fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

איך מנהלים סיכוני תזרים?

חברות עסקיות חשופות מעצם טבען לסיכונים פיננסיים הכוללים תנודות בשערי החליפין, שינויים במחירי הסחורות, שינויים בשערי הריבית ובמדדי המחירים. ניהול הסיכון על ידי החברה מחייב מתודולוגיה מסודרת. הנה כמה טיפים לניהול סיכוני תזרים
כסף ישראלי. צילום: פוטוליה
כסף ישראלי. צילום: פוטוליה

מאת: צח ברקי *

צח ברקי (צילום: קובי קנטור)
צח ברקי (צילום: קובי קנטור)

1. שמירה על כרית מזומנים – יש לדאוג לכרית מזומנים נזילה ומספקת, באופן שתאפשר התמודדות עם התארכות ימי לקוחות וירידה במסגרות האשראי.

2. הפחתת התלות בבעלי עניין – פיזור רחב ככל הניתן של לקוחות, ספקים ומלווים יפחית את ההסתמכות על היכולת והנכונות של אותם בעלי עניין להמשיך לפעול מול העסק בתנאים מסחריים דומים.

3. מדיניות השקעות לא אגרסיבית – בחינת תוכנית השקעות צריכה להיעשות תוך שמירה על יכולת החזר ההתחייבויות של העסק, גם בתסריט שבו תוכנית ההשקעה אינה מניבה הכנסה.

4. ניהול מדיניות אשראי – דאגו לנהל את סיכוני האשראי לאורך כל תקופת האשראי, עד למפגש עם הכסף. מדיניות אשראי חייבת לכלול מרכיב נוסף של רמת ודאות: בבחינת מדיניות מתן אשראי בתנאי אי ודאות גבוהה, נכון יהיה להפחית את "התיאבון לסיכון", גם במחיר של ויתור על עסקה. לעומת זאת, בתנאי ודאות גבוהה, נכון יהיה לתמחר את סיכון האשראי ולהתנות לעסקה תנאים מסחריים התואמים את רמת הסיכון.

5. גבייה – יישום תהליכי גבייה שיטתיים, הכוללים הסקת מסקנות רציפה על כל אינטראקציה עם הלקוח, יאפשר זמן הכנה למצב שבו התשלום יגיע האיחור.

6. סיכון מחושב – קחו רק סיכונים שהעסק שלכם יכול לעמוד בהם. סיכון מחושב הינו סיכון שהתממשותו לא תוביל לקשיי נזילות חמורים.

7. תוכנית מגירה לתסריט קיצון – בנו תוכנית מגירה לתסריט קיצון, כדוגמת אירוע שלילי לא צפוי, שהשפעתו על התזרים מהותית. התוכנית יכולה לכלול למשל, שמירה על מסגרות אשראי מאושרות לא מנוצלות, נכסים למימוש מהיר ושיפור התנאים המסחריים מול לקוחות וספקים.

* הכותב הוא סמנכ"ל כלכלה מידע ומחקר, דן אנד ברדסטריט, info@dbisrael.co.il

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות