fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בין מאכר לחאפר: ממה להיזהר בפרויקט תמ"א 38

עו"ד אושרי שלוש, שותף מייסד באושרי שלוש עורכי דין ונוטריון המתמחה בהתחדשות עירונית: "עו"ד חייב לייצג את הצד ששכר את שירותיו בלבד ולא להיות שכיר חרב גם בשלב המשא ומתן על שכר הטרחה שלו", לגזור ולשמור
עו"ד אושרי שלוש (צילום: יעקב מדר)
עו"ד אושרי שלוש (צילום: יעקב מדר)

עם  עליית  הביקוש וההיצע לקיום פרויקטים מסוג תמ"א 38 נוצרה חשיבות עליונה  בבחירת עורך דין שלא היא מצוי בניגוד עניינים  בין היזם לבין הדיירים  בפרויקט, שכן לא אחת המייצגים עצמם בעלי אינטרסים אשר מנוגדים על פי כללי האתיקה המקצועית החלים על עורכי דין.

כדי לצמצם את נקודות החיכוך ואפשרויות לניגודי עניינים – נקודת הפתיחה הנכונה היא בחירת נציגות מקרב הדיירים, שתתנהל בקידום המיזם ובחירת עו"ד מנוסה ומקצועי בתחום תמ"א 38 , הנאמן לאינטרס הדיירים בלבד!.

עו"ד אושרי שלוש (צילום: יעקב מדר)
עו"ד אושרי שלוש (צילום: יעקב מדר)

טרם התקשרות מחייבת מומלץ וחשוב לבחון משרדי עורכי דין המתמחים המקרקעין ולתת  דגש על ניסיון המשרד בפרויקטים נדל"ן אחרים  וככל האפשר אף לקבל המלצות   מפרויקטים  נדל"ן שנבנו בעבר , והאם אותו משרד  בקיא גם במסלול פינוי בינוי. במסגרת שלב בחירת משרד עורכי דין,  חובה לוודא מול אותו משרד מי הוא עוה"ד מטעם המשרד שייצג בפרויקט ויהיה זמין להסברים ושאלות שעולות לנציגות הדיירים.

ההתקשרות חייבת להיות ישירות מול הלקוחות- הדיירים וכאשר קיימת התחייבות של היזם לשלם את הוצאות הדיירים  נוצרת לכאורה  שאלת ניגוד העניינים . לכן, ההתחייבות של עוה"ד היא מול הלקוחות שלו ששכרו את שירותיו בלבד  ואל לעוה"ד שימצא עצמו משרת את הרצונות של הדיירים וגם של היזם יחדיו. שכר הטרחה של העו"ד נקבע  בין הלקוחות לבין עוה"ד כאשר היזם אינו צד בנושא שכר הטרחה המשולם לבא כח הדיירים, לבטח ולבטח אסור ליזם ולב"כ הדיירים לחתום על הסכם שכר טרחה נפרד לעניין  ייצוג הדיירים בפרויקט התמ"א 38. על מנת למנוע ניגוד עניינים העשוי להשפיע על הייצוג המשפטי, מומלץ לבחון את הייצוג המשפטי בכובד ראש ולעגנו בהסכם כתוב הכולל  פירוט על שירותי הייצוג המשפטי  כאשר תשלום שכר הטרחה של הדיירים ישולם ישירות על ידי הדיירים/נציגות הדיירים.

עו"ד אושרי שלוש, שותף מייסד  באושרי שלוש עורכי דין ונוטריון  המתמחה בהתחדשות עירונית: "עו"ד חייב לייצג את הצד ששכר את שירותיו בלבד ולא להיות שכיר חרב גם בשלב המו"מ על שכר הטרחה שלו.  היינו  עדים  למקרים  פסולים בהם עורכי דין ייצגו את שני הצדדים ובמצב בו שני הצדדים מיוצגים על ידי אותו עו"ד הדבר מחייב לתת הודע על כך מראש טרם חתימת ההסכם. מומלץ  שעוה"ד המייצג  את הדיירים לא יהיה עוה"ד המייצג את היזם, עו"ד ש"הגיע" לאחר המלצת היזם עשוי לחוש בין היתר מחויבות מסוימת כלפי הקבלן והדבר לבטח עשוי להשפיע על קבלת החלטות של עוה"ד . הקו המנחה אותנו הוא שמירת הנאמנות והאינטרסים של הלקוח, באופן  שאנו כעורכי דין נוכל לפעול חוקית ובהסכמה לטובת כל הצדדים. לעו"ד המלווה את הדיירים בפרויקט תמ"א 38 אחריות כבדה  הכוללת לא רק הסכם חתימה מול היזם אלא ליווי הדיירים בפרויקט  משלב המו"מ ועד רישום הבית המשותף , מעקב אחר דיווח שומות המס לרשויות המס, טיפול וייצוג מול דיירים שאינם משתפים פעולה ודיירים סרבנים"

     שלוש צופה עליה משמעותית וניכרת בתחום ההתחדשות העירונית בנהריה והצפון. לדבריו, על אף שפרויקט תמ"א 38 כרוך בתהליכים מורכבים וממושכים ישנם יזמים המוציאים לפועל פרויקטים ומוכיחים יכולות ניהול מרשימות בנוסף לעובדה שהרשות המקומית מרוויחה הן משיפור חזות פני העיר והן מהיטלי המיסוי הנובעים מפרויקט תמ"א 38 אשר נוספים לקופה העירונית, וכמובן בסופו של דבר הצדדים יוצאים נשכרים ומרוצים כך שהדיירים מקבלים ממ"ד ומרפסת וגודל דירתם גדל בשל כך, סביבת מגורים חדשה ומשודרגת אשר מגדילה באופן ניכר שווי מחיר הדירה בתום הפרויקט.  

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות