fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תוגבר פעילות קבלני חתימות בהתחדשות עירונית

זאת לאור ההמלצה של מנהל התכנון במשרד האוצר כי תוכנית "תמ"א 38" תסתיים במאי 2020
פרויקט התחדשות עירונית. באדיבות מיקי אוטמזגין

הדרך למימוש של פרויקטים להתחדשות עירונית כגון "תמ"א 38" ו"פינוי בינוי" קשה וארוכה. יזמים וקבלנים נעזרים  בקבלני חתימות,  המכונים בשפת העם "מאכערים". שרת המשפטים לשעבר איילת שקד, יזמה לפני כשלוש שנים, תיקון לחוק  "פינוי בינוי" במטרה לטפל  בשתי תופעות עיקריות שאפיינו את ענף הבניה: צמצום פעילות "המאעכרים"  ותופעת "דיירים סרבנים". לפני כשנתיים אושר בוועדת הרפורמות בכנסת, חוק מארגני עסקאות, הלא הוא "חוק המאכערים". במסגרת  החוק, הוטלו מגבלות שונות על מארגני החתימות והוגדר תחום פעילותם. בין השאר, נקבע כי על מארגן העסקה  לכנס את הדיירים בבניין או המתחם  לישיבת דיירים. כמו כן נקבע, כי על מארגן העסקה לפעול בשקיפות מלאה ולגלות את פרטי התוכנית ושכרו העתידי ועליו להמציא לדיירים פרוטוקול. אם קיים חשש כי המארגן מצוי  בניגוד עניינים, עליו לדווח על כך לדיירים.

יש לזכור כי קבלני החתימות נכנסים לתמונה כאשר היזם מתקשה להשיג את הרוב הדרוש של חתימות הדיירים. קבלני החתימות, מצדם,  גוזרים "קופון" מארגון העסקה. הפרסומים האחרונים, כי מינהל התכנון ממליץ שלא להאריך  את משך "תמ"א 38", לאחר מאי 2020, תאיץ ככל הנראה, בשנה הקרובה את מעורבות קבלני החתימות אשר יעודדו דיירים המתלבטים האם לחתום.

ישנם קבלני חתימות מקצועיים המגלים  מעורבות גבוהה בטיפול וקידום התוכנית ובהשגת החתימות הדרושות.  לעומתם ישנם  קבלני חתימות, ללא ניסיון  והכשרה בתחום ההתחדשות העירונית, שפשוט מבטיחים עולם ומלואו לדיירים וברוב המקרים, ללא כל כיסוי, או היתכנות.

פרויקטים של "פינוי בינוי" כוללים היקפי  בנייה גדולים ולכן מושקע מאמץ גדול בהשגת הרוב הדרוש של  כ-80 אחוז לפחות מחתימות הדיירים (אשר ברשותם לפחות 75 אחוז מהרכוש המשותף). בגלל קושי לאשר פרויקטים כאלה בוועדות התכנון, במקרים אלה, פועלים קבלני החתימות במרץ.

צוות משרד עורכי הדין ונוטריון אושרי שלוש צילום: קמליה

על דיירים המתכוונים להצטרף לפרויקט כזה, לבחון  את הפרויקט ומי הגורם מולו הם חותמים על הסכם "פינוי בינוי". יצוין, כי בעבר דווח על שורה של מקרים, בהם דיירים התקשרו בהסכם עם יזם שלא יכול היה לעמוד בהתחייבויות שלו, ונשארו בפני שוקת שבורה וכבני ערובה למשך זמן רב, נושא שקיבל מענה בעקבות הרגולציה שנעשתה בתחום.

עו"ד אושרי שלוש, שותף מייסד באושרי שלוש עורכי דין ונוטריון: "חוק  'המאכערים', מנסה לתת רשת ביטחון לדיירים ולמנוע החתמות  עיוורות  של בעלי דירות  כלפי יזמים וקבלנים", מסביר עו"ד שלוש, "אשר מנסים לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית. אנו סבורים כי  על הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית למצוא דרך לפקח על עבודת קבלני החתימות ולצמצם פגיעה בדיירים תוך שיתוף פעולה עם היזמים וקידום תוכניות בזמן קצר יותר".

עוד מציין עו"ד שלוש, כי דיירים חותמים ללא בדיקה על הסכם "פינוי בינוי": "'יזמים' שאינם בעלי ניסיון בהקמת פרויקטים למגורים ולמעשה משמשים כ'קבלני חתימות', מצליחים לפתות דיירים בהבטחות חסרות כיסוי, באופן המונע מחברות רציניות ובעלות מוניטין וניסיון מלהתקשר עם דיירים בתחום ההתחדשות העירונית. בשנה האחרונה, קיימת יוזמה לתקן את חוק 'פינוי בינוי' (פיצויים) ולהתנות חתימה על כניסה לפרויקט בנוכחות  עו"ד המוודא כי הדייר יידע על מה הוא חותם ומהן ההשלכות של החתימה. עד שתיקון זה יאושר, הרי שעל הדיירים להיזהר מלהתקשר עם כל "יזם" המציע להם הצעות מפתות ולבדוק שהוא באמת בקי בתחום ומסוגל להוציא את הפרויקט לפועל. על הדיירים להיות מלווים ע"י משרד עורכי דין בקי בתחום הנדל"ן, בדגש על תחום התחדשות עירונית, "פינוי בינוי" ו"תמ"א 38". הקטנת הסיכון היא נקיטת יוזמה של דיירי הבניין להתארגן בעצמם, לחפש יזם בקי בתחום, ולנהל משא ומתן תחת חזית אחידה להגשמת האינטרס של כלל הדיירים".

 

אין משום  הכתוב ייעוץ משפטי או חוות דעת מכל סוג שהוא.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות