fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עם הפנים קדימה

מנהל המרכז הרפואי לגליל, ד"ר מסעד ברהום מדבר על העומס במחלקות, על המחסור בכוח אדם מקצועי, על רופאים שמותקפים חדשות לבקרים, על ההקלה שחש עם בחירתו של מרלי וגם על דרכי הגישה הבעייתיות לבית החולים: "אם סבג לא היה מתנהג כמו ילד, כבר היה לנו כביש גישה לתפארת"
חזון חדש ד"ר מסעד ברהום צילום: רוני אלברט

מנהל המרכז הרפואי לגליל, ד"ר מסעד ברהום מדבר על העומס במחלקות, על המחסור בכוח אדם מקצועי, על רופאים שמותקפים חדשות לבקרים, על ההקלה שחש עם בחירתו של מרלי וגם על דרכי הגישה הבעייתיות לבית החולים: "אם סבג לא היה מתנהג כמו ילד, כבר היה לנו כביש גישה לתפארת"

זה לא סוד שבתי החולים בפריפריה סובלים משלל רעות חולות שמתבטאות בסופו של דבר בשירותים שמקבלים תושבי האזור, זאת על אף המסירות והמיומנות של הצוותים הרפואיים הקיימים. השבוע, אחרי שרופא נוסף במרכז הרפואי לגליל הותקף על ידי מטופל, פחות מחודש לאחר שמקרה דומה התרחש בחניון המרכז, מתבהרת התמונה עת שאמירות כלליות הופכות למספרים ברורים: "בית החולים זקוק לתוספת של 80 רופאים, 127 אחיות, 42 עובדים פרא-רפואיים  ו -114 עובדי מנהל ומשק " כך מסביר השבוע מנהל המרכז הרפואי לגליל ד"ר מסעד ברהום, " תוסיפו לזה את העובדה שמספר מיטות האשפוז בגליל המערבי הוא הנמוך ביותר בכל הארץ: מיטה אחת ל 1,000 תושבים. בממוצע 1.8 אחוזים לעומת 2.8 או 2.4 אחוזים ממוצע מיטות לכל 1,000 תושבים במרכז".

הבעיה, לדבריו של ד"ר ברהם, היא כמו תמיד מדיניות הממשלה ועל אף שקיים שיפור באיכות השירותים הניתנים לתושבים, מתברר שזה עדיין לא מספיק, כדי לענות על כל הצרכים. ובכל זאת, למרות הקשיים והמחסור החמור מסביר ד"ר ברהום: "כשנכנסתי לתפקידי, לפני 12 שנים, עטפתי את החזון של בית החולים בסלוגן: "אדם לאדם – אדם" המסר שלי היה להסתכל לחולה ולמשפחתו בעיניים ולהיות סבלניים ומקצועיים, כי ידעתי מניסיון שלי, שאם לא יעשו כן, התוצאות יהיו תמיד שליליות. לכן אני אומר, למרות הקשיים והעומס:  גם אחרי שקיבלת את החולה ה – 60, תסביר פנים ותיתן שירות טוב".

מנגד, העומסים במחלקות הפנימיות שעליהם נכתב בשבוע שעבר ב"צפון-1" מטרידים אותו מאוד, אף שהוא מודה שאין בידיו פתרונות קסם למצב: "תקופות החורף הן הקשות ביותר עבורנו", הוא מסביר, "לא רק במחלקות הפנימיות אלא גם בטיפול נמרץ. נוצרים מצבים שאין לנו מקום לחולים  ובכל לילה אנחנו חושבים מחדש איך ולאן לנייד אותם. בחורף הנוכחי התפוסה הגיעה גם ל – 160 אחוז, מה שאומר שאנחנו חנוקים וזה מתבטא, בין היתר, בשחיקה של כל הצוותים שעובדים קשה מאוד מסביב לשעון כדי להעניק לכל מטופל את הטיפול המיטבי שלו הוא ראוי".

ומן הסתם, מצבים כאלה מביאים להתפרצויות של מטופלים על הצוות כפי שאירע השבוע

"לרוב מדובר פשוט בהתנהלות של אנשים. במקרה שאירע השבוע, המטופל נכנס טעון מבחוץ והתנפל על הרופא, שביקש ממנו להתחיל את שרשרת הבדיקות  סרטון האבטחה מראה תקיפה פיזית כלפי הרופא, שנזקק לטיפול וסבל מחבלות ושריטות בפניו. מבחינתנו, חשוב לדווח על אלימות פיזית נגד רופאים על מנת למגר את התופעה".

במקביל לכל אלה, מתקשה המרכז הרפואי לגייס רופאים בכירים במקצועות מסוימים, בחלק מהמקצועות קיים מחסור ארצי, במקרים אחרים, פשוט קיים קושי לגייס רופאים טובים לבתי החולים בפריפריה. ד"ר ברהום מאשר את הדברים ומסביר:  "אכן קיים קושי בגיוס רופאים בכירים, בנוירולוגיה, בכירורגית ילדים, בצינתורי מוח ועוד. המחסור במקצועות הללו קיים לא רק אצלנו, אלא בכל הארץ. אני משתדל להביא לכאן אנשים טובים. יש רופאים שקיבלו הצעות לעבוד בארה"ב ובמרכז הארץ ובכל זאת, בחרו לעבוד כאן כיוון שביקשו לעבוד בשקט. יש כאלה שהתחרות הגלויה במרכז והיריבות המקצועית לא מתיישבות עם האופי שלהם ולכן, הם מעדיפים לבוא לפריפריה".

ועם זאת, אם נחזור לרגע לעומס במחלקות והעדר צוות רפואי מספק, עולה מדבריך בעצם שהממשלה שכחה את הפריפריה, שהיא לא סופרת אותה

"זה משפט קיצוני. אני לא חושב שלא סופרים אותנו, אבל אני כן חושב שהממשלה  צריכה לשנות את סדר העדיפויות שלה, ולשים את הבריאות בפריפריה בראשן".

אחד הנושאים הדחופים ביותר שעולים בהקשר למרכז הרפואי הוא דרכי הגישה אליו, רק לפני שבועות ספורים אירעה תאונה קשה בכביש 89, שמהווה עורק תחבורה ראשי אל בית החולים. בעקבות התאונה נסגר הכביש לתנועה ורופאים שהיו בדרכם לחדרי הניתוח נותרו תקועים בפקקי הענק, אחד מהם אף נאלץ לדחות בכמה שעות ניתוח דחוף. זה שנים שד"ר ברהום נאבק כדי להביא את הבעיה הקריטית הזו על פתרונה, אלא שהיחסים העכורים, בלשון המעטה, עם ראש עיריית נהריה לשעבר, ז'קי סבג,  היו לו לרועץ והביאו למצב אבסורדי שבו לא נעשה כמעט דבר: "אנחנו מתמודדים עם סוגיה קשה מאוד בכביש 89" מסביר ד"ר ברהום, שנמשכת יותר מידי שנים והמצב נותר בעינו. בצדו האחד של הכביש, השייך למועצה האזורית מטה אשר, מדובר בדרך חד סטרית ללא שוליים. בנוסף, גם החלק השייך לנהריה הוא ברובו חד סטרי, פרט לחלק קטן שהוא דו מסלולי, אבל זה לא מסייע כלל לבעיות הכרוכות בנסיעה על הכביש הגורמת, כאמור, לעיכוב בניתוחים ובשירות למטופלים בשנים האחרונות. בימים שבהם העומס "רגיל", הצוות כבר יודע שצריך להגיע מוקדם יותר כי כולם לוקחים בחשבון את הפקקים. אני עצמי כתושב כפר ורדים נוסע כעשר דקות מהבית עד צומת כברי ואז אני יכול להיתקע בצומת כברי לעשר דקות או רבע שעה, רק כדי להגיע ממנו אל בית החולים. זה מצב לא נתפש – ובלתי מתקבל על הדעת".

מה בדיוק קרה בינך ובין סבג?

"אני אומר כך: שנים שאנחנו מתריעים ומבקשים להרחיב את הכביש, אך כל הפתרונות שעלו, והיו פתרונות, נתקלו בסירוב מצדו של ראש עיריית נהריה לשעבר, ז'קי סבג. עד היום אני מתקשה להבין  איך הוא יכול היה לתת לתושבים לסבול. זה לא היה עניין של תקציבים, כי התקציב הרלוונטי שעליו דיברנו בשעתו היה של מע"צ, מה שאומר שמדובר בהחלטה של ראש העיר בלבד. אפילו כשראשי היישובים האחרים באזור אחרים פנו אליו, הוא סירב. כתוצאה מכך, הגענו למצב שבו מטה אשר החליטו בשנה האחרונה להתקדם בעצמם ולהרחיב את הכביש לצורך הקמת מסלול חירום. סבג במקום לחבק – התנתק".

הסכסוך בין סבג וד"ר ברהום החל, כזכור לפני שנים ספורות, אז ביקש מנהל המרכז הרפואי לשנות את שמו של המוסד לשם שאותו הוא נושא כיום, סבג זעם וסירב לקבל את העובדה שמדובר במרכז רפואי לגליל המערבי, הוא העדיף שייקרא: "המרכז הרפואי נהריה": "כל כך הרבה פעמים ניסיתי לדבר איתו ונתקלתי בדחיה" חושף ד"ר ברהום "בסופו של דבר, ירדתי מזה כי הבנתי שביום מן הימים  מישהו מאיתנו יסיים את תפקידו –  אז פשוט ויתרתי. כשביקשנו לשנות את השם, הוא פשוט לא ענה לטלפונים והתעלם ממני ומעמותת הידידים של  בית החולים. ולכן ההחלטה התקבלה בלעדיו, למחרת ההחלטה קיבלנו ממנו מכתב זועם הדורש להחזיר את נהריה לשם המוסד. לא היה כאן משהו אישי, רק חשיבה רחבה, שאפילו מעצימה את נהריה, אבל זה לא מצא חן בעיניו וקיבלנו תשובה ילדותית – "אני כועס". אתה ראש עיר, מה אתה כועס? יש לך אימפריה בידיים"!

לאחרונה, עם בחירתו של רונן מרלי לראשות העיר נגולה אבן מעל ליבו של ד"ר ברהום:  "ברוך אתה ה' שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", הוא מרים עיניו לשמים ואומר ספק ברצינות, ספק בבדיחות הדעת  "רונן מרלי הוא אדם מקסים. אפשר לעבוד איתו. שמחתי כשאמר לי שבית החולים חשוב לו, וכשנתן הנחיה להתחיל לתכנן את הרחבת הכביש המדובר. מה שהיה צריך לקרות כבר לפני יותר מעשור – ייקרה בשנים הקרובות".

מעט יותר מעשור אחרי שנכנס לתפקידו מרגיש ד"ר ברהום כי הצליח להגיע לרוב היעדים שהציב לעצמו עם כניסתו לתפקיד, עכשיו הוא משפץ את החזון ומסביר:

"כשנכנסתי לתפקיד, הדבר שהכי צרם לי היה העובדה שאין מחלקה נוירוכירורגית בבית החולים. אדם שנפגע בתאונת דרכים, היה מועבר לרמב"ם. זה היה חלק מהחזון שלי: להקים אגף נוירוכירורגי בבית החולים ואת זה הגשמנו. עכשיו אני חושב איך לסחוף אחריי שוב  2,700 עובדים טובים עם חזון חדש".

מטעמו של ז'קי סבג לא נמסרה תגובה.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות