fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פעילי איכות הסביבה: "יש לטפל מיידית בזיהום בנחל בצת"

הפעילים דורשים לחקור את הסיבות לזיהום, להפיק לקחים ולהביא לדין את האשמים. עמותת צלול: "נגרמת פגיעה אנושה לנחלים ולשמורות הטבע" המשרד להגנת הסביבה: "היתר הזרמת הקולחין ניתן ע"י רשות המים
למנוע את הכשל הבא נחל בצת צילום: דוברות עמותת צלול

בעקבות זיהם נחל בצת והשמורה הימית אכזיב בחודש האחרון כתוצאה ממי קולחין  אשר גרמו לסגירת חוף בצת ולנזק סביבתי רב לנחל ולים, שיגרו עמותת "צלול" וקבוצת "שומרי החוף והים גליל מערבי" מכתב למשרד להגנת הסביבה ובו הן מבקשות לבדוק לעומק את זיהומם של נחל בצת והשמורה הימית אכזיב. במכתב נכתב, בין היתר, כי באמצע חודש ינואר האחרון פנה מנכ"ל אגודת "מאגרי אשר", בעליו של מאגר שלומי, לוועדה למתן צווי הרשאה להזרמה לנחל, בבקשה לאפשר לו להזרים 550,000 מ"ק קולחין לים,  זאת מאחר, שלדבריו רמת המליחות  של מי המאגר לא מאפשרת לנצל את המים להשקיה חקלאית. הסיבה לעלייה במליחות הוסברה בהזרמת מי קולחין עתירים במלח מצד משחטת "טרי וחלק" הפועלת בשלומי, אשר הזרימה אותם בניגוד לחוק.

כאמור, הנחל המזוהם גולש לשמורה הימית אכזיב וראש הנקרה, פוגע בצמחיה ובמאזן האקולוגי בנחל ובחוף, בדגה ובכל בעלי החיים הניזונים מהמים. יצוין כי ההשלכות לעתיד הן חמורות לאין שיעור בכל הנוגע לשמורות הטבע שהמדינה חייבת להגן עליהן.

מתגובת המשרד להגנת הסביבה עולה,  כי אין זו הפעם הראשונה שמשחטת "טרי וחלק" פועלת בניגוד לחוק: עם זאת", נאמר בתגובה, "בפעילות אכיפה של המשרד, הוסדר עם הנהלת המשחטה תהליך הזרמת המים המלוחים. ואכן, מאז חודש אוקטובר האחרון  הבדיקות יצאו תקינות".

נכון להיום, נראה כי על אף ההסדרה מול הנהלת המשחטה קיימת, לכאורה, פעילות הזרמת מים מלוחים מעבר לתקרה המותרת, שכן המים שהגיעו למכון טיהור השפכים היו מלוחים יתר על המידה מה שאילץ את אגודת "מאגרי אשר", לפנות לוועדה כדי לקבל את אישורה להזרמת המים לנחל, זאת מאחר שהחקלאים שאמורים להשקות את המטעים במים הללו, לא היו יכולים לעשות זאת.

נציגת עמותת "צלול", דליה טל, האחראית על הפרויקטים והנחלים, הסבירה השבוע לצפון 1 שהנחלים בגליל המערבי סובלים ממחסור במים ומירידה במפלסים בשל שאיבת מים וכי מדובר באזור רגיש, שבו קיימות שמורות טבע יפהפיות וחיוניות לנוף, זאת מעבר לבזבוז העצום של המים, שניתן היה לעשות בהם שימוש להשקיה חקלאית, ההזרמה של מי קולחין גורמת לנזק עצום לנחל ולסביבה הימית, לנזק בריאותי לציבור ולמניעת השימוש במשאביו.

ממשרד הבריאות נמסר כי אזהרת איסור הרחצה בחוף "בצת" עקב הזרמת מים מזוהמים לנחל עדיין עומדת בעינה: "עקב הזרמת מי קולחין אל נחל בצת ויציאתם  בסמוך לחוף הרחצה שבנדון, משרד הבריאות מזהיר את הציבור מרחצה בחוף בצת שבתחום מועצה אזורית מטה אשר עד להודעה חדשה."

עמותת "צלול" וקבוצת שומרי החוף והים, גליל מערבי, מבקשות כעת מהמשרד להגנת הסביבה לפתוח בחקירה מידית של הסיבות שהביאו להזרמת מי הקולחין  לנחל בצת ולשמורת אכזיב- ראש הנקרה והביאו לסגירת חוף בצת ולנזק סביבתי רב לנחל ולים: "אנו ניאבק בכל הזרמת ביוב וקולחין לנחלים ולים ונדרוש למצוא חלופות להזרמה. כמו כן, יש לפתוח בחקירה מידית כנגד הגורמים שהביאו להמלחת מי הקולחין במאגר שלומי וכתוצאה מכך להזרמתם לנחל בצת, לשמורת חוף בצת ולשמורה הימית, מבלי שאף גורם יפעל לעצירת ההזרמה. אין ספק שמדובר בכשל לו שותפים שורה של גורמים, ויש לבדוק אותו, ללמוד את לקחיו, וחשוב לא פחות, להביא את האשמים לדין. אנו מקווים שחקירה יסודית תמנע את הכשל הבא".

מאגודת המים "מאגרי אשר" נמסר: אנו מברכים על פנייתה של עמותת "צלול". האגודה התריעה שוב ושוב, במכתבים ובכל דרך אפשרית על המחדל בפני כל הגורמים הרלוונטיים, כולל רשות המים, המשרד להגנת הסביבה, הרשויות המוסמכות וכו'. כולם ידעו, אך לא עשו מספיק".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "היתר הזרמת הקולחין ממאגר שלומי לנחל בצת ניתן על-ידי רשות המים, ויש לפנות אליה בנושא זה. בוועדה המייעצת לצווי הרשאה, ביקש נציג המשרד להגנת הסביבה לחייב את מתקן טיהור השפכים שלומי לבצע ניטור רציף בכניסה למאגר על-מנת למנוע הישנות של מקרים מסוג זה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות