fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פסטיבל עכו: ביקורת חריפה על שרת התרבות לימור לבנת

אמש נפתחו אירועי פסטיבל עכו לתיאטרון אחר בהופעתם של שרית חדד וקובי אפללו. ראש עיריית עכו שמעון לנקרי ביקר בחריפות את שרת התרבות והספורט לימור לבנת: " לו היתה השרה טורחת להגיע לעכו היו הדברים נראים אחרת". משרד התרבות: "שכר המנהלים של הפסטיבל מסתכם בחצי מיליון שקלים לפסטיבל של ארבעה ימים"
שמעון לנקרי ראש עיריית עכו ואלוף (במיל') עוזי דיין יו"ר מפעל הפיס.
שמעון לנקרי ראש עיריית עכו ואלוף (במיל') עוזי דיין יו"ר מפעל הפיס. צילום: ליאת שניטמן
שרית חדד (צילום ליאת שניטמן)
שרית חדד (צילום ליאת שניטמן)

פסטיבל עכו לתיאטרון ישראלי אחר נפתח אמש בעכו. בטקס הפתיחה השתתפו כ-5000 איש וביניהם, סגן שר האוצר מיקי לוי, ח"כ שאול מופז ויו"ר מפעל הפיס עוזי דיין. בקהל נצפה גם ראש עיריית בת ים לשעבר שלמה לחיאני.  בחלק האומנותי הופיעו קובי אפללו ושרית חדד, הופעות במסגרת פרויקט של מפעל הפיס שיוזם 100 מופעי תרבות של הזמרים המובילים בישראל.

ראש עיריית עכו שמעון לנקרי בחר בנאומו להתייחס לשרת התרבות לימור לבנת. לדבריו, פסטיבל לתיאטרון אחר נוסד בעכו ויישאר בעכו על "אפם וחמתם" של כל הגורמים האינטרסנטיים המבקשים להעבירו למקומות אחרים. לנקרי ביקר בחריפות את העובדה ששרת התרבות לימור לבנת "שלא מצאה לנכון לכבדנו בנוכחותה ולו פעם אחת במהלך ימי הפסטיבל, לא באירוע הפתיחה, לא במהלך ימי ההצגות ומופעי החוצות המרהיבים ולא בטקסי הנעילה ובחלוקת הפרסים להצגות הזוכות".

שמעון לנקרי ראש עיריית עכו ואלוף (במיל') עוזי דיין יו"ר מפעל הפיס.
שמעון לנקרי ועוזי דיין יו"ר מפעל הפיס. צילום: ליאת שניטמן

"מאז היווסדו היה פסטיבל עכו לאחד מעמודי התווך של התרבות הישראלית, ולמעשה הפך להיות בית היוצר ובית הגידול של רוב אומני ישראל בתחום התיאטרון. "אין לי ספק, כי לו היתה טורחת ועושה זאת, היו הדברים נראים אחרת, ובוודאי כפי שקרה עם כל שר במדינת ישראל שביקר בעיר עכו בעשור האחרון ויכול היה להתרשם מהתנופה האדירה ומהעשייה הבלתי רגילה, היתה גם היא מתרשמת מייחודיותו של הפסטיבל, ממורכבותו ומחשיבותו, הן ברמה התרבותית והן ברמה הלאומית".

עוד אמר לנקרי, כי תמיכתו הכספית של משרד התרבות בפסטיבל עכו הוא ללא ספק נדבך חשוב בקיומו של הפסטיבל, אך נדרשת גם תמיכה מוראלית, מוסרית וכזאת של שותפים. "אני מקווה ששרת התרבות תמצא לנכון להגיע לעכו בימים הקרובים ולבקר בפסטיבל החשוב ביותר במדינת ישראל", הוסיף לנקרי.

משרד התרבות: "הנהלת הפסטיבל מגדילה הוצאות כוח אדם"

ממשרד התרבות נמסר בתגובה: משרד התרבות מלווה את פסטיבל עכו במשך כל שנותיו ומעניק לו את התמיכה השנייה בגובהה בין הפסטיבלים, לאחר פסטיבל ישראל. בניגוד מוחלט לטענת ראש העירייה – בעשור האחרון הגדיל משרד התרבות את תמיכתו בפסטיבל עכו בשיעור של כ- 25% מ- 1.3 מיליון שקלים לכ- 1.6 מיליון שקלים.

יש לציין כי בשנת 2013 הופחתה התמיכה בפסטיבל מ- 1,652,131 מיליון שקל ל-1,575,000 שקלים בשל המלצת המדורים לתיאטרון ופרינג', שמצאו כי הפסטיבל קיבל אופי תיירותי, הכולל גם מופעי זמר ובידור בעלויות של מאות אלפי שקלים, ושאינם רלוונטיים לתוכן הפסטיבל שאמור להיות פסטיבל תיאטרון במהותו.

אם לא די בכך מתברר גם שהנהלת הפסטיבל במקום להשקיע בהגדלת סעיפי ההוצאות האמנותיות של הפסטיבל, משקיעה בהגדלת חשבון ההוצאות של כוח אדם לוגיסטי וטכני. הדוגמה המקוממת ביותר לכך היא העמסת 107,000 שקלים על תקציב הפסטיבל, עבור תשלום שכרו של אלברט בן שלוש בכובעו הכפול כמנכ"ל ומפיק ראשי של הפסטיבל, וזאת במקביל לכך שהנו מכהן בדרך קבע כראש מינהל תרבות בעיריית עכו, ומקבל בגין תפקידו זה שכר חודשי. כל זאת בנוסף לעלות של 205,000 שקלים למפיקים, מפיקי משנה, מפיקים בפועל, מזכירה וכן תקציבים גבוהים בסעיף ה'שונות' העומד על כ-120,000 שקלים.

יצוין כי הסכומים הללו אינם כוללים שכר מנהל אמנותי העומד על כ- 150,000 ועוזרת למנהל האמנותי בסך 44,000 שקלים, ניהול הפקות הרחוב בסך 75,000 שקלים ועלות כוח אדם נוספת המסתכמת בסך 171,000 שקלים. כל זאת, להזכיר, לפסטיבל בן ארבעה ימים.

משרד התרבות אינו מנהל את תקציב הגופים הנתמכים ופעילותם והוא גם אינו מתערב בקביעת שכרם של המנהלים והמפיקים, שבמקרה זה מסתכם כאמור בכ- 500 אלף שקלים מסך התקציב הכולל של הפסטיבל, אולם הואיל ומדובר בכספי ציבור זוהי חובתו לנהוג בהם באחריות, בשיקול דעת, ובהתאם לנהלים והכללים המקובלים. משרד התרבות מצפה להתנהלות אחראית ומקצועית גם מצד הגופים הנתמכים על ידו ומהרשויות שנהנות מכספי התמיכה".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות