fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הנחשים מתעוררים משנת החורף

קו הבריאות / פרופ' יעקב בורנשטיין מראיין את ד"ר אריה אייזמן מבית החולים נהריה
נחש ארסי
צילום: פנתרמדיה

בבית החולים נהריה מטפלים בכ-15 מקרים של הכשות נחש בשנה. רובן מסתיימות בטוב. ד"ר אריה אייזנמן, מנהל המחלקה לרפואה דחופה, משיא עצות: איך להימנע מהכשה ומה עושים אם, חלילה, הוכשנו לאחרונה אנו שומעים וקוראים על הכשות נחשים. ביקשנו מד"ר אריה אייזנמן, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (חדר מיון) במרכז הרפואי לגליל המערבי בנהריה, לספר מניסיונו בנושא.

ד"ר אייזנמן: בסביבות פסח הנחשים מתעוררים משנת החורף כשהם רעבים ושוחרים לטרף. די בתנועה אחת מולם כדי שיתנפלו ויכישו. אמנם ניתן לפגוש נחשים בכל מקום הארץ, אך הכשות שכיחות באזורים כפריים כמו הגליל, ועל כן לחדר המיון בנהריה מגיעים רבים שהוכשו. אנו מטפלים ב-10- 15 הכשות נחשים כל שנה. רובן מסתיימות ללא נזק משמעותי. מיעוט זקוק לאשפוז בטיפול נמרץ.

נחש ארסי
צילום: פנתרמדיה

פרופ' בורנשטיין: ידוע שיש חשיבות לסוג הנחש שכן קיימים נחשים ארסיים ולא ארסיים. כשמגיע אליך למיון אדם שהוכש, איך אתה יודע איזה נחש הכיש אותו? ד"ר אייזנמן: הכנו במיון 'מוזיאון' לנחשים, ומי שמגיע עקב הכשת נחש מתבקש לזהות שם את הנחש שהכיש אותו. כאשר הנחש מזוהה כארסי, אנו נותנים לפגוע 'אנטי סרום', המנטרל את הארס. קיים אנטי סרום לכל סוג נחש ארסי, כשהשכיח הוא הצפע. אם הנחש לא מזוהה, נותנים אנטי סרום כללי, 'פוליוולנטי'. "מקרה יוצא דופן קרה לפני מספר שנים, כאשר אדם גזם עצים בעודו עומד על סולם. לפתע נעקץ על ידי דבורים, נפל מהסולם, ואז גם הכיש אותו נחש. לא היה ברור מה הגורם למצבו הקשה, כך שטיפלנו בכל הפגיעות בעת ובעונה אחת והוא החלים".

פרופ' בורנשטיין: מהי ההמלצה שלך לעונה הזו שבה שכיחות הכשות נחשים? ד"ר אייזנמן: ראשית, כדי להימנע מהכשה, חשוב לנעול נעליים גבוהות באזורים כפריים. לא לאגור מצבורי אשפה, שכן נחשים עלולים להימשך לשם. כשיש צורך להרים ארגז, רצוי להרים אותו באופן שאם יש נחש מתחתיו, שיימלט הרחק ממך. לא לעבוד בידיים חשופות. מורים ומדריכים המסיירים באזורים עם נחשים, חייבים להכין דרך למילוט למקרה שמישהו מהקבוצה שלהם ייפגע. מי שכבר הוכש, צריך להירגע ולשכב. לא לרוץ לחפש עזרה, אלא לצעוק ולקרוא לעזרה. יש להביאו במהירות לחדר מיון ושם נדאג לתת לו את הטיפול המתאים".

האמור במדור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ו/או רפואי ו/או עסקי והמערכת אינה אחראית על המידע המופיע בו. על הקורא לפנות ולהתייעץ עם מומחה בתחום הספציפי בטרם נקיטת כל פעולה. כל המסתמך על האמור בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות