fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כל המיתוסים על אילוף כלבים

שאלות נפוצות וטיפים בנושא אילוף כלבים מאת: אלירן איציק
התאמה נכונה של כלב למשפחה. איציק מדגים שיטת אילוף
התאמה נכונה של כלב למשפחה. איציק מדגים שיטת אילוף

 האם ניתן לאלף כלב מכל גזע ובכל גיל ?

אלירן איציק, סוד הכלב
אלירן איציק, סוד הכלב (צילום: עצמי)

תלוי מאוד. קודם כל תלוי במטרות שאנחנו מציבים לכלב שלנו. כלב בן 9 לא יגיע לרמה תחרותית גבוהה, נגיד בספורט כלבני, בדיוק כמו שגור בן 4 חודשים לא אמור לגרור מזחלות. אך אם המטרה של הבעלים היא לטייל עם הכלב מבלי שימשוך, אז גם בגיל 13 הכלב ישמח מאוד לשנות את הרגלים כאלה. משיכות בטיולים, עלייה על הספות בבית, נבחנות ועוד, בכל אלה ניתן לטפל גם בגילאים יותר מאוחרים. לגבי גזע הכלב, אני אישית, מאמין מאוד שכלב מכל גזע מסוגל להיות כלב מאוזן ונוח. הלוואי ויכולתי לומר גם שכל בני האדם, מסוגלים לגדל כל כלב מכל גזע.

באיזה גיל כבר אפשר להתחיל לחנך גור ?

מהרגע שהגור החדש שהבאתם הביתה נכנס לחייכם, אתם למעשה האחראיים הבלעדיים לביטחונו האישי של הגור שלכם, למצבו הרפואי, הפיזי והנפשי. ככל שתקדימו לחקור את עולם הכלבים בכלל ואת עולם הגורים בפרט, כך תהיו בעלים טוב יותר והקשר המופלא הזה יהיה בדיוק כמו שחלמתם כשפנטזתם על גור חדש. גורים זה "עסק למקצוענים". החוכמה היא לקחת גור, שהוא כמו חומר גלם בדמוי פלסטלינה בגיל שמונה שבועות ולעצב את ההתנהגות שלו בהתאם למטרה ידועה מראש. בין אם זה כלב בית ובין אם זה כלב מבצעי של יחידה צבאית.

התאמה נכונה של כלב למשפחה. איציק מדגים שיטת אילוף
התאמה נכונה של כלב למשפחה. איציק מדגים שיטת אילוף

 מתי כדאי לפנות למאלף?
תמיד טוב להתייעץ עם איש מקצוע לפני שמחליטים להביא הביתה גור או כלב חדש. התאמה נכונה של כלב למשפחה תוכל לחסוך המון תסכול הדדי בבית. מעבר לחינוך גורים ולאילוף למשמעת, קיים הנושא של בעיות התנהגות. הפנייה לאיש מקצוע שהוא מטפל התנהגותי, תיתן לכם אופציה לקבל טיפול התנהגותי וכלים להבנה והתמודדות עם הכלב שלכם. אפשר לקרוא לכלב שיודע לבצע 50 פקודות כלב מאולף, אבל עדיין יכולות להיות לו בעיות התנהגות כמו תוקפנות, חרדות למיניהן, חששנות-יתר, רדיפה סביב הזנב, התפרצות לדלת בעת נקישה ועוד. אז התשובה לשאלה היא – אתם מחליטים. כשאתם מרגישים שמשהו בקשר שלכם עם הכלב הוא לא לראות עיניכם – תרימו טלפון. השיחה על חשבונכם, המידע חינם.

 האם כלבים צריכים רק אהבה?
כלבים צריכים המון מעבר לאהבה. יותר נכון – לפני האהבה. ליטופים, חיבוקים, צעצועים, מזרנים מיוחדים, ציוד ייעודי – הכול טוב ויפה אבל מומלץ שיהיה בסדר הנכון ; כלבים צריכים פעילות שגורמת להם להפעיל את היצרים שכבר קיימים בהם. את יצר הצייד, את יצר ה-הבאה, קרב, פשפוש, שוטטות, להקה, כל אלה למעשה הם כלים להישרדות של הכלב. זהו סוד הכלב במילה אחת. הישרדות. אם תעניקו לעצמכם ולכלב שלכם 15 דקות ביום של משחק כלשהו, הכי פשוט ובסיסי. מעבר לטיול הרגיל לפיפי-קקי, אני מבטיח שתראו כעבור שבוע אחד בלבד, שיפור בהתנהגות ובמצב הרוח של הכלב שלכם.

האם כלבים נולדו לשרת ולרצות אותנו?
ממש לא. החשיבה הזאת היא אם כל חטאת. הכלבים אינם משרתים שלנו ולא נולדו בכדי לרצות אותנו. אבל…כלבים הם אלופי העולם בלשתף איתנו פעולה, כל כלב והייעוד המקורי שלו. החל מכלבי טוי זעירים למיניהם, שייעודם הוא להיות ליצנים חמודים, רכים ומתוקים ועד לכלבי העבודה הטובים בעולם, אשר עובדים על בסיס יומיומי במשימות כמו צייד, הגנה, ליווי, טיפול ונחייה, גישוש, יחידות לוחמה צבאיות, יחידות חילוץ ועוד. כל אחת מהמשימות הנ"ל מתבצעות כהלכה אך ורק כשהן מתבססות על היצרים הבולטים של הכלב המדובר.

 הכלב שלי באמת עושה לי "דווקא" ?
לא, לא באמת. הוא גם לא באמת נעלב או מתאכזב. הוא לא מתכנן קדימה בזמן שהוא שוכב על המזרן שלו והוא לא חושב על שבוע שעבר. אלו הן תכונות ששמורות בעיקר לבני אדם. הכלב חי את הרגע. את העכשיו. אם קורה משהו, הוא מגיב. כל הוא טיפוס של הרגלים. של התניות. אם אתה לוקח את הרצועה ליד, הוא יודע שמטיילים, אם אתה אומר את השם שלו – הוא בא, אם הוא שומע זיקוקים הוא יגיב באותו רגע וישכח מזה אחרי חצי דקה, יתנער וימשיך בחייו.

אם אתם חשים כי הכלב שלכם סובל מבעית התנהגות כזו או אחרת, אל תהססו לפנות במייל או בטלפון לכל שאלה.

 הכותב: אלירן איציק, יובלים. סוד הכלב – אילוף כלבים בצפון.
טל: 054-9194778, sodhakelev@gmail.com

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות