fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פוליו בישראל – האם המגיפה חזרה?

למערכת הגיעו פניות של קוראים, שביקשו לדעת אם יש מקום לפאניקה, בעקבות מציאת חלקיקי נגיף פוליו (שיתוק ילדים) בביוב באזורים שונים בארץ. פרופ' יעקב בורנשטיין משיב
מעבדת חיסונים
אילוסטרציה: פנתרמדיה

 

פרופ' יעקב בורנשטיין
פרופ' יעקב בורנשטיין (צילום: עצמי)

מדוע בכלל בודקים פוליו בביוב, והאם אפשר להדבק מנגיפים שנמצאים בביוב?
אחד הלקחים מהתפרצות מחלת הפוליו בשנת 1988 היה שבדיקת דגימות מהביוב יכולה לאתר את הנגיף עוד לפני שהוא גורם למחלה, מאחר שהנגיף מופרש בצואה על ידי אנשים שנדבקו בו. כיום ישראל היא אחת המדינות הבודדות בעולם אשר מקיימות ניטור מסודר כזה. עד כה לא נמצאו נגיפי פוליו בדגימות בצפון הארץ, ואין עדות למקרי תחלואה בישראל. חשוב לדעת שההדבקה אינה דרך הביוב. ניתן להידבק רק דרך חשיפה לרוק או לצואה של אנשים המפרישים את הנגיף.

מהי מחלת הפוליו?
רב הנדבקים אינם מפתחים סימני מחלה או מפתחים סימנים קלים כגון חום, חולשה, חוסר תאבון, וכאב גרון. כ 5% מפתחים דלקת קלה של קרום המוח ומבריאים ללא טיפול. רק 1% מפתחים שיתוק. לעיתים, באלו שחלו בשיתוק והבריאו, מופיעה כעבור 25 שנים התלקחות חוזרת של שיתוק.

האם אפשר להדבק ממי ברז, ברחצה בים או בבריכה?
לא, אין העברה של הנגיף באמצעות מי שתיה בישראל ואין צורך בהרתחת המים. מי השפכים עוברים תהליכי טיהור טרם הזרמתם לים. נגיפי הפוליו מושמדים גם באמצעות הכלרת מי הבריכה. עם זאת, יש להקפיד על רחיצת ידיים במים וסבון במשך כ- 20 שניות, לאחר יציאה משירותים, לפני מגע עם אוכל ולאחר החלפת חיתולים.

שמענו שהחיסון נגד פוליו מסוכן ועלול לגרום למחלה עצמה, האם זה נכון?
מאז 1957 קיימים שני סוגי חיסון יעילים נגד פוליו: חיסון חי-מוחלש וחיסון מומת. החיסון החי-מוחלש ניתן דרך הפה בשלש מנות. הבעיה היא שלמרות שהוא יעיל מאד הוא עלול במקרים נדירים לגרום בעצמו למחלת פוליו ולשיתוק. לכן בישראל ניתן בשלב זה רק החיסון המומת, בזריקה בגיל 2, 4, 6, ו 12 חודשים ומנת דחף נוספת בכיתה ב'. כיום אין המלצה למתן מנות חיסון נוספות מעבר לשגרת החיסונים, אלא רק לאנשי צוות רפואי, עובדי ביוב ונוסעים למקומות בהם קיימת הפצה נרחבת של הנגיף, כמו הודו וניגריה.

למה לא לחסן את כולנו?
אין צורך בכך, כי רב האוכלוסייה מחוסנת לפוליו עקב חיסונים בילדות ומבצע החיסון ההמוני ב- 1988. כיום, מעל 92% מהמבוגרים מחוסנים כנגד המחלה. עם זאת, במידה שיסתבר שהנגיף ממשיך להתפשט, ישקלו במשרד הבריאות לתת חיסון חי מוחלש שהוא יעיל יותר מהנגיף המת.

האם אין סכנה להופעת מקרי שיתוק באם יוחלט על שימוש בחיסון החי?
סיבוך של הופעת שיתוק עקב החיסון הינו נדיר ביותר וקורה בשכיחות של מקרה אחד למיליוני מנות. על מנת להקטין עוד יותר את הסיכון, ייעשה שימוש בחיסון המכיל רק שני זנים מוחלשים של נגיף הפוליו, ולמי שקבלו בעבר חיסון מומת, המגן מפני התפתחות מחלה. החיסון לא יינתן לילדים הסובלים מפגיעה במערכת החיסון או ילדים שחיים עם בני משפחה הסובלים מפגיעה קשה במערכת החיסונית שלהם. ולסיום, זכרו לבדוק את פנקס החיסונים של ילדכם ולדאוג שיקבל את כל החיסונים על פי נוהל שגרת החיסונים בישראל.

הכו את המומחה
יש לכם שאלות בנושאי בריאות? הפנו אותן לפרופ' בורנשטיין. השאלות יכולות להיות בכל תחום רפואי, לאו דווקא ברפואת נשים. במידת הצורך, פרופ' בורנשטיין יפנה את שאלותיכם לרופאים מומחים. אנונימיות השואלים- מובטחת. 

פרופ' יעקב בורנשטיין הוא מנהל האגף לבריאות האשה בבית החולים לגליל המערבי נהריה ומגיש התוכנית "לא לנשים בלבד" ברדיו צפון 104.5FM דוא"ל לשאלות: mdjacob2@gmail.com

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות