fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

גדר ההפרדה

הניסיון לחסום את הצעירים מלהתמודד עם "גדר חיה" הוא פתטי, שלא לומר הזוי ומנותק מעולמם. אם מישהו מרשה לעצמו לחשוב שהוא יכול להיות עיניים לדור שלם, הרי שהעיוורון נמצא אצלו
בקרוב הסרט? דורית רביניאן (צילום: איריס נשר)
בקרוב הסרט? דורית רביניאן (צילום: איריס נשר)

 

"גדר חיה", ספרה של דורית רביניאן, עוסק ברומן בין ישראלית מהוד השרון וערבי מנפת חברון. הסיפור מתרחש בניו יורק, כאשר הגיבורים לא יכולים לברוח ממשקולות חייהם, גם כשהם נמצאים באמריקה הרחוקה.

"גדר חיה". עטיפת הספר (צילום: יח"צ)
"גדר חיה". עטיפת הספר (צילום: יח"צ)

מה גרם לפדגוגים במערכת החינוך שלנו לפסול את הספר? לדעתי בגלל מה שאין בו ולא בגלל מה שיש בו. אין בספר נאמנות עיוורת, ואין בו גם הליכה בתלם והצהרת מחויבות לחברה שבה גדלת. ההיפך הוא הנכון, הניסיון להשתחרר מכבלים ולדעת בחיים רגעים אחדים של חופש טוטאלי, פריצת עכבות רגשיות והתכחשות למוסר צבוע. כל זה קורה בתהליך היסחפות רגשית ויצרית של צעירים פורצי גדר לרגע, וכנראה שהפדגוגים מאוהבים בשלשלות הכובלות ובדפוסים הקבועים, וכל סטיית תקן מאיימת על עולמם.

זהו ספר שחשוב לקרוא ולהתמודד עם האתגר שהוא מציב, אבל בעיקר בגלל שמדובר ביצירה יפה, שובת לב, שמענגת את הקורא וגורמת לו לחשוב שהחיים יכולים לפעמים להביא כל אחד למציאות מטלטלת בחייו. הניסיון לחסום את הצעירים מלחשוב ולהתמודד עם יצירה שכזו הוא ממש פתטי, שלא לומר הזוי ומנותק מעולמם. אם מישהו מרשה לעצמו לחשוב שהוא יכול להיות עיניים לדור שלם, הרי שהעיוורון נמצא אצלו, בתוכו ולא אצל בני התשחורת.

כך או כך, הרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה, ומי שבא לקלקל יצא מברך. ובגדול. הספר הפך ללהיט היסטרי, ולדעתי זה עניין של זמן עד שיהפוך למחזה או סרט.

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות