fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יאיר ועצבנית: החיים מצחיקים אז צוחקים

מיטל ויאיר אורבך מהיישוב אשחר מספרים על המופע הזוגי יאיר ועצבנית, על החיים כזוג דתילוני ועל התכניות לעתיד.
יאיר ועצבנית
מיטל ויאיר אורבך. צילום: שרי עוז

הוא: סטנדאפיסט דתי. היא: אשת חינוך חילונית. ביחד הם מיטל ויאיר אורבך מהיישוב אשחר, בני זוג נשואים, הורים לארבעה ילדים דתילוניים, כהגדרתם. את הקשיים שחוו בתחילת מערכת היחסים, כשני עולמות שונים, התובנות והאתגרים הם הפכו למופע סטנד-אפ בשם "יאיר ועצבנית", שבו הם צוחקים על הכל

יאיר אורבך סטנדאפיסט דתי ותיק ומוכר, ואשתו מיטל, אשת חינוך חילונית, גרים כשמונה שנים ביישוב אשחר שבמשגב. לאחרונה כתבו השניים מופע סטנד-אפ משותף בשם "יאיר ועצבנית", והפכו לכוכבי רשת. "אנחנו צוחקים על הכל", הם אומרים, "על זוגיות, איקאה, דתיים-חילוניים, ניקיונות, הריון, ילדים, ילדים של אחרים ובעיקר על עצמנו", מספר יאיר.

הסיפור הזוגי הזה מתחיל מהודעה בפייסבוק. למעשה מכמה הודעות. יאיר אורבך, שפרץ לתודעה הציבורית בתוכנית "האקדמיה לצחוק", היה בחופשה משירות מילואים, כשחיפש דרך להפיג את הבדידות והשעמום.

"הייתי בחופשה מהמילואים ורציתי לצאת מהבית. שלחתי הודעה לכמה בחורות בפייסבוק, ומיטל ענתה. עברנו לצ'אט ואחרי יום-יומיים של התכתבות נפגשנו בתל אביב, שם גרתי אז. הדייט הראשון נמשך שש שעות. למחרת גם שש שעות, וגם ביום השלישי זה נמשך שש שעות, ואז חזרתי למילואים".

מיטל: "והוא שכח להתקשר לאחל לי מזל טוב ליום ההולדת. עד היום אני לא שוכחת לו את זה".

לאחר תקופה של כחודש וחצי, החליטו בני הזוג להיפרד, בעיקר בגלל הבדלים בהשקפה הדתית, אך לבסוף החליטו, בכל זאת, לנסות ולהמשיך במערכת היחסים לתקופת ניסיון של שבועיים.

מיטל: "כשהבנו שזה מה שרצינו לעשות, החלטנו שפשוט נהנה מהזמן שלנו ביחד, בלי לחשוב יותר מדי על העתיד, אלא לחיות בהווה. כשסיפרתי לאחותי שאני יוצאת עם דתי, היא אמרה לי 'השתגעת?', עניתי לה 'מה את מתרגשת, זה לא שאתחתן איתו'".

 

"הנשמות הטובות" ברשת

כיאה לזוג שהכיר ברשת החברתית, גם עליית המדרגה ביחסים קרתה ממש שם. בפייסבוק.

יאיר: "הצעתי למיטל לשנות סטטוס בפייסבוק למאורסים, והיא אישרה. אז גם הייתי צריך להסביר לה שזה אומר שהיא מסכימה להתחתן איתי. התגובות ברשת לא איחרו לבוא, וכמובן שהיו כל מיני נשמות טובות שאיחלו לנו שניפגש ברבנות, כל מיני טוקבקים וכאלה".

מיטל: "ההורים שלי חשבו שאני מביאה הביתה דוס. לא ידעו כל כך למה לצפות בהתחלה. בפעם הראשונה שיאיר הגיע אלינו הביתה, אבא שלי לא דיבר איתו בכלל. הם ישבו איזו שעה, צפו במשחק כדורגל, לחצו יד ויאיר הלך".

לעומת המשפחה של מיטל, במשפחה של יאיר ראו בנישואים עם אישה חילונית כדבר שגרתי, שכן אחיו של יאיר נשוי גם הוא לאישה חילונית.

מיטל: "שנת הנישואים הראשונה הייתה מאוד לא פשוטה, כל הזמן רבנו סביב ענייני הדת. בראש השנה, אחי, שגר בבוסטון, הגיע לארץ לחגוג אצל ההורים שלי. מאוד רציתי לחגוג עם המשפחה שלי, אבל יאיר רצה לחגוג עם המשפחה שלו. יאיר לא רצה שאסע במכונית באמצע החג. אמרתי לו באמצע הוויכוח, בצחוק, 'אז אולי פשוט נלך ברגל'. הלכנו מכוכב יאיר דרך כפרים ערביים עד תל מונד. 10 ק"מ כל כיוון. ההליכה המשותפת הזאת הצילה את הזוגיות שלנו. הבנו שביחד אנחנו יכולים לפתור כל בעיה".

דתילונים, יאיר ועצבנית, קורונה
מיטל ויאיר אורבך לפני הופעה. צילום: עצמי

 

הבחירה באשחר

גם את המעבר ממודיעין לאשחר ראוי לזקוף לזכותה של הרשת החברתית.

יאיר: "אחרי שכתבתי פוסט בתום שנת נישואים, כתבו לנו 'אתם חייבים לבדוק את אשחר'. נסענו, ובדרך לשם אמרנו 'אין סיכוי שאנחנו נגור פה'. היינו שם 24 שעות, שבסיומן היה לנו ברור שאנחנו עוברים לשם. אנחנו גרים פה כבר חמש שנים וחצי, מאז צוק איתן. יומיים לפני המעבר אני הוקפצתי למילואים ומיטל העבירה את כל הדירה לבדה. כשהגיעה ליישוב חיכו לה 10 בני נוער שפרקו את כל המשאית והכניסו את הכל הביתה. בתוך שעתיים הכל כבר היה מאורגן בארונות. אני קיבלתי את ההודעה על זה לקראת הכניסה לעזה, ואז ידעתי שבחרנו נכון".

מיטל: "אשחר הוא ישוב קהילתי מעורב של דתיים, חילונים ומה שביניהם. זה יוצר שיח משותף, הבנה ונינוחות עם הדרך שבחרנו. אנחנו מאושרים פה, יש כאן קהילה מדהימה שמאפשרת לכל אחד להיות מעורב או להסתגר בביתו כפי שהוא מחליט. הילדים פה מאושרים. הדלת של הבית פתוחה תמיד, כל הזמן נכנסים ויוצאים חברים. יש להם ילדות כמו שהייתה לנו. יש המון טבע מסביב".

יאיר: "בזכות הקהילה המדהימה שבה אנחנו חיים המופע הזה בכלל יצא לפועל. בערב ט"ו באב שהתקיים ביישוב, עלינו בפעם הראשונה ל-10 דקות מול קהל מפרגן".

מיטל: "המועדון היה מפוצץ. כל מי שהצליח למצוא בייביסיטר הגיע".

 

כמו טיפול זוגי

המופע המשותף של בני הזוג אורבך נולד מתוך רצון של מיטל לקחת פסק זמן מקריירת ההוראה שלה ולשהות בבית עם התינוקת, שיר.

יאיר: "הצעתי שנעשה מופע זוגי, ומיטל ישר אמרה 'יאללה'. למחרת התחלנו לכתוב. אני חששתי מזה שלמיטל אין ניסיון בסטנד-אפ, אבל התבדיתי ממש מהר. בהופעה הראשונה היא כבר הצליחה לזכור טקסט של כמעט שעתיים, והיא ממש משתפרת מהופעה להופעה ברמת הפרפורמריות".

מיטל: "תהליך הכתיבה של המופע היה מדהים, ממש טיפול זוגי. לקחנו את כל הנושאים שסביבם יש לנו ויכוחים ופשוט פתחנו אותם. אנחנו צוחקים במופע על הילדים שלנו ושל אחרים, על קניות, ניקיונות, איקאה, סבים וסבתות, גננות, אקסים. גם נושא הדת עולה במופע שלנו".

יאיר: "המופע מלא בהומור עצמי. הוא ממש לא מגזרי ומיועד לכל מי שנמצא בזוגיות, למרות שהיו אצלנו בהופעה גם רווקים שממש נהנו. רק בחודש של פורים יש לנו בערך 15 הופעות. כיף גדול".

יאיר ועצבנית
מיטל ויאיר אורבך. צילום: שרי עוז

אתגר לא קטן

את המופע הם משווקים באמצעות הרשת החברתית. הם מעלים התכתבויות משעשעות ביניהם, קטעים מתוך ההופעה, בדיחות שונות על היחסים בינו לבינה, והכל ויראלי, קליל ולא מתאמץ.

יאיר: "היה לנו ברור שבמקביל לכתיבת המופע נצטרך להעלות תוכן לרשת. לפעמים אנחנו שואבים את הרעיונות מחיי היומיום, מאקטואליה או מהזוגיות שלנו ולפעמים אנחנו ממש יושבים וחושבים על רעיונות. די מהר הגענו ל-8000 לייקים בדף. יש לנו כמה סרטונים כמו 'המעלים' ו'רביעיות' שהגיעו לקהל עצום".

הילדים של מיטל ויאיר – גדעון, אדווה, דפנה ושיר – הם מושא התוכן בחלק נכבד מהפעמים, אבל גם שותפים של ממש בתהליך הכתיבה.

מיטל: "יאיר הוא המנוע שמניע את יצירת התכנים והעלאתם לרשת. הילדים נותנים לנו המון חומרים, והם ממש נהנים לקחת בזה חלק פעיל. נהנים להצטלם לסרטונים ולתמונות ושואלים כמה לייקים הם קיבלו".

יאיר: "זה אתגר לא קטן להעלות כל הזמן תוכן איכותי לרשת, אבל אנחנו עושים הכל כדי לעמוד בו בהצלחה. הילדים הם כבר חלק אינטגרלי מזה. לפעמים הם המושא של הפוסט ולפעמים הם משתתפים חלקית או אפילו עוזרים מאחורי הקלעים בצילום".

 

חיים דתילונים

הילדים, שחווים חיים דתילוניים (דתיים-חילוניים), מתנהלים על הרצף שבין דתי לחילוני כל הזמן ובטבעיות.

מיטל: "גדעון לומד בבית ספר חילוני, אדווה בבית ספר דתי. לצערנו, עדיין אין בית ספר מעורב של דתיים וחילונים. דפנה נמצאת בגן מועצה ביישוב שמוגדר כגן דתי, אבל הגננות עוברות השתלמות וליווי כדי להתאים את אופי הגנים לאופי היישוב המעורב".

יאיר: "הילדים חיים את המציאות הזו כמו שאנחנו חיים אותה. הם שואלים שאלות, לחלקן יש לנו תשובות ולחלקן אנחנו צריכים לברר ולענות. הם מבינים את המציאות שאמא מתנהגת בצורה אחת ואבא בצורה אחרת. אנחנו לא רואים את צורת החיים שלנו כפשרות וויתורים אלא כשותפות. בסופו של דבר, זוגיות היא לא דבר סימטרי, יש דברים שבהם צד אחד עושה יותר מהשני ולהיפך, אז אנחנו לא חושבים על זה במובן של כמה אני מוותר אלא איך אני גורם לפרטנר שלי להרגיש טוב יותר בזוגיות הזו".

מיטל: "בתחילת הדרך המשותפת שלנו היינו עסוקים בפנקסנות – מי מוותר יותר ומי פחות. בסופו של דבר הבנו שזאת ממש לא הדרך. כל אחד מאיתנו מנסה לגרום לשני להיות מאושר, ושנינו למדנו לקבל את אורח החיים של השני. אז יאיר יוצא ביום כיפור ליום שלם בבית הכנסת וצם, ואני מטפלת בילדים וזה בסדר. אני עם הפלאפון בשבת וזה גם בסדר".

מיטל ויאיר אורבך
פרזנטורים? מיטל ויאיר אורבך. צילום: שרי עוז

תוכניות לעתיד

מיטל: "אני מאוד נהנית מהעבודה המשותפת עם יאיר. כיף לכתוב איתו ולעבוד איתו. יש המון צחוק שנוסף לחיים שלנו. אם אנחנו מתווכחים, אנחנו ישר חושבים איך להוסיף את זה למופע. העובדה שאני פתאום מבינה איך הוא חי ואיך הוא עובד מאוד מקרבת בינינו. אני מבינה את הקושי בעבודה שלו כעצמאי ומעריצה אותו על היכולות שלו, שבעזרתן הוא מקדם את העסקים שלו בצורה כל כך מוצלחת".

יאיר: "כרגע אנחנו מאוד נהנים מההווה, מההופעות ביחד ומסגנון החיים החדש שנוצר בעקבות כך. מקווים להמשיך בקצב הזה של ההופעות גם בהמשך השנה ולא רק בפורים. אין ספק שיש לנו חלום – להיות פרזנטורים של איקאה. אם נגיע לשם, השמיים הם הגבול".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות