fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מנצחות. תרתי משמע

נעמי פארן ולהקת מורן | צילום: נוגה שדמי

ארבע נשים מצליחות ינצחו בסוף השבוע הקרוב על מקהלות במסגרת הפסטיבל הבינלאומי שייערך לראשונה בגליל המערבי

לקראת פסטיבל המקהלות הבינלאומי שייפתח בגליל המערבי בסוף השבוע הקרוב, מספרות ארבע מנצחות מובילות על תפקיד הניצוח, שעדיין מתאפיין ברוב גברי.

במרבית הבמות המקצועיות כמעט שלא תפגשו במאסטרות –  מנצחות מהמין הנשי. המעטות שבכל זאת מצליחות להתברג לעמדת הניצוח, נאלצות להתמודד לעיתים קרובות עם ביקורת קטנונית ולא תמיד מקצועית. שוויון בהעסקת נשים מנצחות לעומת גברים במקצוע – עדיין לא נראה באופק, שכן הניצוח נתפש עדיין בעולם המוזיקלי, הקלסי, השמרני כעמדת כוח ושליטה מה שמקשה על נשים ל לקבל תפקידים כאלה.

שוויון זכויות בלימודים אקדמיים כגון באקדמיה למוזיקה, קידם את הנשים בתחום מקצועות הניצוח והקומפוזיציה,שכאמור, נשמרו עד אז  לגברים בלבד, עם זאת, הנשים המנצחות צריכות עדיין להילחם ולהוכיח את יכולותיהן. בכל העולם יש כיום רק כ- 100 מנצחות, בתזמורות שונות, שנלחמות דרך קבע על קבלת עמדת הניצוח על קונצרטים בבמות יוקרתיות.

אחת המנצחות שצלחו את המכשולים היא סימון יאנג, מנצחת תזמורת המבורג אשר ניצחה גם בחודש התשיעי  להריונה ביצריות, עוצמה וחיבור שריגש מאד את הקהל.  אישה נוספת שקבעה שיא היסטורי היא מנצחת תזמורת בולטימור, ארה”ב, מארין אלסופ שהוזמנה לנצח על תזמורת בסיום פסטיבל PROMISE  והייתה לאישה המנצחת הראשונה ב- 118 שנים בהן קיים הפסטיבל.

תפקיד הניצוח משלב  מאמץ פיזי, רגשי ומוזיקלי, תוך יכולת לתקשר עם בני אדם, למזג צלילי נגינה וקול ולחבר בין כל המשתתפים.

עם זאת ועל אף הקשיים, ניתן לראות בשנים האחרונות תהליך של גידול בקרב  מנצחות אשר מתבטא הן בבמות המקצועיות והן בקרב מקהלות וחבורות זמר, מגמה אשר תופסת תאוצה בישראל בשנים האחרונות.

ארבע נשים, מנצחות מצליחות יופיעו, כאמור, בסוף השבוע הקרוב במסגרת פסטיבל המקהלות שיתקיים לראשונה בגליל המערבי: הדס שטורמן מקיבוץ עין חרוד מאוחד, תנצח על מקהלת "עמק הירדן", ג'יני רבין מכפר סבא, מנצחת על ארבע מקהלות: האנסמבל של ג'יני רבין" (רעננה), "להקת ג'ינס" (הוד השרון), "קצפת" (שדה וורבורג), ו"ראש טוב" (ראש העין), נעמי פארן מבית יצחק, תנצח על מקהלת "מורן" ורחל גרוס מקריית טבעון המנצחת על "מקהלת אלגרוס"

שטורמן: "הניצוח הוא כל עולמי, מרגשת אותי במיוחד העובדה שכל חיי עבדתי עם ילדים וכעת לראשונה אני מנצחת על מבוגרים. הניצוח עבורי הוא כמו שפסנתר חשוב לנגן, שכן דרכו הוא יכול להביע את אישיותו ורגשותיו.

הכלי המוזיקלי שלי הוא המקהלה, כל מה שאני יודעת ואוהבת במוזיקה אני יכולה להפיק דרכם".

גרוס: " העבודה בתחום הניצוח והניהול המוסיקלי מאתגרת ומעניינת. הניצוח מחייב התייחסות אישית רבה למבצעים על מנת לעורר אצל כל אחד את הצורך להתקדמות בתחום המוסיקה, השירה והנגינה- איש איש בתחומו".

פארן: "העבודה גורמת לי אושר גדול, היא דורשת המון ריכוז, ידע פנימי וזרימה עם החיים, חיפוש תמידי וסקרנות ליצירת רפרטואר מעניין. אני נמצאת במקצוע שהכי מתאים לי, אם תשאלי אותי מה אעשה בגלגול הבא- רק ניצוח".

רבין: "אני עובדת ומתפרנסת ממה שאני אוהבת לעשות ומתחום שבו יש לי משהו מיוחד להציע".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות