fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מחכים לביבי

המתווה החדש של הטבות המס שמפלה את עכו לרעה נתפש בעיר כחורבן לכל דבר. ההבטחות של כחלון להשוואת ההטבה לנהריה התפוגגו ולנקרי יוצא עם תושביו נגד ראש הממשלה: "אני יודע שכועסים עלי בליכוד – שיכעסו"
מלחמה על הבית. לנקרי ותושבי עכו בהפגנה ברמת הגולן צילום: דוברות עיריית עכו

כחודש וחצי לאחר הבחירות לכנסת ה-21 ושבועות ספורים לאחר שזו פיזרה את עצמה, בעכו מחלחלת ההבנה שהעיר נמצאת בפני שוקת שבורה. אותה עיר שבה 50 אחוז מכלל המצביעים היהודיים הצביעו ל-"ליכוד", יוצאת לאחרונה למאבק חסר פשרות נגד האיש שעומד בראשו ושעבורו הצביעו כמעט מחצית מתושביה – ראש הממשלה בנימין נתניהו.

"מדינת ישראל, ונתניהו בראשה, בעצם אומרת לנו, תושבי עכו, שהיא מוותרת עלינו", אומר השבוע בתסכול ראש העיר, שמעון לנקרי, איש ליכוד בעצמו, "בשביל עכו המשמעות היא חורבן. אחרי כל מה שעשינו ב-15 השנים האחרונות, הכל פשוט יירד לטמיון".

לנקרי מתכוון כמובן לסוגיית הטבות המס שזינקה לסדר היום המקומי לפני פחות משבועיים.

אז מה בעצם קרה?

עכו נכנסה למפת הטבות המס רק בשנת 2000 כשלוש שנים לפני תחילת כהונתו של לנקרי. תושביה זכו ל- 15 אחוז הנחה, וכך עקב בצד אגודל, היא החלה להתפתח ולפרוח, אלא שבמרוצת השנים התרחשה פגיעה הדרגתית בעיר, לפני כשמונה חודשים עודכנה מפת ההטבות באופן שפגע בעכו והטבת המס בה עומדת היום על תשעה אחוזים (עד לתקרה של 156 אלף שקל בשנה), מה שגרם, כך על פי נתוני העירייה להגירה שלילית של אלפי תושבים, שנטשו לטובת נהריה הסמוכה שנהנית מהטבה של 12 אחוז (עד לתקרה של 204 אלף שקל בשנה) ואם זה לא מספיק, הרי שתוקף הוראת השעה שמכוחה זוכה העיר להטבה עומד לפוג בקרוב. המשמעות היא קיזוז של שני אחוזים נוספים. לאור העובדה שישראל נתונה בתקופת בחירות, הוראת השעה תוארך עד שתכונן ממשלה חדשה, אבל המלחמה של עכו, צריך להבין, אינה סובבת סביב שני האחוזים הללו, אלא על השחיקה ההולכת ומתרחבת לאורך שני העשורים האחרונים.

להשוות את עכו לנהריה

"מצד אחד המדינה הזרימה לכאן תקציבים אדירים", מסביר לנקרי, "אף אחד לא יכול להתווכח או להתעלם מתנופת הבנייה הגדולה בעיר, אבל מצד שני, עשרות בניינים חדשים עומדים ריקים. אין ביקוש לדירות ואין אוכלוסייה צעירה ותוססת שתגיע ותפיח חיים חדשים בעיר. במקום זה מגיעה אל העיר אוכלוסייה חלשה יותר. הסיבה לכך היא פשוטה: הדירות שנבנו כאן מיועדות ברובן למעמד הביניים: זוגות שעובדים, מתפרנסים וביחד מגיעים לתקרת שכר שמזכה אותם בהטבות, אבל כשהזוגות הללו עושים חשבון פשוט, התוצאה ברורה וגם המציאות: הם יזכו להטבות מפליגות יותר בנהריה, או ביישובי הסביבה, אז למה להם לבוא לעכו? לכן המאבק הוא לא סביב שחיקה של שני אחוז נוספים, אלא סביב דרישה להשוות את עכו, לשכנתה נהריה. אין שום הגיון באפליה בין  שתי ערים שרק שישה ק"מ מפרידים ביניהן.

ויש עוד בעיה: עכו היא עיר מעורבת (70 אחוז יהודים והיתר ערבים) שברוב הזמן מהווה מודל לדו קיום. במצב המתפתח כעת ועל אף יישור הקו בין יהודים וערבים בכל הנוגע למאבק, נשמעים בחדרי החדרים בעכו גם קולות המביעים חשש משינוי הסטטוס קוו בעיר: "לא כולם מוכנים לומר זאת בקול רם", אמר השבוע תושב מוכר בעיר, "כי זה לא פוליטיקלי קורקט, אבל כן, אחד החששות מהמצב המתגלגל הזה הוא שעוד ועוד תושבים יהודיים יינטשו את העיר וישאירו מאחוריהם את הערבים, כי להם אין לאן ללכת. בעכו הילדים שלהם זוכים לחינוך שמתאים להם ואת זה הם לא יקבלו בנהריה, למשל. חלק מהם, גם לא משתכרים דיים כדי להיות זכאים בכלל להטבות המס, כך שזה לא נוגע להם ולכן הם יישארו כאן. שיהיה ברור, אין לי דבר וחצי דבר נגד ערבים, אבל אני כן חושש ממה שיקרה כאן, אם העניין הזה לא יבוא על פתרונו".

"תהיה כאן מהומת אלוהים". זוהיר בהלול צילום: דוברות עיריית עכו

 

על סף תהום

איש התקשורת וחבר הכנסת לשעבר, זוהיר בהלול, המתגורר בעכו, מוחה על הדברים ומסביר: "תמיד יהיו כאלה שינסו לגרור אותנו לשיח של ערבים נגד יהודים, אבל זה לא העניין כאן ואני לא רוצה ללכת למחוזות הללו. אי אפשר לעשות כאן הפרד ומשול, כי בסוף אנחנו מדברים על גורלה של העיר וכן, אנחנו נמצאים על סף תהום. אם המצב הזה לא יתוקן זו תהיה מכה אנושה לעיר".

בהלול מוסיף ומסביר כי שוחח עם ראש העיר לנקרי ותיאם עמו עמדות: " בעניין הזה אני לגמרי לצדו של ראש העיר. ברגע שאתבקש, אצטרף למאבק ואשמח להיות פעיל בכל מקום שבו יזדקקו לעזרתי. אני מאמין בכל ליבי שאנחנו חייבים לפתור את העניין הזה, אם לא בשבילנו, אז למען הדורות הבאים. אגב, עיני אינה צרה בנהריה, אני רק אומר שגם לעכו מגיע".

ויש לו, לבהלול גם ביקורת לא מבוטלת על ממשלת נתניהו: "הפגיעה בעכו היא החלטה אומללה של ממשלה אומללה עוד יותר. במקום לחזק את עכו, מוכת העוני, במקום לטפח אותה, הממשלה בוחרת לא רק להתעלם ממנה, אלא לפגוע בה. רבים מתושבי העיר הזו מתקיימים משכר מינימום ומקצבאות של הביטוח הלאומי, אם ההחלטה הזו לא תתהפך – תתחולל כאן מהומת אלוהים, העיר לא תוכל לספוג עוד".

ההסתייגות של בהלול מנתניהו וממשלתו ברורה ומובנת, מה שפחות ברור הוא הזעם של מצביעי ה"ליכוד" בעכו ובראשם ראש העירייה, כלפי המנהיג הבלתי מעורער של המפלגה. ונתניהו הוא לא היחיד, חיצי הביקורת מופנים השבוע גם כלפי שר האוצר משה כחלון, אשר ביקר בעכו לפני הבחירות והבטיח קבל עם ועדה, כי מיד לאחר הבחירות יפעל להשוואת ההטבות בין עכו לנהריה: "כחלון הבטיח לנו להביא את הצעת המחליטים בפני הממשלה מיד לאחר הבחירות", אומר לנקרי, "אנחנו לא בזבזנו זמן, פנינו למשרד פרטי ודאגנו להכין הצעת מחליטים שתובא בפני הממשלה בבוא העת. מיד לאחר הבחירות שוחחתי שוב עם כחלון, אלא שאז הוא התחמק ואמר לי: 'כרגע, בעקבות התוצאות, אין לי כל כך השפעה על המצב', זה היה הרגע שבו נפל לי האסימון".

"לא תקשיב לנו"?

לנקרי פנה במכתב אל ראש הממשלה נתניהו, אחריו שלח עוד אחד, ועוד אחד, אלא שעד עתה לא נענה. גם חברי מרכז הליכוד שגרים בעכו, כתבו מכתב – אבל גם הם לא נענו. לנקרי ניסה להתקשר ללשכתו של נתניהו, ביקש פגישה דחופה, ביקש שיחת טלפון – אך עד עתה כל פניותיו הושבו ריקם: "בסדר, אני מבין שהוא עסוק וטרוד בעניינים שברומו של עולם, אבל פגישה? לא תשב איתנו אפילו רבע שעה כדי לשמוע מה שיש לנו לומר?  הוא אפילו לא טורח למנות מישהו מטעמו שיפעל מולנו לטיפול בבעיה. אני מוכן להסתפק במכתב חתום על ידו שבו הוא מתחייב לסיים את הפרשה לאחר הבחירות. התעלמות לא תפתור את המצב, היא רק תחריף אותו'.

אתה מאוד כועס

"ברור. אני כועס ומאוכזב מהיחס שלו כלפינו. העיר הזו עבדה קשה כדי להגיע לתוצאה שאליה הגענו בבחירות האחרונות. 40 אחוז מכלל התושבים הצביעו לביבי, 50 אחוז מכלל קולות היהודים. אז איפה הוא עכשיו? תוצאות המצב הזה, אם הוא יימשך ולא יגיע לכלל פתרון – ייראו בקלפי בחודש ספטמבר הקרוב, לא רק שלא נצביע ל"ליכוד", אנחנו נדאג שאף אחד כאן לא יצביע למפלגה. אני שומע שכועסים עלי במפלגה על ההצהרות הלוחמניות האלה, אבל האמת היא שלא אכפת לי כרגע – אני נמצא עכשיו במלחמת קיום. מלחמה על הבית".

שמעון לנקרי (צילום יח"צ)
שמעון לנקרי (צילום יח"צ)

הצלת עכו – משימה לאומית

אבי שדה, תושב העיר נפגש השבוע עם חברי כנסת וביקש את תמיכתם: "מה שקורה כאן הוא לא פחות מאסון", אומר שדה, "רוב חבריי, בני גילי עזבו את עכו לנהריה ולסביבה. העיר נחלשת ואנו עדים להגירה שלילית של אוכלוסייה יהודית. זה מצב שלא יכול להימשך. הצלת עכו היא משימה לאומית. אני פעיל במאבק ואמשיך לפעול ככל שיידרש.".

חבר מועצת העיר, רפי לוזון אומר השבוע דברים דומים: "עכו הולכת למקום לא טוב ואנחנו לא נעמוד מנגד. אני אתריע בפני חברי הכנסת של ה"ליכוד" כדי שיהיה ברור, אם הכיס שלנו ייפגע – הם ירגישו את זה בקלפי".

תושבי העיר ולנקרי בראשם הפגינו בתחילת השבוע בסמוך לישיבת הממשלה החגיגית ברמת הגולן ובימים אלה הם מתכננים את צעדיהם הבאים: "אם הפניות שלי  ללשכתו של ביבי בשבועות האחרונים לא הגיעו אליו" אומר לנקרי "אז השבוע בהפגנה בגולן הוא בטוח שמע אותי, עכשיו הוא לא יכול לומר שהוא לא ידע".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות