fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עשרה דברים שכדאי לדעת על חנוכה

האם יש הגבלים על גודל וחומר החנוכיה? במה שונים האשכנזים והספרדים בנוגע להדלקת הנרות ? סיגלית הופרט שגב, ראש תחום קהילה ברשת המרכזים הקהילתיים מכינה אתכם לחג עם אנדוקטות חשובות ומעניינות
מאמינה, זה בטוח. סיגלית הופרט שגב (צילום: אלון מצפה)
מאמינה, זה בטוח. סיגלית הופרט שגב (צילום: אלון מצפה)
  1. בימי בית המקדש השני, השלטון היווני בארץ, אסר לקיים את מצוות היהדות (ברית מילה, לימוד תורה וכו'). יהודים רבים, שנקראו מתיוונים, תמכו במגמה זו. המתיוונים, בדומה ליהודים וליוונים, שרדו, גם הם, עד עצם היום הזה.

2. תחת הנהגתו של מתתיהו, ובהמשך של בנו יהודה המכבי, נמלטה אל הרי יהודה קבוצה קטנה של יהודים נאמנים לתורה, ופתחה במלחמת גרילה נגד צבא יוון. גם אותם תמצאו עדיין מסתובבים בהרי יהודה. נראה לי שפשוט אבד איתם הקשר והם לא ממש מודעים לכך שצבא יוון כבר עזב והיום פועל שם צה"ל.

3. החג נקרא חנוכה משום שהמכבים האמיצים שחררו את בית המקדש מידי היוונים וחנכו אותו שוב בכ"ה בכסלו. מעבר לחג, קיימים, פה ושם, גם כמה אנשים שנקראים כך. למשל רבי חנוכה בן משה הלוי, שדכן מפורסם מירושלים.

4. הדבר הראשון שעשו המכבים היה להדליק את מנורת שבעת הקנים. הם מצאו רק פך קטן של שמן טהור, אולם הוא בער בדרך נס במשך שמונה ימים. היום שמן כזה אפשר למצוא רק בדוכני פלאפל.

5. החנוכיה שבה אנו מדליקים נרות בחנוכה, יכולה להיות בכל גודל ומכל חומר, וזו כנראה הסיבה שבגללה הבן שלי משקיע כבר שבוע בהכנת חנוכיה מקרטון.

סיגלית הופרט שגב
סיגלית הופרט שגב עושה את חנוכה. צילום: אלון מצפה

6. נרות החנוכה צריכים להיות מספיק גדולים כדי לבעור לפחות 30 דקות. מה שלא נלקח בחשבון הוא, שזהו חג של ילדים, וילדים שרואים נר דולק מיד מכבים אותו.

7. תחילה מדליקים את השמש, אחר כך אומרים את הברכות, ואז מדליקים את נרות החנוכה בעזרת השמש ולא ההיפך כמובן.

8. חג החנוכה נמשך שמונה ימים, למרות שהנס התרחש בעצם רק במשך שבעה (היום הראשון לא היה נס, השמן בער באופן טבעי), כדי ללמד אותנו שאין שום דבר טבעי בעולמנו, הכל ניסים. אז אם הכל ניסים, לא יכלו להמציא שאת הנס שלי אוכל לשתות בבוקר בנחת ולא תוך כדי ריצה עם הילדים לבית הספר?

9. זמן הדלקת הנרות המוקדם ביותר הוא עם שקיעת החמה. יש המדליקים את הנרות עם צאת הכוכבים והרוב מחכים עד שכל המשפחה, שתקועה בפקקים, תגיע.

10. על פי מנהג האשכנזים כל אחד מדליק חנוכיה משלו, הספרדים מדליקים חנוכיה אחת לכל המשפחה, והנה, כל הסטריאוטיפים על חיסכון ופזרנות מתבטלים בשניה בגלל מנהג אחד.

חג חנוכה שמח!

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות