fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עתירה לבג"צ: הבטיחו רכבת מהירה לת"א? אז הבטיחו

בשבוע שעבר הוגשה עתירה לבג"צ נגד החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות לפצל את מסילת הרכבת, כך שתושבי הצפון יאלצו לעקוף את הכרמל על מנת להגיע לתל אביב וממנה
(צילום: רכבת ישראל)
(צילום: רכבת ישראל)

ביום חמישי האחרון הוגשה לבית המשפט העליון עתירה לביטול שתי החלטות שהתקבלו בוועדה לתשתיות לאומיות, הראשונה, זניחת שדה התעופה בחיפה כשדה תעופה בינלאומי משלים, והשנייה והקריטית מביניהן לעתיד חיבור הגליל המערבי עם מרכז הארץ שעניינה: פיצול מסילות בחוף הכרמל, כשמעבר לסיכול בחינת חלופה בשל הפגיעה בסביבה הימית, זו החלטה שעלולה להפוך את ההבטחה לרכבת לתל אביב וממנה ב – 51 דקות של ראש מטה הדיור ויו"ר הוועדה לתשתיות לאומיות זאביק בילסקי, שאף ביקר השנה עם הבשורה הזו כמעט אצל כל ראשי הרשויות בגליל המערבי, לחלום רחוק.

את העתירה הגישו עמותת "שלוש השקמים" (עמותה לקידום החיים והסביבה בגליל המערבי), מועצה אזורית עמק יזרעאל, מועצה מקומית רמת-ישי, מועצה אזורית מגידו והאדריכל מיכאל רטנר, באמצעות עו"ד דביר לנגר, כנגד הוועדה לתשתיות לאומיות, המועצה הארצית לתכנון ולבניה, משרד התחבורה, משרד האוצר, רכבת ישראל, רשות תעופה אזרחית, רשות שדות התעופה, חברת נמלי ישראל – פיתוח ונכסים בע"מ ועיריית חיפה.

לטענת העותרים, כאמור, החלטתה של הוועדה לתשתיות לאומיות לקביעת תחנת חוף הכרמל כנקודת הפיצול להכפלת מסילת החוף, ביוני האחרון, מסכלת את האפשרות לבחינת החלופות, שהגישו העותרים, כנדרש.

עו"ד דביר לנגר: "הגשנו הצעות לחלופה, הכוללת מנהרת שידרה ממרכזית המפרץ, ישירה לאזור המרכז, אך לצערנו לא מתייחסים לחלופה שהצענו. אי אפשר לסלק על הסף חלופות לפני שבוחנים אותם, וודאי כאלה שמוצאות תמיכה בתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל. הכפלת מסילת החוף לשתיים מבטלת את ההצעה להקמת מנהרת שידרה מרכזית לאזור המרכז. המעקף שתייצר המסילה השנייה, תאריך את הדרך לתושבי הצפון, שזקוקים ומחכים כבר שנים לחיבור החשוב עם מרכז הארץ, כשהמשמעות היא 50-70 מיליארד שקל בתועלת הכלכלית לצפון הארץ".

השידרה המרכזית – החלופה שהוצעה.

בעתירה נכתב כי "הוועדה לתשתיות לאומיות נעתרה לבקשת היזם והחליטה לפצל לשתיים את התכנית להכפלת מסילת החוף (תת"ל 65) וזאת, טרם הליך של בחינת חלופות, תוך חריגה מסמכות, ותוך ייתור הנחיות ראש הממשלה והשרים המוצאות ביטוי במסמך ההכרזה של התוכנית. חברי ועדה רבים הצביעו כנגד פיצול התכנית, תוך הנמקה כי מדובר בחריגה בוטה מההליך הסטטוטורי הראוי המקובל".

עוד נכתב בעתירה "למרות שחלופת השידרה הוצגה למנהל התכנון באופן פורמלי עוד בשנת 2013 (במסגרת הפרויקט לחשמול הרכבת) ופעמים רבות מאז, רכבת ישראל והוועדה לתשתיות לאומיות טרם מצאו מקום לבחון את חלופת השידרה כפי שהוצגה על ידי העותרים. לגבי תכנית תשתית זו, מבקר המדינה אף העיר בדו"ח האחרון ממרץ 2019 כי "לא בוצעו בדיקות כדאיות כלכלית לחלופות שנבחנו".

בתוך כך, הוועדה המחוזית של מחוז צפון, שישה ראשי אשכולות מצפון הארץ,  המייצגים 75 רשויות הכוללות 4.1 מיליון תושבים וכן ארגוני איכות סביבה טענו בפני הוועדה ורכבת ישראל כי הם תומכים במנהרת שידרה, אך כל פניות הציבור והגורמים הממלכתיים הושבו ריקם.

עו"ד לנגר: "אנחנו לא נשב בחיבוק ידיים ונמתין לשלב ההתנגדויות, כי אז אף אחד לא ייקח אותנו ברצינות. עכשיו זה הזמן להגיש חלופת מאקרו, וזה הזמן שלהם לבחון את החלופות, לפני שיהיה מאוחר מדי, לכן הגשנו את העתירה לבג"צ. כך גם לגבי שדה התעופה הבינלאומי המשלים, יותר הגיוני ששדה התעופה ייבנה בצפון הארץ סמוך למרכזית המפרץ, עורק תחבורה מרכזי בצפון. אם יעתיקו אותו לעמק יזרעאל, למי זה יסייע בדיוק?"

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות