fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מטה אשר: חוק עזר חדש לחופים

מאבק מוצלח של תושבי המועצה והסביבה הביא להחלטה לשנות את מתכונתו של החוק ולבחון אותו מחדש. החוק החדש צפוי להיות תוך שלושה חודשים
כולם רוצים חופים שקטים ונקיים. בהפגנה (צילום: חן דרור)
כולם רוצים חופים שקטים ונקיים. בהפגנה (צילום: חן דרור)

חוק עזר לחופים שרצו להעביר במועצה האזורית מטה אשר היה אמור למנוע לינה ברצועת החוף. משהתפרסמה ברבים הידיעה על חוק העזר, קמה מחאה גדולה בקרב הציבור. לפייסבוק עלתה עצומה עליה חתמו כ-1300 איש, מובילי המחאה ומשתתפיה, ביניהם שגיא שלו מקיבוץ עברון ויובל אלון מכליל, פנו לכל חברי מליאת המועצה בניסיונות לשכנעם לא להעביר את החוק, וקראו לתושבי המועצה ולכל מי שרצועת החוף הזו חשובה לו, להצטרף למאבק.

ביום שני האחרון התקיימה ישיבת המליאה בה דנו בהצעת החוק. טרם התחלתה התארגנה מחוץ לבניין המועצה הפגנה שקטה ורועמת תחת השם "תנו לישון בבצת". כ-40 איש הגיעו לתמוך ולהראות עד כמה החוק פוגע ולא עוזר.

כולם רוצים חופים שקטים ונקיים. בהפגנה (צילום: חן דרור)
כולם רוצים חופים שקטים ונקיים. בהפגנה (צילום: חן דרור)

רעיון חוק העזר גובש כמענה לפניית עשרות חובבי לינה וקיט בחופי הים, שמגיעים אל החופים על מנת ליהנות ולמלא את מצברי הנפש, אך נתקלים פעם אחר פעם בתופעות שהורסות את האפשרות ליהנות מהחופים כמו ערימות אשפה, התנהגות בריונית, השמעת מוזיקה רעשנית והבערת מדורות סמוך לקו המים.

חשוב לציין כי גם המועצה וגם חברי המאבק חושבים כי אכן יש להחיל חוק עזר בחופים שיביא סדר, שקט וניקיון, אך במתכונת שונה שלא פוגעת בלנים ובמתרחצים ושכן עוזרת להילחם בתופעות המוזכרות. חברי המאבק כתבו את עיקרי דבריהם במכתב הפונה לראש המועצה ובו הם מבקשים לשנות את נוסח החוק ומציעים להקים צוות שיבחן את החוק מחדש.

יש לציין כי ברצועת החופים יש בעיה של חלוקה סטטוטורית. חלקו תחת אחריות המועצה, חלקו תחת אחריות רשות הטבע והגנים וחלקו בגלל גן לאומי ושמורת טבע. מצב זה יוצר בעיה באכיפה. חוק נכון ומתאים יעזור לאכוף רעש ולכלוך ויעזור לתחום מקומות לינה מסודרים עם חביות להדלקת מדורות, פחים גדולים וסדר.

יובל אלון: "אחרי המאבק על בניית כפר הנופש, הגענו למסקנה שלא נכון להילחם אחרי שהחלטות כבר התקבלו ונכון לנו להיות חלק מגיבוש ההחלטות על ידי הכנסה של נציגים שלנו (קיימא) ונציגי ציבור לגופים המחליטים במועצה. אני מלני החוף הקבועים והחוק זה נוגע בי אישית, לקחו חוק קיים בלי לבדוק אם מתאים או לא מתאים. הלנים בחוף הם האנשים המודעים שאוספים אחריהם את הזבל".

עד יום ראשון בערב עוד הייתה תחושה שהחוק יעבור אך ביום שני השתנו היוצרות ובישיבת המליאה הוחלט לא להעביר את חוק העזר ולמנות צוות שכולל מספר חברי מליאה, את מנכ"ל החברה הכלכלית ושלושה נציגי תושבים, שיגיש המלצותיו למליאת המועצה תוך שלושה חודשים. בישיבת המליאה בחודש נובמבר, או חודש לאחר מכן, יובא החוק לאישור המליאה במתכונת שתיבחן ותומלץ. חוק העזר החדש יהיה לפיכך מותאם ומקובל בשיתוף הציבור.

שגיא שלו: "אני מאוד מרוצה מההחלטה ואני רוצה להודות על התגייסות המועצה והתושבים לנושא, ההקשבה והעזרה בלהביא לפתרון שרצינו. מעל הכל הצעת החוק עזרה להגביר את המודעות בנושא. אנשים במליאה הבינו שהחוק לא מתאים ושצריך לשבת יחד ולהתאים חוק חדש". כל הצדדים יצאו מרוצים מהחלטה מבורכת זו של מליאת המועצה והעומד בראשה, יורם ישראלי,

ממועצת מטה אשר נמסר: "מטרת ההצעה כפי שנוסחה כטיוטה בלבד היא למקד את מאמצי האכיפה לאזורים מסוימים, כדי לשפר את היתכנות האכיפה היעילה, למגר את זיהום החוף, לצמצם את ההפרעות לזולת ולאפשר לתושבים ליהנות מהחוף".

יורם ישראלי: "ההחלטה לשתף את התושבים בהחלטה חשובה אינה חדשה למטה אשר. כמועצה אזורית אנו מקיימים בנושאים רבים דמוקרטיה פעילה, שבה התושבים שותפים לתהליכים, לחשיבה, לתכנון. בשונה מערים גדולות, כל תוכנית של המועצה לטווח בינוני וארוך היא תולדה של תהליך שהציבור שותף לו באופן מלא ואקטיבי. גם ההחלטה הזו היא באותה רוח. שיתוף תושבים בהחלטות חשובות".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות