fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

שלום כיתה א': מנהלים בכרמיאל מספרים על החזרה, הלא פשוטה, לשגרה

לרגל החזרה המדורגת של כיתות א'-ג' לבית הספר לצד כיתות י"א-י"ב, שאלנו מנהלי בתי ספר בכרמיאל על האתגרים, המוכנות לחזרה שגרה והאם התלמידים באמת מגיעים
מנהלות בכרמיאל: סתו הרצוג ורותי פאוסט - אדם חברה וטבע צילום אסף אחיטוב

שלום כיתה א': מנהלים בכרמיאל מספרים על החזרה, הלא פשוטה, לשגרה

לרגל החזרה המדורגת של כיתות א'-ג' לבית הספר לצד כיתות י"א-י"ב, שאלנו מנהלי בתי ספר בכרמיאל על האתגרים, המוכנות לחזרה שגרה והאם התלמידים באמת מגיעים

אילן פרסטר – תיכון אורט כרמים 

בתיכון אורט כרמים לומדים 1320 תלמידים מז' עד י"ב, כולל תלמידי חנ"מ, תלמידים מחוננים כחלק מכיתות על אזוריות ותלמידי אגף שח"ר.

לבית הספר כיתות ייחודיות: כיתות מצוינות נחשון, כיתה מדעית טכנולוגית, דיפלומטיה, תעשייה וניהול, אדריכלות, אמנות, תיאטרון. וכן, בית הספר תופר חליפה לכל תלמיד/ה על פי מידותיו ויכולותיו.

כרמים נבחר במחוז הצפון, להשתתף בתוכנית פדגוגיה ייחודית ומהווה מרכז הסייבר בצפון בשיתוף תוכנית מגשימים.

כיצד נערכתם לחזרה לשגרה?

אילן פרסטר: "בית הספר פועל על פי הנחיות משרד החינוך, הבריאות והרשות, קיימת הכנה במספר תחומים: ראשית לאורחות החיים בהתאם לעת הזו הכולל ניקיון והגינה בשטחי הקמפוס, היערכות למידה בכיתות על פי כל הכללים הבטיחותיים, הצהרות בריאות, שמירת מרחק, מסכות, כיתות עד 17 תלמידים. בנוסף לכללים שעתידים לצאת.

כל זאת יחד עם היערכות פדגוגית הכוללת מערכות מותאמות לכלל התלמידים לרבות חנ"מ ולתלמידי י"א-י"ב לקראת הבגרויות בהתאם לתוכנית הלימודים.

איך מתנהלת הלמידה מרחוק? הורים מתלוננים על קשיים מרובים

"עד כה: הצוות החינוכי והמקצועי מנהל את הלמידה מרחוק באופן מיטבי, המורים שידרגו עצמם בשיעורים המקוונים בשיעורים מגוונים, יותר יוזמות ויצירתיות בשיעורים סינכרוניים וא-סינכרוניים, משימות ומטלות מגוונות ומאתגרות כחלק מחוויית הלמידה מרחוק.

"חשוב לשמור על שגרה וסדר יום ,לגלות מקצועיות ואחריות בכיתה וירטואלית, לשמור על כללים ונהלים ברורים ולבקר את תפקוד התלמיד, נוכחות, השתתפות, ביצוע משימות והחשוב מכל, לבדוק כל יום את הפניות הרגשית של התלמיד.

צוות בית הספר כרמים, המשיך ללמד גם כאשר ניתנה האפשרות לצאת לחופשה, המשיך ללמד מתוך אמונה כי זו הדרך הנכונה".

האם חסרים מורים?

"בשלב בו אנו אמורים לחזור ישנה קבוצת מורים שהיא בסיכון ולא יוכלו ללמד. בתוך הצוותים המורים "נכנסים מתחת לאלונקה" מבקשים לעזור, לגבות את עמיתיהם למקצוע למען הצלחת הילדים.

מה עושים עם הבגרויות?

"נבנתה מערכת מסודרת ממוקדת לבגרויות על פי הנהלים והכללים. קיימת אחריות מקצועית ומוסרית לכל המסע שאותו התלמידים עוברים אשר סופו  להביאם להצלחה. אנו מרכזים את כל האנרגיות והמאמצים בתגבורים ולמידה מרחוק".

העירייה מסייעת לכם?

"הרשות שותפה אמיתית, אנחנו מתייעצים ומעלים צרכים ותמיד מקבלים מענה מקצועי, התחושה היא שיש רשת ביטחון וגיבוי מלא. קיימים לא מעט אתגרים בימים אלה, אז נכון שלא נגיע למאה אחוז אבל נשאף לשם ותוך כדי תנועה נהיה בשיפור מתמיד. החשוב שיש תמיד אוזן קשבת. זה מחלחל מראש העיר לתוך חדר המורים".

האם הילדים אכן מגיעים?

"ידוע על מספר תלמידים שהודיעו שלא יגיעו, כל אחד מסיבותיו. אנו נדאג שיקבלו מענה הולם גם אם לא יגיעו לביה"ס באמצעות שיעורים מקוונים, שיעורים מוקלטים ומטלות.

רגישות אנושיות והכלה בעיקר בעת הזו מחייבים את כולנו להשגת היעדים האישיים והבית ספריים".

מנהלים בכרמיאל. אילן פרסטר – אורט כרמים צילום: אלכס הובר

מהם האתגרים בחזרה לשגרה?

"בעיקר השינויים המהירים, חוסר הודאות שמצריכים גמישות ותגובה מהירה. משרד החינוך מוציא עדכונים והנחיות מידי יום, אנחנו מוצפים במידע שצריך לעבד ולתפעל יחד עם בעלי העניין.

"לעתים קיים פער בין התכנון ליכולת הביצוע כמו מתווה החזרה ללימודים שהצריך מרווח זמן להתארגנות. במקרה זה אני מאמין שהרשות החליטה נכון כאשר דחתה במספר ימים את פתיחת בתי הספר. זה אפשר לי ולהנהלה לדייק יותר את התהליכים".

מה תאחל לעצמך ולבית הספר לתקופה הקרובה?

"קודם כל בריאות איתנה לכולם, שנחזור במהרה לשגרה, שנהיה סבלניים, קשובים ומאוחדים. אני מאחל לכל תלמידי ישראל המון הצלחה ולצוותי העובדים וההוראה באשר הם יישר כוח!"

הדס פלדמן – בית ספר יסודי "ניצנים" 

בית ספר ניצנים הוא בית ספר יסודי ותיק הנמצא כעת בתהליך ייחודי של שינוי, בו יהפוך לבית ספר חברתי-דיאלוגי, ברוח הפדגוגיה החברתית דיאלוגית של דרור בתי חינוך. בבית הספר פועלת תוכנית החברותאים, שבמסגרתה הצטרף לצוות בית הספר הוותיק צוות חדש שהוכשר להוראת הדיאלוגית.

ניצנים הוא בית ספר קטן ואינטימי, לומדים בו 170 תלמידות ותלמידים. מתכונת השינוי החדשה לשנה הבאה כוללת צוות חינוכי לכתה ומחנך אישי לכל ילד, פרויקטים ולמידה מעשית במקום בחינות וציונים, ויותר מכל, תהליכים חינוכיים שבמרכזם היסוד החברתי.

כיצד נערכתם לחזרה לשגרה?

הדס פלדמן: "אנחנו ערוכים לחזרת תלמידי א'-ג' ותלמידי כיתות החינוך המיוחד, יחד עם המשך הלמידה מרחוק לכתות ד'-ו' שלא אמורה להיפגע.

פיצלנו קבוצות, התאמנו את מרחבי הלמידה ומרחבי פעילות החוץ, הכנו את הצוות החינוכי והמנהלתי. הכל באהבה, בהקפדה יתרה על נהלי הבטיחות בתחום שמירת המרחק וההיגיינה, ובחשיבה על החוויות של הילדים והצוות בתוך מציאות חדשה זו".

איך מתנהלת הלמידה מרחוק? הורים קובלים על קשיים מרובים

"הצוות עצמו כבר התנסה בתקופת הלמידה מרחוק בהרבה יצירתיות, עצמאות, אחריות אישית ושותפות, מה שמהווה בסיס טוב להתחיל ממנו שלב חדש. בלמידה מרחוק יצרנו צוותי קבוצות: צוותים חינוכיים שבהם לכל מחנכת יש שותפות מהצוות החינוכי שיחד אתה לוקחות אחריות על שמירת הקשר האישי עם כל ילד וכל משפחה באופן יומיומי.

היבט מאוד משמעותי מבחינתי היה הערבות ההדדית בתוך הצוותים הללו. גם ניהול הזמן העצמאי של תקופת הלמידה מרחוק מניח בסיס לעבודה שתידרש כעת.

לא נוציא להפסקות משותפות את הקבוצות השונות כדי למנוע מפגש והתקהלות בחצרות ובמעברים, בדלתות, במסדרונות ובגרמי המדרגות, מה שצפוי לקרות גם אם לפי ההנחיות החדשות כל קבוצה מקבלת מרחב נפרד להפסקה שלה.

כל מחנכת האחראית על קבוצה (עד 15) קיבלה זמנים ממושכים בכל יום בהם לרשותה מרחב חוץ מגרש, רחבה, חצר מסוימת והיא אחראית להשתמש במרחבי החוץ להפסקות עצמאיות לחלוטין מבחינת התזמון. לא יהיו זמנים ביום בהם הפעמון מצלצל ומספר קבוצות יוצאות במקביל מהכיתות".

האם חסרים מורים?

"יש לנו צוות מאוד מסור ומחויב. מורות שלא היו להן פתרונות לילדים קטנים בבית הפכו עולמות על מנת להמציא פתרונות יצירתיים והיו מוכנות לשלם מחירים אישיים על מנת להגיע".

העירייה מסייעת לכם?

"העירייה החליטה לאפשר זמן היערכות משמעותי ולא לצאת לדרך לפני שכולם בטוחים שבאמת הכל מוכן כראוי. חזרה בהולה הייתה עלולה ליצור הרבה בלגן מיותר.

לתקופת הלמידה מרחוק העירייה סייעה לנו במספר טאבלטים להשאלה לתלמידים שלא היו להם אמצעים ללמידה מרחוק. עבור אותם ילדים זהו שינוי דרמטי.

"אני רוצה לציין את אגף הנוער שיצר מערך מדהים של התנדבות של סיירות נוער ומדריכי נוער, שתרמו המון לתלמידינו בתקופה הזו, בפעילויות חינוכיות של הנוער העובד והלומד, שהמשיכו ואף הגדילו את פעילותן מרחוק, גם בסיירת בני נוער לתמיכה בלמידה מרחוק לילדים ומשפחות, שסיפקו סיוע טכני, לימודי או שפתי מרחוק".

והילדים אכן מגיעים?

"מתגובות ההורים עד כה מסתמן שגם אם לא כולם – רבים כן יגיעו. הילדים מתגעגעים לבית הספר, לחברים ולצוות, וירצו מאוד לבוא".

מנהלים בכרמיאל: הדס פלדמן – ניצנים צילום: אלכס הובר

מהם האתגרים בחזרה לשגרה?

"כמובן שצפוי שלחלק מהילדים יהיה קשה לקום בבוקר ולהתרגל מחדש לסדר יום. מעבר לזה הכי מאתגר בעיני הוא המפגש המחודש שצריך להיות, ויהיה, קרוב נפשית – במגבלות של ריחוק פיזי.

איך מחנכים ממרחק שני מטר? איך דואגים, מסייעים, מתעניינים, מנחמים, מקשיבים לילדים ממרחק שני מטר? ואיך ילדים נפגשים זה עם זה, מבטאים את הגעגועים שהתגעגעו, עוזרים אחד לשני, משוחחים, רבים, ממרחק שני מטר?"

מה תאחלי לעצמך ולבית הספר לתקופה הקרובה?

"מאחלת לנו שתהיה לנו המון יצירתיות וכושר המצאה, סבלנות לכל השינויים והשיגועים, שנצליח ליצור לילדות ולילדים ולנו אי של שפיות ויציבות בתוך כל חוסר הודאות הכללית, ושנהיה בזה יחד – הורים, רשויות, צוותים, וילדים.

שנהיה כולנו חברים ושותפים במציאת הדרך לחיים החדשים צפויים לנו, עם כל מה שיביאו".

סתו הרצוג ורותי פאוסט – בי"ס אדם חברה וטבע  

תיכון אדם חברה וטבע בכרמיאל, השייך לרשת דרור בתי חינוך, הוא תיכון ייחודי המיועד לבני ובנות נוער בכיתות ט' – עד י"ב. זהו בית ספר חברתי, שמכוון לחוויית לימודים אחרת וללמידה של המאה ה-21. "אנו מבינים שעולם המחר ייראה שונה ושלחינוך יש תפקיד משמעותי בעיצוב העתיד של כולנו. מפתחים כישורים של יחסי אנוש, התמצאות בעולם משתנה וגמיש, התחשבות באחר והכלה, שילוב של למידה, עשייה ועוד. לומדים אצלנו כ- 120 חניכים שנהנים מלמידה מעמיקה באמצעות פרויקטים, ללא מבחנים וללא ציונים. המגמות הייחודיות שלנו הן: אילוף וטיפול בסוסים, אילוף וטיפול בכלבים ומגמת צילום חברתי".

כיצד נערכתם לחזרה לשגרה?

"כולנו באדם חברה וטבע מאוד מתרגשים לקראת האפשרות של חזרה וההזדמנות להיפגש פנים מול פנים. הצוות כולו התגייס למשימת ההערכות לחזרה, לארגן ולסדר את בית הספר לקראת ההגעה של החניכים.

מגבוני חיטוי, עמדות אלכוג'ל, נהלים חדשים וניקיון מופתי. הכל מוכן ומזומן לרגע החזרה. בנוסף, אנחנו כבר עם הפנים לעתיד, ובימים אלו מראיינות (בינתיים בזום) וקולטות חניכים חדשים לשנה הבאה".

איך מתנהלת הלמידה מרחוק? הורים מדברים על קשיים מרובים.

"בתקופת הקורונה שמרנו כל הזמן על קשר רציף עם החניכים שלנו, בזום, בווטסאפ ובטלפון. למדנו מחדש איך ללמד אחרת, איך עושים פרויקטים ללא מפגשים ואיך מעמיקים את הלמידה הממוחשבת.

חגגנו ימי הולדת בזום, פתרנו חידות ואתגרים בווטסאפ, עשינו ערבי תרבות קבוצתיים מרחוק ועוד. שימוש במצגות, סרטונים, טפסי גוגל, משחקי און ליין, הודעות, משימות, אתרים ומה לא".

האם חסרים מורים?

"הרוב הגדול של המורים שלנו צפוי לחזור. יש לנו מורים שהם הורים לילדים צעירים שעדיין לא חזרו לגני הילדים. הם לא יוכלו לחזור אלינו באופן מלא, לפחות בתקופה הראשונה.

זה מציב אותם בפני דילמה בלתי אפשרית וחבל שאין מענים רחבים של המדינה לסוגיה זו, שכלל איננה אישית או פרטנית. כמו כן, מספר קטן של מורים שהם אוכלוסיות סיכון או שבני ביתם בסיכון ושלא נרצה שהם יסכנו את עצמם או אחרים".

כיצד נערכים לבגרויות?

"לומדים מרחוק. הצוות בנה תוכנית למידה מרחוק לקראת הבחינות. התאמת התכנים והיערכות כוללת. במידה ונחזור להיפגש בימים הקרובים – נוכל לחזור ללמידה פנים מול פנים. הלמידה אצלנו מבוססת פרויקטים כל השנה, לכן המעבר לפרויקטים מרחוק התאפשר".

העירייה מסייעת לכם?

"מינהל החינוך בעיריית כרמיאל בקשר רציף ויום יומי. מעדכנים ככל הניתן. לאורך כל תקופת הלמידה מרחוק עשו מאמצים בדאגה לביטחון תזונתי לזקוקים לכך וכן התעדכנו על מצב החניכים.

"השותפות של בית הספר עם העירייה במהלך המשבר הייתה מצוינת. קבוצות של הורים ומורים יצאו באופן סדיר להתנדבויות בחלוקת מזון, וכן, לקחו על עצמם להתקשר לקשישים לאורך כל התקופה ולדאוג לשלומם".

האם הילדים אכן מגיעים?

"מאחר ועדיין לא אישרו לנו לחזור, עוד אין לנו תשובה לשאלה הזו. הורים גם מעוניינים בחזרה לשגרה וגם חוששים. הרבה רגשות מעורבים. בחלק מהשיחות מתברר כי ההורים עצמם לא יודעים כיצד ינהגו ומה יחליטו".

מנהלות בכרמיאל: סתו הרצוג ורותי פאוסט – אדם חברה וטבע צילום אסף אחיטוב

מהם האתגרים בחזרה לשגרה?

"בפעם השנייה בתוך חודשיים אנחנו והחניכים נצטרך להתרגל למציאות חדשה לגמרי. בהתחלה הכשרנו את עצמנו ללמידה מרחוק, ועכשיו נצטרך ללמוד איך מלמדים מקרוב אך עם מגבלות והרחקות רבות.

"להמציא מחדש כיצד נראה שיעור, שיחה, משחק. מאחר והלמידה שלנו היא חווייתית, מעשית ודרך פרויקטים, נצטרך ללמוד איך לשנות הרבה הרגלים ודרכי למידה. זה בהחלט מאתגר".

מה אתן מאחלות לעצמכן ולבית הספר לתקופה הקרובה?

"אנו מייחלות לכך שהחניכים שלנו יזכו לקבל דוגמה אישית של סולידריות מהמבוגרים סביבם ומאופן הפעולה של מדינה בזמן משבר.

שכולנו נזכה לביטחון הקיומי והתעסוקתי שאנחנו ראויים לו. שהחניכים שלנו, יפגשו חברת מבוגרים שמתפקדת באחריות אחד כלפי השנייה, דואגת לחלשים, איננה מותירה את הזקנים מאחור ולא מאפשרת לעוולות להתקיים, גם בתוך מצבי מצוקה כגון הקורונה.

שנחזור לפגוש את החניכים שלנו במהרה ושהחברה הישראלית תהיה חברה טובה יותר".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות