fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אופיר מרקו מנתניה: פטנטים – מרעיון מהפכני לאקזיט מוצלח

בשבוע שעבר הוציאה רשות הפטנטים קול קורא לציבור עם שאלון קצר כדי לכמת טוב יותר את הצורך בשינוי הדרך להגשת בקשה לרישום פטנטים.
פטנטים זה התחום שלו. אופיר מרקו צילום: שרון לוין

בשבוע שעבר הוציאה רשות הפטנטים קול קורא לציבור כדי לבחון את הצורך בשינוי הדרך להגשת בקשה לרישום פטנטים. לדברי אופיר מרקו, עורך פטנטים מנתניה המייצג סטארטאפים בעולם, אם ישראל תנהג כמו ארה"ב, הדרך לרישום הפטנט תהיה זולה ונוחה יותר ועל פי מחקר שביצע מדובר בכ-30 מיליון שקלים נוספים לקופת המדינה

 אופיר מרקו, עורך פטנטים מנתניה, הוא שותף מייסד ב-eNitiatives IP Ltd, משרד עורכי פטנטים בין לאומי, המייצג סטארטאפים מובילים בארץ ובעולם. מרקו ושותפיו ליוו מעל 60 חברות לאקזיטים מוצלחים. הוא פיזיקאי, בוגר הטכניון ו-8200, לקח חלק בשני סטארטאפים שיצאו מנתניה, ועשו אקזיט במעל מיליארד דולר.

בשבוע שעבר הוציאה רשות הפטנטים קול קורא לציבור עם שאלון קצר כדי לכמת טוב יותר את הצורך בשינוי הדרך להגשת בקשה לרישום פטנטים.

מרקו: "חשוב להגיע לכמה שיותר ממציאים ויזמים שיאמרו לרשות כן, יש עניין גדול לציבור בהוזלת הליך ההגשה לבקשה לפטנט. בשנת 1994 הועבר תיקון לחוק הפטנטים האמריקאי אשר נועד לאפשר לממציאים להגיש בקשת פטנט פרוביזורית באופן פחות מסורבל, עם דרישות מופחתות ובעלות נמוכה, ובכך להיות מסוגלים להיות בהליך של רישום פטנט בטרם נכנסים לניסוי שוק, על מנת לבחון אם ההמצאה היא ברת קיימה כלכלית לממציא.

"כיום, לאחר העברת חוק נוסף בשנת 2013, ארה"ב עברה מהמדינה היחידה בעולם שבה פטנט ניתן ל'ממציא הראשון' למדינה היחידה בעולם בה פטנט יינתן ל'ממציא אשר הגיש ראשון', ומיישרת קו במידה מסוימת עם שאר העולם, שם ניתן פטנט למגיש הראשון, בין אם הוא הממציא או לא. בכך מעניק הפטנט הפרוביזורי יתרון נוסף חשוב והוא השגת דין קדימה באופן מהיר, יעיל, וזול. יתרון זה חשוב ביותר במיוחד לחברות הזנק אשר מהוות את אחד ממנועי הצמיחה של הכלכלה הישראלית".

את מי זה משרת?

"יזמים וממציאים בתחילת הדרך מוצאים את עצמם מהר מאוד צריכים לחבור לשותפים כמו משקיעים, מייסדים נוספים, וכמובן לקוחות. כל אחד מאלה רוצה לדעת מה המוצר או השירות שמציע היזם, ואיך הוא מתכוון 'לספק את הסחורה'. היזם מצדו חושש שאם יגלה את ההמצאה שלו, אחד השותפים לדרך עלול לגנוב לו את הרעיון, להתחרות בו, או למכור מוצר או שירות דומים ללא רווח ליזם. לשם כך המדינה מאפשרת לממציא לרשום פטנט – הממציא מגלה לנו הציבור ידע טכני שאותו הוא המציא, ואנחנו בתור ציבור, דרך המדינה, מעניקים לו מונופול, הזכות למנוע מאחרים לבצע את מה שהוא רשם בפטנט, בהנחה, כמובן, שההמצאה היא חדשנית".

אז איפה הבעיה?

"הממציא נמצא במלכוד. הוא לא רוצה לשתף אחרים בהמצאה לפני שהוא יגיש בקשה לפטנט, אך הוא לא יכול להרשות לעצמו להגיש פטנט כיוון שמדובר בתהליך יקר. כדי לתת לכך מענה, בשנת 1994, כאמור, נעשה שינוי חוק בארה"ב שאפשר הגשה של פטנט 'ארעי' (פרוביזורי). אגרת ההגשה הייתה זולה יותר, מה שהוביל באופן ישיר לקצב גידול של 250 אחוזים בהגשות בקשה לפטנט של ממציאים זרים. מגמה זו נמשכת היום, ובמקום להגיש בקשת פטנט בישראל, ישראלים רבים מעדיפים להגיש בקשות פטנט בארה"ב, בין היתר בגלל המחיר הנמוך".

כיזם הייטק בעברו, ושותף מייסד של משרד עורכי פטנטים בין לאומי שמייצג את מיטב הסטארטאפים בישראל, אופיר הבין שמדובר במצב לא הגיוני, מדוע ישראל, שכל כך מתגאה בתעשיית ההייטק כקטר הצמיחה שלוקח את הכלכלה קדימה, לא מאפשרת פתרון ידידותי לראש הישראלי?

 יזם מחקר

"לכן, לפני שנתיים יזמתי מחקר שאת תוצאותיו הגשתי לראש רשות הפטנטים, המראה את ההטבות הכלכליות הרבות למשק הישראלי כולו – אם ישראל תאפשר מסלול דומה ותהווה מתחרה אמיתית לארה"ב. אני ושותפיי ליווינו למעלה מ-60 חברות באקזיטים מוצלחים, ואנחנו מבינים היטב שתיק פטנטים טוב יכול להיות מכריע בעסקה כזאת. בנוסף, עידוד חברות זרות להשקיע בקניין רוחני כחול-לבן יגרור השקעה במחקר ופיתוח מקומי, בנוסף למיליוני שקלים שיוזרמו לקופת המדינה דרך אגרות הגשה. אם ישראל תראה עלייה באחוזים בדומה למה שראו בארה"ב, יהיה מדובר על כ-30 מיליון שקלים נוספים לקופת המדינה".

אופיר, 37, יליד נתניה, בוגר בתי הספר יונתן וטשרניחובסקי, נשוי ואב ל- 3 ילדים. אביו ראובן מרקו הוא מהנדס אלקטרוניקה ומנכ"ל טאוור סמיקונדקטור לשעבר, מומחה בתחום הפטנטים, וסופר. ספרו החדש עתיד לצאת בסוף השנה ועוסק בתקופה שבה המציאו את האייפון הראשון. אחותו של אופיר היא נאווה מרקו עורכת ערוץ HIX במאקו – אתר של חברת קשת וחדשות ערוץ 12.

 

 

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות