fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המבצר האחרון

שמיכת התקציב קצרה, לא כל המורים נולדו עם כריזמה של כוכבי רוק, אבל דווקא בתוך כותלי המוסד המיושן והשמרני שקרוי בית ספר ניתן להציל את אלו שבאים עם קלקולים מהבית ומהרחוב
אין במדינת ישראל אלטרנטיבה לבית ספר (צילום אילוסטרציה: פוטוליה)
אין במדינת ישראל אלטרנטיבה לבית ספר (צילום אילוסטרציה: פוטוליה)

כשבועיים לפני פתיחת שנת הלימודים, ובטלוויזיה מקרינים תוכניות על כך שאולי בכלל לא צריך את המוסד הקרוי בית הספר. מביאים שניים שלא הצליחו ללמוד, שנפלטו ממסגרות חינוכיות והצליחו בחיים ללא בית הספר, וחושבים שזה מעיד על הכלל.

אין במדינת ישראל אלטרנטיבה לבית ספר. בית ספר הוא המבצר האחרון מהכאוס שמעבר לגדר, חברה מפוצלת שהאלימות בה מחריפה משנה לשנה. בית ספר הוא הניסיון האחרון לחנך, להורות, ללמד, לשלב, ובעיקר לסגל לצעירים הרגלי חשיבה. נכון שיש בעיות, השמיכה קצרה, המורים לא כולם נולדו עם כריזמה של כוכבי רוק, וגם חלק מהמנהלים מתקשים בקרב הקשה על החינוך, אבל דווקא כאן, בתוך כותלי המוסד המיושן, השמרני, ניתן עדיין להציל את אלו שבאים עם קלקולים מהבית, מהרחוב, ולאפשר להם מידה של השכלה, חינוך בתוספת אוטונומיה מחשבתית.

יכול להיות שלא צריך בכלל בחינות בגרות במתכונת הנוכחית. יכול להיות ששיטת הלימוד ההישגית מדי, המכוונת מדי, הריצה לציונים – פוגעת, אבל כל עוד השכלה וחינוך הם המפתח האחד והיחיד להשתלב בחברה הקשה וההישגים שבה אנו חיים, הרי שאין תחליף. אם הייתי שר החינוך הייתי מחנך ליותר אהבת אדם, ליותר סובלנות, ליותר הנעה להשגת אושר אישי ושלווה, ליותר קריאה של ספרים, ליותר שמירה על הטבע. בית הספר חייב להשתנות, אבל בלעדיו, תהליך הקריסה החברתית יחריף.

אין במדינת ישראל אלטרנטיבה לבית ספר (צילום אילוסטרציה: פוטוליה)
אין במדינת ישראל אלטרנטיבה לבית ספר (צילום אילוסטרציה: פוטוליה)

נחמה לליגה

כדורגל זה לא רק תוצאה. כדורגל זו הצגה עם דרמה. נדמה לי שהמשחק שנערך בנתניה בין מכבי תל אביב לקרית שמונה על גביע אלוף האלופים, היה משהו שכדאי לזכור ולאמץ. קבוצה קטנה, מגובשת, תלכיד של שחקנים שיוצרים כוח ותנועה במגרש. קרית שמונה, ללא שחקן אחד שהורחק, שיחקה 60 דקות כמו דוד מול גוליית ולא הוכרעה למרות היותה עם עשרה שחקנים. יתרה מזאת, בהארכה, כשהכל נראה גמור, קרית שמונה הצליחה להשוות ולמשוך להכרעת הפנדלים. מכבי תל אביב, על שלל כוכביה, עם קהל אוהדיה, לא יכלה לנחישות, למחויבות, לרעב לתואר של קרית שמונה הקטנה, קבוצה שבעליה, איזי שרצקי, הוא הרוח החיה והסמכות המקצועית העליונה.

קרית שמונה מוכיחה שכדורגל זה לא בהכרח כוכבים וכסף גדול, זה קודם כל תלכיד חברתי קבוצתי, משחק מבוקר, טקטי, עם מחויבות, מחויבות ועוד פעם מחויבות לדבר עצמו. בליגה שלנו שהולכת ונהיית משעממת, קרית שמונה היא במה מצוינת לגישה אחרת שתביא עניין ותוצאות בהמשך. ועוד משהו: בקרית שמונה, לעומת בית"ר ירושלים, כל השחקנים הם קודם כל בני אדם. ערבים ויהודים כאחד. ואת זה כדאי וראוי לזכור, בעידן שלא הכל מובן מאליו.

החטא ועונשו

כמו שמדפיסים אזהרה על הסכנה שבעישון סיגריות, כך צריך לשים שלטי אזהרה על תכניות הריאליטי למיניהן. תחקיר בערוץ 10 חשף עד כמה מתעתע הסיפור. זוגות התגרשו, אנשים פיתחו אנורקסיה, חוסר יכולת לישון, משברים לכל סוגיהם, עקב הניסיון לנסוק מהר מדי וגבוה מדי לעולם הזוהר והאשליות, עולם זר ומנוכר להם, עולם נצלני שהופך את אבק הכוכבים לסם מסוכן עד כדי אובדן הדרך.

בחורה בשם נטלי תורג'מן התאהבה עד כלות בגיא גיאור בתוכנית "הרווק" ונכנסה לסרט דמיוני שביימה לעצמה. כשהסרט נגמר והאורות נדלקו, היא מצאה את עצמה מול שוקת שבורה, מושפלת ברבים, לא מוצאת מזור לנפשה המיוסרת והמצולקת. והיו עוד כמה שחשבו בטעות שללכת להשקות תמורת כסף זה קריירה תמידית, שכחו שהאי האבוד רחוק מהם שנות אור, ושהבעל והילדים סובלים סבל רב מסחרור האגו שלהם.

נכון, יש כאלו שהרוויחו בגדול, אבל כנראה שזה בערך אחוז או שניים מתוך אלפי אלו שרצו מול זרקורי ההבל וקיוו שהחיים שלהם ישתנו לבלי היכר. משחקי הריאליטי הם רולטה מסוכנת ולכן חייבת לבוא אזהרה גדולה למי שרוצה להמר, לפעמים הימור מסוכן, על חייו, על אושרו ועל נפשו האבודה. החטא איננו ביוהרה, הוא בתמימות ובחוסר ההבנה שכמעט לרוב בני האדם אין קיצורי דרך, בטח לא דרך מסך הטלוויזיה.

קרית שמונה מוכיחה שכדורגל זה לא בהכרח כוכבים וכסף גדול, זה קודם כל תלכיד חברתי קבוצתי, משחק מבוקר, טקטי, עם מחויבות, מחויבות ועוד פעם מחויבות לדבר עצמו. משחקי הריאליטי הם רולטה מסוכנת ולכן חייבת לבוא אזהרה גדולה למי שרוצה להמר, לפעמים הימור מסוכן, על חייו, על אושרו ועל נפשו האבודה

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות