום אלירן אביטל

צבי מאיר, 64, נכדו של הסבא המייסד: "אבי בנימין התחבא בזמן המלחמה בהולנד. הוא נתפס בעקבות הלשנה ונשלח לאושוויץ שם היה עד שחרור המחנה. כשיצא לחופשי הוא חזר לליידן, למד כימיה באוניברסיטה וכשרצו לגייס אותו לצבא ההולנדי הוא בחר לעלות לארץ ולהתגייס לצה"ל. בדרכו לארץ באונייה בשנת 1947 לפני כ"ט בנובמבר הוא פגש את אמא, נערה יתומה, ניצולת המחנה טרזינשטט, שעלתה עם עליית הנוער. השניים גרו בקיבוצים גזר ובנען, אמא למדה בבית ספר לאחיות ואבא עשה שרות צבאי סדיר במלחמת העצמאות והיה בשחרור העיר אילת".

איך הגעתם לבית יצחק?

"בשנת 1952 סבא וסבתא ואחיו של אבא שלי, הרי, עלו לארץ והתיישבו בבית יצחק. באונייה בה עלו לארץ הם הביאו איתם שמונה פרות הולנדיות, הקימו רפת חלב ועבדו בשותפות".

במהלך השנים בנימין, שכאמור למד כימיה בהולנד, החל לייצר גבינות הולנדיות במרפסת של הבית. באותן השנים היו הרבה מחלבות קטנות שייצרו גבינות, אבל, בני מאיר היה הראשון שייצר גאודה הולנדית בארץ (כאודה).

"אבא היה יזם ובעל חוש עסקי. הוא היה מבין החקלאים הראשונים שייצרו מוצרי חלב בחצר המשק כשהחברות הגדולות כמו טנא נוגה, תנובה וטרה שולטות בשוק ביחד עם מחלבות קטנות. באותה תקופה המפעל שעלה וצמח ופרח בבית יצחק היה מפעל הריבות 778 שהיה דוגמה טובה לעסק משפחתי קטן בחצר".

מוצרי המחלבה נועם פריסמן

המחלבה מבית יצחק – מייצרים גבינה במרפסת 

אחרי כמה שנים של ייצור גבינות גאודה במרפסת הבית, הוקם בשנת 1961 המבנה הראשון של המחלבה שעומד עד היום. בשנת 1995 קנה צבי הבן, את חלקו של דודו הרי במחלבה ומאז העסק הזה "גבינות משק האחים מאיר בית יצחק" הוא שלו ושל רעייתו.

"כילדים עוד עבדנו עם סבא וסבתא במרפסת והיום הבן והבת והחתן שהם הדור הרביעי עובדים ביחד עם צוות עובדים המונה 30 איש. לפני שלוש שנים התרחבנו ושכרנו אצל משפחת אייזיק, בעלי מפעל 778, מבנה בשטח של 1000 מ"ר".

המחלבה מבית יצחק מייצרת גבינות כמו גאודה, חלומי, פרמז'ן, יוגרמה ועוד מ-30 אלף ליטר חלב ביום. המחלבה מספקת את גבינת החלומי לרשת "ארומה" ולאחר שהשקיעו בקו אריזה מודרני ויעיל הם מקבלים אריזה של גבינות ליצרנים גדולים מרחבי הארץ.

הדור הרביעי עם סבא בני

אז מהו סוד הטעם של המחלבה בבית יצחק?

"מסורת של למעלה מ-50 שנה, הקפדה על חומרי הגלם ועל המתכונים המקוריים, לצד מקצועיות, חתירה להתחדשות ובעיקר אהבה ליצירה ישראלית מקומית, הם התשוקה והכוח המניע של המחלבה. דבר שהחל עוד מימי הסבא והסבתא מליידן בהולנד".

המוצרים שלהם נצרבים בזיכרון של כל מי שטועם אותם, כי הטעם האהוב נשאר בדיוק אותו טעם כפי שייצרו אותו עוד בימים שנסעו על הטרקטור להביא את 'גבינות הבית' של המחלבה הקטנה בשרון למעדניות בתל אביב: גבינות גאודה עם טאצ' הולנדי, יוגורט עם מרקם עשיר וייחודי, פרמז'ן מופלאה שמקפיצה לאיטליה, חלומי שלא מהעולם הזה, ועוד מגוון טעמים ומוצרים שעושים לכל אחד מאיתנו חשק לאהוב גבינות ומוצרי חלב שונים ולחזור למחלבה בבית.

מוצרי המחלבה נועם פריסמן

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות