fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נהריה: פינוי בינוי מתחם פינסקר יוצא לדרך

גימלאי אגד בן 81 הצליח להביא לבניית הפרויקט הגדול מסוגו בצפון; החברה שנבחרה לביצוע הפרויקט היא 'סלע בינוי'
פרויקט גן העיר (הדמיה: סלע בינוי )
פרויקט גן העיר (הדמיה: סלע בינוי )

אף אחד לא האמין לו, אבל לפני 11 שנים צבי בר לב, גמלאי אגד ומלונאי לשעבר, הבטיח שהוא יביא לזה שתכנית הפינוי בינוי ברחוב פינסקר, לב ליבה של נהריה, הגדולה ביותר בצפון. בדרך מלאת מהמורות, בירוקרטיה מתישה, התנגדויות ואתגרים מורכבים, הצליח האיש המיוחד להביא לכדי מימוש את פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול והראשון מסוגו בצפון.

חמשת הבתים הישנים בצומת הרחובות ז'בוטינסקי, פינסקר וויצמן, עומדים על תילם כבר יותר מחצי מאה, עדות אילמת למתחם ישן, שלולא הפרויקט שייבנה, קרוב לוודאי שהיה הופך למתחם אפרורי והרוס. 36 הדירות שנמצאות במתחם הבתים, שוכנות במתחם, עם עשביית פרא ושבילים סדוקים, והן עומדות להפוך לאייקון החדש והנוצץ של נהריה, וזאת בעיקר בזכות העקשנות וההתמדה הבלתי נגמרת של בר לב, שאשתו היא אחת מבנות העיר ובעלת דירה במתחם.

"ראשיתו של פרויקט גן העיר נמצא בשנת 2004, עת העירייה הוציאה מכרז על זכויות לפרויקט פינוי בינוי, בו זכתה חברת 'מבני תעשיה'. החברה הגיעה להבנות עם אחד הקבלנים באזור, אבל לאחר זמן מה הצדדים הגיעו למבוי סתום והפרויקט נכנס לתרדמה עמוקה. להוריה של אשתי הייתה דירה במתחם, וכשהעניין נתקע, הבנתי שצריך להפשיל שרוולים ולקחתי על עצמי את הפרויקט, כי ידעתי שרק אני אוכל לדחוף אותו לגרום לו להגיע למימוש", אומר בר לב.

בר לב מספר כי בשל גודל הפרויקט ומספר בעלי הדירות הגדול, הבעיות היו מורכבות במיוחד. "מדובר בפרויקט מורכב מאוד, יש כאן 36 בעלי דירות, ובפרויקטים של פינוי בינוי תמיד יהיו את אלה שיתנגדו, אלה שירצו לקבל יותר ואלה שבכלל לא ירצו למכור כי זה לא נוח להם. בנוסף צריך לטפל בבירוקרטיה ולקדם ועם כל אלה החלטתי לקפוץ למים ולקחת על עצמי את קידום הפרויקט כדי לגרום לזה לקרות".

פרויקט גן העיר (הדמיה: סלע בינוי )
פרויקט גן העיר (הדמיה: סלע בינוי )

לאחר שנים ארוכות בהן הצליח לגייס את הסכמת בעלי הדירות לייצגם, הם שכרו עורכי דין שניהלו משא ומתן עם מספר קבלנים. "אחרי שנתיים של מו"מ עם אחד הקבלנים הגדולים באזור, שלא צלח, החלטנו להוציא מכרז ולפתוח בהליך בחירה של הקבלן. צוות נציגי הדיירים, שכלל גם את יוסף מוס, ישב עם מספר קבלנים וביניהם היו גם 'סלע בינוי', שמהם קיבלנו את הרושם הטוב ביותר. לאחר הבדיקות שעשינו, הבנו ש'סלע בינוי' רואים בפרויקט הזה הגשמה של חזון ודרך, ויחד איתם אנחנו נביא את הפרויקט לכדי מימוש, נקבל את התמורה הטובה ביותר ונצליח לעשות את הפרויקט הכי מיוחד בצפון בכלל ובנהריה בפרט".

מנהל אגף התכנון וחזות העיר בעיריית נהריה, רוני לוי, מספר כי הפרויקט הוא אבן שואבת לפרויקטים נוספים של התחדשות עירונית, ומסמן את הכיוון אליו צועדת נהריה. "זו הפעם הראשונה שמיישמים פרויקט של פינוי בינוי בהיקף כזה באזור. פרויקטים של פינוי בינוי מבוססים גם על העניין הכלכלי, אבל חשוב מזה, על העניין התכנוני. כעיר שחוגגת 80 שנות התפתחות, מרכז העיר מבונה, והאפשרות היחידה לבנייה במרכז העיר היא דרך פרויקטים של פינוי בינוי, שבהם שטחי מרכזי העסקים מאפשרים להגיע לזכויות בנייה גבוהות".

מבט מקרוב. פרויקט גן העיר (הדמיה סלע בינוי)
מבט מקרוב. פרויקט גן העיר (הדמיה סלע בינוי)

לוי מוסיף כי החזון העירוני הוא יצירה של מרכז וותיק שמתחדש והופך להיות המוקד החשוב של העיר. "מרכז העיר הוותיק ייהנה מהתחדשות עירונית. אני דווקא רוצה לתת כדוגמה את מרכזי הערים באירופה, שבהם הישראלים אוהבים לבקר. מרכז העסקים הראשי, שקיים דווקא בגרעין הוותיק של העיר, הוא זה שמושך אליו את המבקרים והתיירים. כשמצליחים להביא להתחדשות עירונית תוך שמירה על המונומנטים העירוניים – זה עניין שכולם מרוויחים ממנו".

למרות העובדה שנהריה נעה מזרחה, לוי מציין שהמרכז ימשיך להיות הגרעין של העיר. "זה נכון שנהריה נעה מזרחה, אבל אין ספק שהמרכז תמיד יישאר הגרעין שממנו צומחים, שואבים את ההיסטוריה והמורשת של העיר ויוצרים את העתיד החדש. כעיר שקיימת כבר 80 שנים, אני בטוח שעם פרויקטים של התחדשות עירונית, המרכז התוסס ימשיך להיות מוקד העניין גם בעוד 100 שנים".

למרות הצלחת הפרויקט והבאתו לכדי מימוש, נשאלת השאלה מדוע היה צריך להמתין 11 שנים ליישומו של הפרויקט. בר לב סבור שיש הרבה מה לעשות בנושא. "מעבר לבעיות המורכבות שיש מול בעלי הדירות, חייבים לשפר את הבירוקרטיה ולצמצם אותה. אם הממשלה הייתה לוקחת את הנושא ברצינות, היו ממנים בעלי תפקידים ברשויות העירוניות שכל תפקידם היה לקדם פרויקטים של פינוי בינוי בסבך הבירוקרטיה. על מה אנחנו מדברים פה? בשורה התחתונה, אנחנו מגדילים את ההיצע בשוק הדיור, שצמא לזה".

לוי, מנהל אגף התכנון בעירייה, אומר כי התיקון החדש לחוק התכנון והבנייה אמור לשפר את המצב. "אנחנו נמצאים ערב כניסת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה. בינואר הקרוב זה ייכנס לתוקף ואמור לקצר משמעותית לוחות זמנים בענף הבניה. העירייה החליטה לתת עדיפות לפרויקטים של פינוי בינוי וגם בתכנית המתאר קיימת פריבילגיה ביחס לפרויקטים אחרים. ודאי שיש אפשרות לייעל את התהליכים, אבל זה יכול לקרות רק בועדות מיוחדות שיוקדשו לנושא ויפתרו את הבעיות המורכבות שנוצרות תוך כדי התהליך, ובהן גם בעלי דירות סרבנים".

חברת סלע בינוי והשקעות מקבוצת אמנון מסילות, אשר בונה למעלה מ-800 יחידות דיור בשנים האחרונות באזור נהריה-חיפה, נבחרה על ידי ועד הדיירים להקים את פרויקט גן העיר. החברה הוקמה בשנת 2002 ומאז היווסדה מתמחה בהקמת מתחמי מגורים רחבי היקף, דירות בעיצוב חדשני ופיתוח סביבתי מוקפד.

סמנכ"ל השיווק של סלע בינוי, רו"ח דותן סלע, מספר על הפרויקט שצפוי להיבנות. "חברתנו מתגאה להיות זו שמוציאה לפועל את פרויקט ההתחדשות העירונית מהגדולים שנבנו באזור הצפון, אנו שמחים עבור דיירי המתחם שיזכו לשיפור סביבת המגורים הנוכחית שלהם ויקבלו דירות חדשות ברמה הגבוהה ביותר. חשוב להדגיש כי בתכנון המתחם שילבנו כמה מהגורמים המקצועיים המובילים בארץ והצלחנו להגשים סטנדרטים המקובלים בימינו רק במרכז הארץ".

סלע מספר מדוע החברה בחרה בשם הייחודי לפרויקט. "בחרנו להעניק למתחם את השם "גן העיר" מכיוון שמדובר במקום שקט ופסטורלי שממוקם במרכז העיר – גובל ברחובות ויצמן, ז'בוטינסקי, הגעתון ופינסקר ומאפשר את כל היתרונות שיש לעיר להציע, בין אם זו קירבה לחוף הים ולטיילת, ובין אם מרחק הליכה לשדרות הגעתון, לבתי הקפה ולשדרה המרכזית של העיר".

מחירי הדירות בפרויקט ינועו החל מ-1.195 מיליון שקלים, לדירות של 106 מ"ר עם 4 חדרים ועד ל-2.4 מיליון שקלים  לפנטהאוזים בגודל של 180 מ"ר עם נוף לים.

פרויקט 'גן העיר', ייבנה במתחם בן 8 דונם, יכלול 180 יחידות דיור ב-5 בנייני יוקרה בתמהיל דירות מגוון הכולל דירות 4,5 ו-6 חדרים, דירות גן ופנטהאוז עם נוף לים. דיירי המתחם יזכו לגישה מהירה ונוחה למרכז העיר, לטיילת, לחוף הים ולכל המתקנים ואזורי התרבות והפנאי. פנים המתחם מאופיין בסביבת מחיה מרווחת ועשירה הכוללת גינות פתוחות ופינות ישיבה פרטיות. מבני היוקרה יעניקו חווית מגורים יוצאת דופן בדמות לאונג' דיירים מפואר בעיצוב חדשני, חדר כושר פרטי לדיירים, מתחם חנייה תת קרקעי ודגש רב על יופי, מרחב ואסתטיקה בעיצוב פנים הבניין.

מתכננת פרויקט 'גן העיר', האדריכלית דורית דר, ממשרד האדריכלים 'עוזי גורדון', אומרת כי בפרויקט הושקעו מאמצים רבים בתכנון וביצירת ייחודיות. "פרויקטים של התחדשות עירונית צריכים לשלב את הקסם שבישן עם המודרניות והריענון שבחדש, ובפרויקט גן העיר הצלחנו להביא את זה לידי ביטוי".

"עיצוב החללים והמתחם הם יוצאי דופן מהבחינה שמדובר בפרויקט ראשון של התחדשות העירונית באזור, והאתגר היה לשמור על הצביון הישן של העיר ומן הצד השני להביא בשורה חדשה לגמרי לתושבי האזור. בשורה שכוללת עיצוב מוקפד ותכנון של כל האספקטים הקשורים במגורים ובסביבה האורבנית. תשומת לב רבה נתנו לחוויית המגורים של הדיירים, עם חללי דירה גדולים, מתחם חנייה גדול במיוחד ומפרט טכני עשיר ויוצא דופן".

בר לב, שהפך לאורח קבוע במשרדי חברת 'סלע בינוי', אומר כי בשלב הנוכחי, הצלחת פרויקטים של התחדשות עירונית, תלויה בעיקר ב"משוגעים לדבר" כמוהו. "מה שבסופו של דבר גרם לפרויקט לקרות זה העקביות, ההתמדה, הלחץ הקבוע על הגורמים השונים ואולי חשוב מכולם יחד, היכולת להסתכל על האינטרסים של כולם ולנסות להביא למצב שבו כולם יוצאים נשכרים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות