fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ראש עיריית מעלות-תרשיחא בראיון ראשון: "קיבלתי ירושה לא פשוטה"

רק לפני חודשים ספורים הוא עשה את מה שנדמה היה שאי אפשר לעשות, כשניצח את שלמה בוחבוט והתיישב על כיסא ראש עיריית מעלות-תרשיחא * ארקדי פומרנץ מדבר על הירושה שקיבל, על האתגרים שמונחים לפתחו ועל הסרטון ההוא שלימד אותו להיצמד לטקסטים כתובים מראש * בוחבוט: "אני מציע לארקדי לא למסור אינפורמציה קלוקלת"
ראש עיריית מעלות-תרשיחא ארקדי פומרנץ. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור
ראש עיריית מעלות-תרשיחא ארקדי פומרנץ. צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

את הבוקר שלו פותח ראש עיריית מעלות ארקדי פומרנץ בהנחת תפילין ובתפילת שחרית, הקשר לבורא עולם חשוב לו : "מה שקורה, צריך לקרות והכל ממנו", הוא מסביר בחיוך ונושא עיניו למעלה: "אני לא מחשיב עצמי אדם דתי, אבל היהדות קרובה לליבי, אני משתדל ללכת לבית הכנסת בשבתות ובחגים, אני מקפיד על חגי ישראל ולא אוכל מזון לא כשר. אני מחשיב עצמי אדם ליברלי ופלורליסטי ומעולם לא עלה על דעתי לכפות את דעותיי על אחרים.

הוא הגיע למעלות ממש במקרה לפני כעשור, כשבא עם משפחתו וזוג חברים כדי לבחון רכישה של בית דו משפחתי, אבל אחרי שהעסקה נסגרה, הזוג השני התחרט ועזב, פומרנץ, רעייתו גרטה, אחות במקצועה ושלושת ילדיהם החליטו להישאר במעלות, הוא שימש כמנהל זוטר ברכבת ישראל, התחרה בקרב מגע והוכתר כמקום השלישי בארץ, אבל החיידק הפוליטי דבק גם בו ולאט לאט פילס את דרכו לזירה המקומית.

לפני כחמש שנים ניסה את מזלו לראשונה כשהתמודד על ראשות העיר, אבל בוחבוט שהיה מנוסה וותיק ממנו ניצח אותו כשמאחוריו מנגנון חזק ומשומן היטב שבנה במו ידיו לאורך ארבעה עשורים. ובכל זאת, פומרנץ הצליח לנשוף בעורפו והשיג תוצאה שאמנם לא הביאה לו ניצחון, אבל גרמה לו לחשב מסלול מחדש לקראת בחירות 2018, סופה של הסאגה היצרית ידוע: אמנם נדרשו שני סיבובים למהפך הזה, ואין ספור הכפשות, אבל פומרנץ עשה את הבלתי ייאמן כשהדיח מכיסאו את ראש הרשות הוותיק ביותר בישראל: "זה היה הישג יוצא דופן" הוא מספר בגאווה, "למרות שבחודשים שקדמו לבחירות, הייתה כבר תחושה שמשהו הולך להשתנות, עבדנו קשה, נפגשנו עם המון תושבים הן במעלות והן בתרשיחא והנה אנחנו כאן. יש לי הרבה מה ללמוד וזה מה שהצוות שלי ואני עושים בשלושת החודשים האחרונים ובכל זאת, ולמרות שאנחנו עדיין מתלמדים, אני גאה לומר שכבר רואים תוצאות: בראש ובראשונה, ובשיתוף עם סגני, מוטי בן דוד, החלטנו לפתוח את רוב מתקני הספורט לשימוש הציבור, ללא תשלום. עד עתה, התושבים שילמו דמי שימוש, אני חושב שזה לא ראוי ולא כך צריך להיות ולכן, רוב המתקנים יהיו פתוחים לשימוש הציבור – חינם".

עירייה גירעונית

במהלך החודשים שחלפו הספיק פומרנץ גם לרכוש משאית חדשה לפינוי אשפה, רכב לפינוי פסולת גזם וציוד נוסף לשיפור פני העיר. במקביל, המשיך פרויקט שבוחבוט התחיל ולא סיים ופרש ברחבי העיר כ-60 תחנות אוטובוס מקורות: "היה תקציב", הוא אומר, "אבל בפועל נפרשו רק כ-15 תחנות במהלך השנתיים האחרונות, יתר התחנות היו ישנות ומוזנחות, בחלקן היה עמוד ולא יותר מכך ולכן, היה לי  מאוד חשוב שלתושבים שעושים שימוש בתחבורה ציבורית, בעיקר לאוכלוסייה המבוגרת יותר, יהיו תחנות מקורות, מוגנות מפני גשם או שמש חזקה ובעיקר, שיהיה להם ספסל לשבת עליו בזמן שהם ממתינים. ככלל, החלטתי שהחודשים הראשונים יוקדשו לשיפור פני העיר כמו למשל סלילה של כבישים שנתקעו מסיבות כאלה ואחרות. מעבר לזה, אני מסייר במוסדות חינוך ועומד מקרוב על הצרכים לקראת חופשת הקיץ שנמצאת כבר מעבר לפינה וכבר ברור לי שנידרש לפרויקט רחב היקף של שיפוצים ותיקונים לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה, הכל כמובן בהתאם למגבלות התקציב שלנו. במקביל לאלה, הספקנו להיפגש גם עם חלק מהגורמים במשרדי הממשלה הרלוונטיים, שחררנו תקציבים שהיו מוקפאים, קיבלנו מענק המראה בגובה 12 מיליון שקל ובעיקרון, אנחנו על הדרך הנכונה".

כשהוא נשאל על המצב הכללי של העירייה כשקיבל לידיו את המפתחות, הוא שוקל את מילותיו, נזהר בדבריו וכנראה גם בכבודו של קודמו ואומר: "מבלי להיכנס ליותר מידי פרטים, אני יכול לומר שקיבלתי עירייה גירעונית שעל הגב שלה מוטלים חובות והלוואות שצריך למצוא להם פתרון, ניהול פארק התעשייה קורן נמצא על צומת דרכים, מנהלת הפארק מוקפאת לעת עתה, לנוכח ניהול לא רווחי ובחודשים הקרובים נגבש נוסחה אחרת שתשפר את המצב. עד הבחירות הייתה הנהלה משותפת לשתי הרשויות השותפות, אבל במצב הקיים אנחנו מנהלים את השטח ששייך לנו והמועצה האזורית מעלה יוסף מנהלת את חלקה.

מכשול נוסף שאנחנו מנסים להתגבר עליו בשבועות האחרונים הוא המצב בחברה הכלכלית: בדרך כלל המניות בחברה הכלכלית רשומות תחת הכותרת "ראש העיר" וכך ברגע שהוא מתחלף אין בעיה בהעברת המניות. במעלות זה קצת יותר מסובך, כי כל המניות כולן רשומות שמית על שמו של שלמה בוחבוט ולכן, נדרשת בירוקרטיה סבוכה יותר כדי לפתור את המצב, אנחנו כמובן עושים זאת בתיאום מלא עם משרד הפנים. ואחרי שאמרתי את כל זה חשוב לי להדגיש: יש בעיות ויש גירעון, אבל אני לא ארשה מצב שבו התושבים ייפגעו, כרגע אנחנו לא מעלים את תעריף הארנונה למעט העלאה זניחה שמתחייבת מכוח חוק ההסדרים".

'אם באתם עצבנים או כועסים לעבודה, זאת לא הבעיה של התושב". ארקדי פומרנץ | צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור
'אם באתם עצבנים או כועסים לעבודה, זאת לא הבעיה של התושב". ארקדי פומרנץ | צילום: ליאת אבוחצירה בן דרור

"תהיו יצירתיים"

פומרנץ מקבל אותנו בלשכתו לצדו הדובר החדש והעוזרת האישית שמלווים אותו, הוא נעדר את  החספוס מחד והנינוחות, מאידך של קודמו בתפקיד, ונכון, העברית שלו מכשילה אותו מפעם לפעם, אבל מנגד נראה שיש לו משנה סדורה ומאורגנת, ברור לו מה צריך לעשות ואף שהוא עוד לא סגור בכל הנוגע לאיך עושים את זה, אין לו ספק שהוא מסוגל לכך, בסיוע שותפיו הקואליציוניים.

נדמה שהגירעונות והחובות הם לא הבעיות היחידות שאיתם נדרש פומרנץ להתמודד, אחת הסוגיות שבהן נדרש להוכיח מנהיגות קשורה לתרבות האירגונית שפשטה, לדבריו, בעירייה במשך ארבעה עשורים, פומרנץ קיבל לידיו עירייה עם מנגנון מנופח, עובדים ומשרות שהופיעו יש מאין והתקבלו לעבודה בחודשים שקדמו לבחירות, זאת  על אף האיסור המפורש בחוק. בנוסף התמודד פומרנץ עם תופעה שבה עובדים נהגו להגיע לעירייה בבוקר, להדפיס כרטיס ולצאת לענייניהם: "לתופעה הזאת שמתי סוף", מסביר פומרנץ בנחישות, "מי שמגיע לעירייה בבוקר ומדפיס כרטיס, הוא בעבודה. נקודה. סידורים, קניות וכל דבר אחר – אחרי שעות העבודה. עובדי העירייה מבינים היום שהטיילת הסתיימה,  וחוץ מזה, אני אומר להם: 'אם באתם עצבנים או כועסים לעבודה, זאת לא הבעיה של התושב, התפקיד שלכם הוא לתת שירות, אתם, אני, כולנו – עובדים בשביל התושבים ולא ההפך. במקביל, אנחנו מעודדים אותם להיות ראש גדול, להיות יצירתיים, שיציעו הצעות, שיתנו הדגשים, שיכתבו, שיביעו דעה – אני פתוח לשמוע הכל. באשר למשרות העודפות, אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם ההסתדרות ובהדרגה נגיע לאיזון בכל הנוגע למצבת העובדים. צריך גם לומר שלאחר ההפסד של בוחבוט, אנשי אמונו ובכיריו, בחרו להתפטר מרצונם, כיבדתי את החלטתם ואיחלתי להם דרך צלחה".

הכל פתוח ושקוף  

החיבור של פומרנץ לשטח ולתושבי העיר ברור, הוא יודע למה הם מצפים ממנו והוא מתווה את צעדיו בהתאם. בשבועות האחרונים הנהיג נוהל שקיים בחלק מן הרשויות, אף כי לא בכולן: אחת לשבוע הוא נפגש עם תושבים וגם עם עובדי העירייה בלשכתו, מקשיב להם, רושם את בקשותיהם ומנסה לסייע: "אנשים כל כך צמאים לקשר הישיר הזה עם ראש העיר שלהם", הוא מסביר, "עד כדי כך שהתור בימים האלה הולך ומתארך, כבר עכשיו יש לי פגישות עם תושבים שנקבעו חודשיים או שלושה קדימה. מעבר לזה, יומן הפגישות שלי פתוח ושקוף וכל תושב שרוצה לדעת מה עושה ראש העיר ועם מי הוא נפגש, מוזמן להיכנס לאתר העירייה ולצפות בלוחות הזמנים שלי, אותו הדבר לגבי ישיבות המועצה שמצולמות ומשודרות בשידור חי בפייסבוק. במהלך הקמפיין הבטחתי לתושבים שקיפות, כי בתור חבר מועצה תמיד הרגשתי שלא מונחת בפניי התמונה המלאה באשר למה שקורה בעיר, היום זה בידיי ולכן ובכוונתי לעמוד בהבטחה הזאת".

רשימת המטלות של פומרנץ הולכת ומתארכת בכל יום שעובר עליו בעירייה: חשוב לו מאוד, למשל, לטפח ולפתח את תרשיחא, כי מפריע לו שתושבי הכפר מרגישים כבר  שנים כאילו היו ילדיה החורגים של מעלות, הוא חש מחויב לתושבים, כי הם עזרו לו לנצח ומבחינתו, מה שמושקע במעלות – יושקע גם בתרשיחא: "מעבר לזה, ברור לי שאני חייב לעודד מקורות תעסוקה ובילוי וגם שלוחה של אחת האוניברסיטאות כדי להשאיר כאן את הדור הצעיר, צריך לטפל בהגירה השלילית מהעיר, במרכזי סחר וגם בבעלי החיים שקצת הוזנחו כאן. יש לי המון עבודה, וכל הסוגיות הללו שהעליתי אינן סיסמאות בעיניי, בכדי להביא את כל הדברים האלה לכדי ביצוע, אנחנו ניעזר בחברת ייעוץ אירגוני, עד שנעלה על דרך המלך".

ויש עוד פרויקט שאפתני לא פחות שחשוב לו מאוד לקדם: בכל הנוגע לשירותי בריאות, מעלות-תרשיחא, הוא מסביר, ממוקמת באמצע בין המרכז הרפואי לגליל והמרכז הרפואי 'זיו' בצפת: "זה לא הגיוני שאדם שזקוק לטיפול רפואי דחוף אחרי שעות העבודה המקובלות של קופות החולים – לא יזכה לכך, או ייאלץ לנסוע כחצי שעה לכל כיוון במקרה הטוב. אני אלחם כדי לפתוח כאן מוקד רפואי במתכונת כזו או אחרת ולתת מענה לשירותי בריאות בכל שעה, יום או לילה. אנחנו סמוכים מאוד לגבול, המצב הביטחוני מאוד רגיש ובכל רגע נתון יכול לקרות כאן משהו. אני מקווה שלא יקרה כלום והשקט יישמר תמיד, אבל אם לא – אנחנו חייבים להיות ערוכים לזה".

שבוע לאחר פרשת הסרטון שהופץ בכל אמצעי התקשורת שבו נראה פומרנץ מדבר על מעמדן של נשים במסגרת אירועי יום האישה הבינלאומי וההתבטאויות השנויות במחלוקת ובהן: "עם כמה שתלכו רחוק מבחינת שוויון, אני אישית, כגבר רוצה שתישארו יפות", פומרנץ מסביר שלרגע לא עלה בדעתו לפגוע באף אישה, נראה כי הוא מבין שהיה מוטב לו היה נצמד לטקסט שנכתב לו מראש, אבל בחיוך הוא אומר: "אני אוהב להוסיף משהו אישי, רק שזה יצא לא כל כך טוב".

שלמה בוחבוט | צילום: דורון גולן
הוריד את התמונות שלי מהקיר. שלמה בוחבוט | צילום: דורון גולן

בוחבוט: שיילך ללמוד

שלמה בוחבוט מסר בתגובה: "ארקדי נכנס לנעליים גדולות מאוד. אני מציע לו לא למסור אינפורמציה קלוקלת, צוות העובדים מצוין ואני לא יודע על מה הוא מדבר. עבדנו לפי תקן. עוד לפני היבחרו, הוא אמר שיש יותר מ-100 מיליון שקל גירעון. בישיבת התקציב האחרונה הגזבר מסר שיש גירעון של 9 מיליון. אז זה לא כצעקתה. אני מציע לארקדי ללכת לגזבר וללמוד את התקציב, כי ממני הוא קיבל רשות  מאוד מאוזנת. מעבר לכך, אני מציע לו להתחיל לעבוד. שיסתכל בפייסבוק. אנשים מתלוננים, לא מתקבלים לפגישות שהוא יוזם אחרי הצהריים, העיר מלוכלכת. לצערי, אנשים פונים אליי ואומרים שהעיר נראית לא טוב. אני מציע לו להתחיל לעבוד, כי בעוד שנתיים ישאלו אותו מה עשית. הושטתי לו את ידי לשלום, כדי לסייע, אבל הוא דחה אותה".

באשר למניות בחברה כלכלית אמר בוחבוט: "לא ידעתי שהן על שמי, וזה לא שאני יכול לסחור בהן. בסוף,  כל מה שהוא עשה עד עכשיו זה להוריד את התמונות שלי בעירייה ובהיכל התרבות".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות