fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נהריה: "תמא 38 חיונית לפריפריה וחייבת להימשך"

כך מדגיש השבוע עו"ד אושרי שלוש מנהריה בתגובה להודעת מנהל התכנון באוצר לעצור את התוכנית
מנוף בניין. צילום אילוסטרציה: pixabay.com
מנוף בניין. צילום אילוסטרציה: pixabay.com

בעקבות החלטתו של מנהל התכנון במשרד האוצר, שלא להאריך את תוקפה של  "תמ"א 38", תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים ישנים בפני רעידות אדמה בתקופה נוספת מעבר לזו המתוכננת להסתיים בחודש מאי 2020, אומר עו"ד אושרי שלוש, שותף ומייסד משרד עורכי דין ונוטריון, מנהריה: התוכנית חשובה ונחוצה – בעיקר בפריפריה.

 עו"ד אושרי שלוש (צילום: יח"צ)

"תמ"א 38"  אושרה לראשונה ע"י הממשלה בשנת 2005 לתקופה של חמש שנים, כעת לאחר 15 שנה, הסמכות לקצוב ולהאריך את תוקפה של התוכנית בתקופה נוספת תעבור להכרעת המועצה הארצית לתכנון ובנייה.

המילה האחרונה טרם נאמרה. כאמור, המועצה הארצית לתכנון ובנייה תצטרך להחליט אם לאשר ארכה נוספת  שלא תעלה  על חמש שנים נוספות כמפורט בסעיף 29 להוראות "תמ"א 38", אלא, שמנהל התכנון לוחץ שלא להאריך יותר אישורי התוכנית, ובמקום זאת, לחזור לתכנון חלופי ומסודר של תוכניות מפורטות במסגרת "פינוי בינוי" של מתחמים ולא של בניינים אחדים.

שלוש:" אני רוצה להאמין שהמילה האחרונה טרם נאמרה בנושא. אמירות כאלה של מנהל התכנון יכולות להכניס את שוק ההתחדשות העירונית והעוסקים בו  לחסר וודאות ועתיר סיכונים. יש מקום בשנים הקרובות גם לפרויקטים מסוג 'תמ"א 38' וגם פרויקטים מסוג 'פינוי בינוי'. קיימת נחיצות לתגבור פרויקטים של התחדשות עירונית באזורי פריפריה. נכון, שעיקר הפרויקטים מבוצעים עדיין באזור המרכז ובאופן מועט יותר בצפון, שם סכנות רעידות האדמה ממשית. המטרה לשנים הקרובות צריכה להיות חיזוק מבנים בפריפריה, תוך עידוד יזמים וקבלנים לבנות בעיקר באזורים אלה. ניתן ליצור מתווה כמו: הקלות במיסוי מקרקעין ומתן תמריצים נוספים ליזמים. בנוסף ניתן לשקול ולהמליץ הרחבת סמכויות לוועדות התכנון המקומיות, לשחרר חסמי תכנון ובנייה של פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית ולאפשר את מתן אישורם. חשוב לציין, נושא הדיור ככלל, ונושא 'תמ"א 38' בפרט, נמצאים על סדר היום הציבורי ולכן ביום שממשלה חדשה תקום היא תצטרך להתמודד עם הנושא".

עו"ד שלוש הוסיף וציין כי משרדו מצוי בשלבים שונים כ-50 פרויקטים בתחום התחדשות עירונית ברחבי הארץ, בצפון, בקריות ובמרכז הארץ: "'תמ"א 38" היא תוכנית ממשלתית לאומית, ארצית , בעלת יעודים ייחודיים והשלכות נרחבות בנושא הדיור אשר תועלתה גוברת על בעיותיה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות