fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עלייה של 50 אחוז במספר הנציגים הצפוניים בכנסת החדשה

23 חברי כנסת המתגוררים בצפון יושבעו מחר לכנסת ובראשם שר אוצר חיפאי. איש יחסי הציבור אופיר שפיגל בטור דעה מעניין
חייבים לשנות את השיטה. הכנסת (צילום: אבישי טייכר, מתוך ויקישיתוף, CC-BY-2.5)
חייבים לשנות את השיטה. הכנסת (צילום: אבישי טייכר, מתוך ויקישיתוף, CC-BY-2.5)
אופיר שפיגל (צילום: יח"צ)
אופיר שפיגל (צילום: יח"צ)

בבחירות לכנסת ה -20 נרשמה עליה של למעלה מ -50 אחוז במספר נציגי הצפון הנבחרים. 23 חברי כנסת המתגוררים באזור הצפון יושבעו לכנסת החדשה, עליה תלולה מ- 15 הנציגים בלבד של הכנסת ה- 19. תושבי הצפון מהווים כ-30 אחוז מאוכלוסיית ישראל ובשנים האחרונות לא זכו לייצוג הולם ברשות המחוקקת, הן ביחס לנתח שהם מהווים מתושבי המדינה והן בהתאם לנושאים הרלוונטיים לפריפריה ולצפון בפרט. גם הגידול הנוכחי אינו מבטא את חלקם היחסי באוכלוסיה, אולם יש בו שינוי של ממש.

הגורם הראשון שהשפיע על הייצוג הצפוני המשמעותי, הוא השריונים להתיישבות העובדת שבוצעו במחנה הציוני, שהכניסו את דני עטר ואיתן ברושי מאזור עמק יזרעאל. הגורם השני הוא ההתחזקות של גוש המפלגות הערביות. להבדיל מהריכוז הגבוה של האוכלוסייה היהודית במרכז הארץ, הפיזור הרחב של האוכלוסייה הערבית כולל גם ישובים רבים בצפון, כך שבאופן טבעי הגידול במנדטים של המפלגות הערביות מגדיל את הייצוג של אזור הצפון. הנקודה האחרונה היא שהשריונים בליכוד של חברי כנסת המתגוררים באזור חיפה והצפון, הפכו למקומות ריאליים היות והמפלגה זכתה ב 30 מנדטים.

בעוד וישנן מפלגות שנותרו ללא נציגות לצפון, ביניהן הבית היהודי, דגל התורה, מרצ ויש עתיד, בראש מפלגת כולנו עומד נציג צפוני, משה כחלון תושב חיפה. הפרישה הצפויה של אילן שוחט מסיעת ישראל ביתנו תצמצם את מספר הח"כים הצפוניים ל 22, אך איננה מפחיתה מגודל ההישג אני מקווה שהשיפור בייצוג של תושבי הצפון בכנסת, למרות שאינו מבטא עדיין את יחסנו באוכלוסיה, יביא לידי ביטוי את הצרכים והאתגרים של התושבים והעסקים בצפון.

חברי הכנסת יושבעו בתאריך 31.3 בטקס חגיגי עם נשיא המדינה רובי ריבלין. כ- 40 חברי כנסת חדשים יכנסו למליאה על מנת להתחיל את עבודתם כמחוקקים ולייצג את אזרחי ישראל.

 הכותב: אופיר שפיגל, לוביסט ואיש יחסי ציבור

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות