fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מעצב לשמחה

אחד מאירועי השיא השנתיים של עמותת משפחה אחת, המלווה משפחות של נפגעי טרור, הוא מחנה פסח. השנה הוא התקיים בצפון והילדים, כולם ממשפחות שכולות שאיבדו קרוב משפחה ממעגל ראשון, נהנו בפארק האקסטרים בעכו, בטיולים, סדנאות ועוד

 

 

חופשת הפסח היא חופשה של פעילויות וקייטנות. השבוע בפארק האקסטרים בעכו בילתה קבוצה של ילדים. לכאורה, קבוצה כמו כל הקבוצות שיוצאות למחנות חג. אך במקרה הספציפי הזה, מדובר בקבוצה יוצאת דופן בעלת מכנה משותף מרגש, הם כולם ילדים הבאים ממשפחות שכולות שאיבדו קרוב משפחה ממעגל ראשון, אח, אחות, הורה או אפילו את שני ההורים.

הילדים המקסימים הגיעו לפארק האקסטרים במסגרת פעילות פסח של עמותת משפחה אחת. עמותה שהוקמה לפני כ~15 שנה על ידי שונטל ומארק בלזברג, כאשר שונטל היא גם מנכ"לית העמותה עד היום. בזמן הקמת העמותה, משפחת בלזברג, במקור מקנדה, הייתה אמורה לחגוג בת מצווה לבתם בירושלים. הימים היו ימי האינתיפאדה השנייה והמדינה בכלל והעיר ירושלים בפרט, חוותה לא מעט פיגועים. בצל הפיגועים ביטלה המשפחה את הגעתה לירושלים ובמקום, החליטה לקחת את הכספים שיועדו לבת המצווה ולהשקיע אותם בפרויקט החברתי שהפך לימים לעמותת משפחה אחת. העמותה מלווה משפחות של נפגעי טרור, משפחות שכולות של חללי צה"ל שנהרגו בפעולות טרור ומשפחות של פצועים. תחומי הסיוע מגוונים וכוללים בין היתר סיוע כספי הכולל תמיכות חודשיות, מלגות לימודים, סיוע בהנצחה, סיוע רפואי, תלושי מזון, ועוד, סיוע נפשי על ידי מתן טיפולים פסיכולוגיים, נופשי תרפיה וגיבוש על פי חלוקה לקבוצות גיל ומשפחות, ייעוץ משפטי וכלכלי ועוד.

לעמותה רכזי משפחות שעובדים בכל הארץ. ברגע שקורה אירוע בו משפחה הופכת לשכולה, הרכזים מגיעים למשפחות, מציגים את עצמם ומציעים את ליווי העמותה. ייחודיות העמותה היא בליווי הצמוד והקשר הקבוע עם המשפחות שנמשך לכל החיים.

נהנים בקיר הטיפוס בפארק האקסטרים בעכו  (צילום: חן דרור)
נהנים בקיר הטיפוס בפארק האקסטרים בעכו
(צילום: חן דרור)

חלק מהעבודה של רכזי המשפחות היא להבין את צורכי המשפחה והילדים שבתוכה, להם מציעים להשתייך למחלקת הנוער של העמותה. העמותה מלווה ילידם מאילת שבדרום ועד נהריה בצפון.

בזמן שהילדים בילו, נהנו, טיפסו על קירות, עשו אומגה ושרו שירי מורל ועידוד בפארק האקסטרים, ישבתי לשיחה עם יצחק פריד, מנהל מחלקת הנוער בעמותה, שסיפר: "מחלקת הנוער עוסקת בפן הטיפולי. ואנחנו מלווים רק את הילדים מהמשפחות השכולות. לכל הילדים שהם חלק מאיתנו, יש סיפור דומה. אמנם כל ילד עובר דברים אישיים הקשורים לאובדן שלו, אך האובדן עדיין דומה. במחלקה שלנו יש שישה רכזים שעבדים בחצי משרה, כל אחד אחראי על קבוצת הגיל שלו והם מלווים את הילדים לאורך השנה כולה. הם מבקרים אצלם בבתים, משחקים איתם, נמצאים איתם באזכרה, מתקשרים בכל יום שישי לאחל שבת שלום ונוצר ביניהם קשר עמוק וקרוב מאוד. במהלך השנה, לצורך גיבוש הקבוצות נעשות שבתות גיבוש לכל קבוצת גיל, וכן מפגשים יומיים של קבוצות קטנות יותר וכל זאת כהכנה לאירועי השיא של משפחה אחת. בנוסף, למחלקת הנוער יש כ~60 מדריכים מתנדבים המלווים אישית את הילדים במהלך היומיום, חוגגים איתם ימי הולדת, מבקרים לעיתים דחופות ונמצאים שם כאוזן קשבת וכחברים לילדים".

הקשר הזה בא לידי ביטוי באחד מאירועי השיא של העמותה שהוא הפעילות בפסח. שניים נוספים מתקיימים בחנוכה ובקיץ. הילדים בעמותה מחלקים לפי קבוצות גיל: קבוצת בנים קטנים לגילאי 8_14, קבוצת בנים גדולים לגילאי 15_18, קבוצת בנות המחולקת לאותם גילאים וקבוצה מעורבת. כך העמותה בעצם מאפשרת לכל הילדים להשתתף בפעילויות ולהרגיש בהן בנוח כחלק מקבוצת השווים שלהם, קבוצה של ילדים באותם גילאים שעברו חוויות דומות. חלק מהפעילויות של העמותה מתקיימות עם כלל הילדים ובחלקן הם מחולקים לקבוצות.

במחנה הפסח השנה הגיעו הילדים ליומיים לצפון. הבנים ישנים באכסניית הנוער בעכו והבנות והקבוצה המעורבת ישנים באכזיב. פריד מספר: "המחנה שלנו משולב באטרקציות, בפעילויות כיפיות, בסדנאות יצירה ובפעילות משמעותית שהיא שיחות עמוקות יותר על חוויות ורגשות. השפה במחנה היא שפה טיפולית ומזמינה את הילדים לשתף וזה מעמיק ככל שגדלים. בערב של יום שני למשל, המדריכים והרכזים ארגנו לילדים ערב אוסקר חוויית וביום שלישי יש סדנאות שונות וטיולים. כל קבוצה מלווה על ידי רכז, מדריכים מתנדבים, מאבטחים, שני פסיכולוגים _ אשה וגבר והפעילות היא במימון של העמותה".

במחלקת הנוער משקיעים ועובדים כל השנה ועל הפעילות המרגשת והמיוחדת שמתקיימת בפסח, עובדים במחלקת הנוער כחודשיים מראש, משקיעים ומוצאים את התמהיל הנכון שישלב בין הסדנאות הטיפוליות, סדנאות היצירה, הכיף והחוויות, חושבים מה כל ילד צריך מקפידים לתת מקום לכל ילד וילד לפי צרכיו.

פריד מסכם: "ההורים שולחים את ילדיהם בחופשות וסומכים עלינו בעיניים עצומות שאנחנו דואגים להם ושומרים עליהם ולכן אנו עושים את זה בהשקעה רבה ואהבה רבה. חשוב לנו תת לילדים מקום אישי, לתת להם לשתף, לדבר, לעבד חוויות, להתמודד ולהרגיש חלק. האירועים שלנו נעים מעצב לשמחה, ואנחנו רואים שהפעילויות עושות להם טוב. זה תהליך, אבל הכל נעשה בשבילם ואנחנו רואים אותם ומקשיבים להם וזה הכי חשוב".

 

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות