fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שליש מבעלי המוגבלויות השכליות בישראל סובלים גם מבעיה נפשית

היום נערך במכללה האקדמית גליל מערבי יום עיון בנושא 'היבטים פסיכיאטריים, דילמות ומורכבות הטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית' מטעם עמותת חוף הגליל, המעניקה טיפול פסיכולוגי נפשי ומרכז אבחון לבעלי מוגבלות שכלית והתפתחותית

כנס בנושא מורכבות הטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית מטעם עמותת 'חוף הגליל' נערך במכללת גליל מערבי. ביום העיון נסקרו נתוני התופעה, פתרונות ודרכי טיפול. מן הנתונים עולה כי כשליש מבעלי המוגבלויות השכליות-התפתחותיות בישראל סובלים גם מבעיה נפשית, שלא פעם, אינה מאובחנת נכון

היום (חמישי) נערך במכללה האקדמית גליל מערבי יום עיון בנושא 'היבטים פסיכיאטריים, דילמות ומורכבות הטיפול באנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית' מטעם עמותת חוף הגליל, המעניקה טיפול פסיכולוגי נפשי ומרכז אבחון לבעלי מוגבלות שכלית והתפתחותית לתושבי האזור. במהלך היום הרצו מומחים כגון ד"ר מייק סטבסקי, מנהל היחידה לפסיכיאטריה התפתחותית במרכז שניידר לרפואת ילדים, שפי משיח, מנהלת היחידה לאבחנה כפולה בבית איזי שפירא ברעננה, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים.

עמותת חוף הגליל
צוות עמותת חוף הגליל (צילום: עצמי)

במסגרת פרויקט אבחון אוכלוסייה בעלת מוגבלות שכלית של העמותה בשיתוף משרד הרווחה, עלו בקרב המטפלים, המאבחנים והמשפחות דילמות רבות, אותן ביקשה העמותה לחשוף ביום העיון בתשלום סמלי, ולאפשר למשפחות של בעלי מוגבלות שכלית השתתפות ללא עלות. אחת מן הדילמות בהן נתקלו המטפלים היא 'דילמת האבחנה הכפולה'- שילוב של מגבלה פיזית ונפשית באוכלוסיית המוגבלים שכלית, וקושי באבחונו. סוגיה זו ודומות לה זכו לדיון במסגרת יום העיון.

ערן הדומי, מנהל מרכז האבחון לבעלי מוגבלות שכלית התפתחותית בעמותה: "יום העיון בא בעצם לדבר על דילמות של מטופלים עם אבחנה כפולה. זאת אומרת, אנשים שיש להם גם מוגבלות שכלית התפתחותית וגם בעיות נפשיות. אנשים שהמערכת הציבורית היום מאוד מתקשה לתת להם מענים מקצועיים. לפי הנתונים ששמענו ביום העיון, מדובר על כשליש מהאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית וזה חלק ניכר". אלו דילמות עולות ממצב זה?

"יש דילמות שקשורת לתהליך האבחנה של אנשים האלה ודילמות שקשורות לטיפול ולמענים בקהילה לאנשים כאלו. בדרך כלל, כשמדברים על אנשים עם אבחנה כפולה מדברים על אנשים שצריך להתייחס למימדים הקוגניטיביים, אבל גם לבעיות הנפשיות שלהם. הם יכולים להיות מאובחנים נכון, אך המענים שקיימים היום בשטח לאבחנות כפולות, מורכבות או משולשות הם מוגבלים ולא מספקים. אנחנו עוסקים בעיקר באבחון של האוכלוסייה, אנחנו לא נותנים כרגע מענה טיפולי, אלא מפנים את המאובחנים הלאה לגורמים הרלוונטיים".

עמותת חוף הגליל הינה מרכז לטיפול רגשי והתפתחותי בילדים, מבוגרים ומשפחות, שהוקמה בשנת 1978 על ידי קיבוצי הגליל המערבי כעמותה שלא למטרות רווח. היא מעניקה שירות לסקטור הפרטי והציבורי כאחד ומוכרת על ידי משרד הביטחון, המוסד לביטוח לאומי, משרד הרווחה, עמותת נט"ל, קופות חולים חברות ביטוח ועוד. בתחנה, בה מועסקים כ- 80 פסיכולוגים ואנשי טיפול, קיים מגוון  טיפולים רחב, החל מטיפול פסיכולוגי אינדיבידואלי וקבוצתי וכלה באבחוני התפתחות, יכולות למידה, מבנה אישיות, ריפוי וטיפול בעיסוק, מסוגלות הורית, קלינאות תקשורת וטיפול בלקויות כתיבה. לעמותה 4 שלוחות: רגבה (מטה העמותה), משגב, קריות וכרמיאל.

באירוע נכחו כ-150 איש וכלל המרצים בו הרצו בהתנדבות. במהלך היום הוצבו במקום דוכני מכירה של עבודות יד שהוכנו על ידי בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית ממעונות שונים בצפון. את הכיבוד הכינו תלמידי בית הספר מפתן (לנערים בסיכון) מעכו. בפרויקט תמכו מפעל 'מילואות', שסייע לממן את יום העיון וענף הוידיאו של קיבוץ רמת יוחנן, שצילם וערך אותו.

מויש אבן-ניר, מנהל העמותה: "המטרה שלי היא לחשוף את התחנה החוצה כי אני חושב שיש הרבה קהל מהאזור, גם מקצועי, שיכול ללמוד הרבה מאוד. בנושא הזה ספציפית, הרגשתי שיש פה סוג של שליחות- הבנו שהרבה אנשי טיפול צריכים מידע ויש המון משפחות שחיות עם הדילמות שאנחנו נתקלים בהן. זה לא נושא ברור ורהוט עד הסוף".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות