fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"מנהיגות הצפון תתבע מהממשלה משאבים לבריאות"

כך לדברי ראש עיריית מעלות-תרשיחא שלמה בוחבוט, בכנס הגליל לשוויון בבריאות שנערך אתמול, שני, ובו השתתפו ראשי ערים, מועצות ובכירי מערכת הבריאות. מנתונים שעלו בכנס, יש צורך דחוף בתכנית לאומית לקידום הבריאות בצפון
כנס הבריאות. ראשי רשויות כאבול, בית גן, מטה-אשר, מעלות-תרשיחא, כרמיאל ומזרעה (צילום: ליאור סבו)
כנס הבריאות. ראשי רשויות כאבול, בית גן, מטה-אשר, מעלות-תרשיחא, כרמיאל ומזרעה (צילום: ליאור סבו)

מעל 160 איש השתתפו אתמול (שלישי) בכנס הגליל לשוויון בבריאות, בהובלת עיריית מעלות-תרשיחא והפורום האזרחי לקידום בריאות בגליל. בינהם שבעה ראשי ערים ומועצות, שלושה מנהלי בתי חולים, בכירי מערכת הבריאות, אנשי מקצוע מתחום הבריאות, נציגי ארגונים ומשרדי ממשלה, פעילים ותושבי הצפון. לקראת המלצות ועדת גרוטו, המסקנה העיקרית העולה מהכנס היא כי יש צורך דחוף בתכנית לאומית רב-שנתית לקידום הבריאות בצפון, ולא עוד טלאי או תיקונים נקודתיים.

ראשי הערים שנכחו בכנס קראו לבניית לובי, על מנת ללחוץ על הממשלה הבאה לקיים תכנית כזו. פרופ' איתמר גרוטו, יו"ר הועדה מטעם משרד הבריאות, לבחינת הרחבת הרפואה בצפון: "יש צורך בהרחבה משמעותית של השירותים במגוון תחומים, ברפואה המונעת, בריאות התלמיד, התפתחות הילד, שיקום, בריאות השן, מוקדים לרפואה דחופה, בריאות הנפש, כוח אדם רפואי, תשתיות ועוד".

כנס הבריאות. ראשי רשויות כאבול, בית גן, מטה-אשר, מעלות-תרשיחא, כרמיאל ומזרעה (צילום: ליאור סבו)
כנס הבריאות. ראשי רשויות כאבול, בית גן, מטה-אשר, מעלות-תרשיחא, כרמיאל ומזרעה (צילום: ליאור סבו)

"חברי כנסת ושרים מזלזלים בצפון" אמר שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות-תרשיחא ויו"ר אשכול גליל מערבי "אבל הכנס היום הוא תחילת דרך, וכל המנהיגות של הצפון תתבע מהממשלה את המשאבים לבריאות. אם לא נקבל אותם אני אפנה לבימ"ש. קופות החולים מקבלים 300 מיליון בשנה להשקעות בפריפריה, ואנחנו לא יודעים לאן הולך הכסף".

המרכז הרפואי לגליל הציג תמונה עגומה, של הכפלת האוכלוסייה בגליל מערבי פי שש בשלושים השנים האחרונות, לעומת הכפלה של מספר המיטות פי שתיים בלבד. "המצב מבחינת תפוסת המיטות היום הוא כמו פיגוע המוני. מספרי התקינה של כוח אדם מזעזעים" טוען דר' צבי שלג, עוזר מנכ"ל המרכז הרפואי לגליל.

מנהל המרכז הרפואי פוריה דר' ארז און התייחס לרפואה הפרטית מול הציבורית: "חוק ביטוח בריאות ממלכתי הוא החוק הכי שוויוני בישראל, אבל למרות החוק הפערים הולכים וגדלים. אחת מהסיבות היא הרחבת הרפואה הפרטית על פני הרפואה הציבורית". היתה גם קריאה מעניינת לשיתוף פעולה בין קופות החולים. "יש אזורים שצריכים להיות מחוץ לתחרות של קופות החולים. צריך ליצור איגום משאבים בין הקופות לטובת התושבים" אמר דר' מנחם פישר, מנהל מנהלת הגליל בכיר בשירותי בריאות כללית.

פרופ ויינגרטן בכנס הגליל לשוויון בבריאות (צילום: ליאור סבו)
פרופ' ויינגרטן בכנס הגליל לשוויון בבריאות (צילום: ליאור סבו)

היוזמה לכנס באה מהפורום האזרחי לקידום הבריאות בגליל שהוקם לאחרונה על ידי פעילים, אנשי מקצוע והארגונים החברתיים – שתיל, האגודה לזכויות האזרח, אגודת הגליל והג'וינט. "הקמנו את הפורום על מנת לשנות את המציאות" אמרה מרגנית אופיר-גוטלר מארגון שתיל ותושבת קיבוץ כברי "הדרך שלנו היא במקום להפריד – לחבר בין אנשים ומגזרים מתוך מערכת הבריאות ומחוצה לה. ההנחה היא שהידע נמצא כאן בשטח, ולא רק בירושלים אצל קובעי המדיניות. אנחנו מעלים על סדר היום את נושא הפערים בבריאות, ואנחנו גם יוזמים פעילות בתחומים קונקרטיים".

דוקטור כרמל שלו, חברת הפורום והיועצת המשפטית לשעבר של משרד הבריאות הוסיפה: "במקום עוד טכנולוגיות מפותחות להארכת חיים, אנחנו צריכים לאפשר את הרפואה הקיימת למי שהכי זקוק לה". מנכ"לית הקרן החדשה לישראל רחל ליאל אמרה: "לאזרחים יש תפקיד ללחוץ על השלטון לפעול לטובתם.  פה בצפון יש הזדמנות ליצור שיתופי פעולה בין יהודים וערבים לצורך אינטרס משותף". הפורום קורא לתושבים נוספים בצפון שמעוניינים לפעול לצמצום הפערים להצטרף.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות