fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מדור לדור: אמני כרמיאל מציגים את יצירותיהם של דור המייסדים שהלכו לעולמם

התערוכה שתיפתח מחר בגלריית העירייה תציג יצירות של אמנים שהפכו זה מכבר לסמליה של העיר
משואה לתקומה פסלו של ניקי אמבר בכניסה הראשית של כרמיאל
משואה לתקומה פסלו של ניקי אמבר בכניסה הראשית של כרמיאל

התערוכה שתיפתח מחר בגלריית העירייה תציג  יצירות של אמנים שהפכו זה מכבר לסמליה של העיר

מחר (שני)   בשעה 18.30 תחנך  בגלריית העירייה תערוכה מיוחדת וייחודית המוקדשת לשבעה אמנים מהעיר המשתייכים לדור המייסדים של העיר שהלכו לעולמם.  מדובר בדור של אמנים שהניח את אבני היסוד לתשתית האמנותית של העיר ועיצב את אופייה האמנותי. אמנים שרבים מיצירותיהם פזורות ברחבי העיר והפכו במשך השנים לסמליה וסימני ההיכר שלה  ופעלו בתחום הציור, פיסול אריגת שטיחים ועוד. אחדים מהם הספיקו להציג בתערוכות נחשבות בארץ ובעולם.

התערוכה החדשה, פרי יוזמתם של אמני כרמיאל שיצאה אל הפועל בשיתוף פעולה עם בני משפחותיהם הממשיכים לגור בעיר: בני זוג, בנים, נכדים, עורכת היכרות עמם ועם פועלם לדורות הבאים.  אוצר התערוכה הוא האומן הבינלאומי הפסל סולומון לבייב.

יהודית פינס

ציירת שזכתה להכרה בינלאומית,  ציוריה זכו לשבחים רבים בשל האיכות הנדירה שלהם. נולדה בגרמניה בשנת 1950- לאחר נישואיה עברו בני הזוג להתגורר באוסטרליה. אלא שבעקבות מלחמת ששת הימים בשנת 1967 החליטו לעלות לישראל, והתיישבו בכרמיאל.

פינס לימדה במתנ"ס המקומי והשתלבה בעיר. הייתה אדם ואמן מוערך. ביצירותיה שזורים מעיינות נפשה, פיוט והגות.  היא הוכתרה בתואר יקירת העיר כרמיאל ועבודותיה נתרמו ברובן לעיריית כרמיאל.

צ'יאקו רוטמן בגן היפני - צילום עליזה רוזן הברמן
צ'יאקו רוטמן בגן היפני – צילום עליזה רוזן הברמן

צ'יאקו רוטמן

אמנית יפנית, עלתה לישראל עם בעלה צבי בשנת 1992. ציירה ופיסלה ויצרה בביתה את הגן היפני. גן קסום כמיטב המסורת היפנית שהפך למוקד עלייה לרגל לחובבי אמנות מכל רחבי הארץ.  עיזבונה האמנותי נתרם לאחרונה לעיריית כרמיאל על ידי בעלה, צבי רוטמן.

צור עברי

נולד ב-1936 בקיבוץ יגור. היה ממקימי כרמיאל וכבעל חברה לכלים כבדים יישר את הקרקע והכשיר את  היסודות לעיר כרמיאל. צור היה צייר בעל עין בוחנת והתנסה בכל תחומי הציור ובכל הטכניקות. תמיד קיווה  שיוכל להקדיש מרבית זמנו וכשרונו לאמנות. עברי נפטר בגיל 45 בטרם הספיק להגשים את חלומו.

ניקי אימבר

ניקי אימבר היה פסל וצייר. זה היה כינויו לשמו האמתי איגנץ אימברמן. נולד בוינה .לאחר סיפוח אוסטריה על ידי  הנאצים נכלא במחנה הריכוז דכאו, משם הצליח להימלט. ב-1943 הצטרף לצבא הבריטי ולאחר המלחמה שהה  בקניה ובדרום אמריקה. שם עסק באמנות. עם הזמן רכש לעצמו שם כפסל מוערך. עם הגיעו לכרמיאל , בנה בכניסה לעיר את סידרת פסלי הענק  המנציחים את השואה והתקומה. אך לא רק, הפסלים הראשונים הקשורים לעולם הדמיון של הילדים  הדינוזאור ,גמל, ונעל ענקית. הפזורים בעיר ועליהם גדלו ילדי העיר מכל הדורות – גם הן פרי עבודתו.

יצחק הרפזי

הרפזי נולד ב-1923 בפולין ועלה לארץ כשהיה בן 16, בגיל 18 התגייס לחיל הים. בחיפה הכיר את לאה אשתו.  השניים הקימו משפחה וגידלו שבעה ילדים. הרפזי נמנה תחילה על מקימי מצפה רמון ובהמשך היה ממייסדי העיר כרמיאל. כל חייו תרם מעבודותיו  אותן ניתן לראות גם היום במוסדות ציבור ובכפר הילדים בכרמיאל. עיצב ויצר את סמל המועצה הדתית בכרמיאל. הרפזי .נפטר בארה"ב בשנת 1989.

בלה רוזנבלום רייכלר

עלתה לארץ ב-1971 מארגנטינה. אמנית רב תחומית, רקדנית מחול מודרני וכוריאוגרפית. בשנת 1972 הקימה בכרמיאל בית ספר  למחול .

החל משנת  1979 התמסרה לציור בסטודיו הפרטי שלה לאמנויות פלסטיות, השתתפה בתערוכות יחיד בארץ ובחו"ל. עבודותיה בתערוכה כוללות את פסליה אך לבלה היו גם ציורים ותבליטים מרשימים ביותר. עזבונה האמנותי נתרם  לעיריית כרמיאל על ידי בן זוגה גיורא רייכלר. בלה נפטרה בשנת  2012  כשהיא מותירה עבודות רבות באוספים שונים בארץ ובעולם.

קופל שוורץ

אמן וצייר.נולד ב-1931 באוקראינה. משפחתו הייתה משפחה מסורתית אך תמיד הייתה בה אוירה של אמנות ומוזיקה שהשפיעו על מהלך חייו. בעקבות מלחמת העולם השנייה גורש עם משפחתו  לערבות סיביר. המשפחה שהתה בסיביר עד סוף המלחמה. בשנת 1950 עבר להתגורר בפריז שם עבד כמגהץ. לאחר מכן עבר לעבוד כדוגמן בבתי אופנה. את אשתו אליס הכיר כשהייתה דוגמנית כובעים. לזוג נולדו שני ילדים סשה וברברה.

ב-1965 עלו ארצה לכרמיאל .קופל התערה בחיי הקהילה ותרם את חלקו האמנותי לכל אירוע. כל חייו בכרמיאל התמסר לאמנות הציור והציג בתערוכות רבות בארץ ובעולם. הוא חלה במחלה קשה ב-1989 ונפטר כשלוש שנים לאחר מכן, זמן קצר טרם פטירתו קיבל את תודת העיר על תרומתו כאשר זכה בתואר יקיר כרמיאל.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות