fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ריקוד חייה

רותי פרדס מצאה את הטוב שבאדם למרות הרוע, החורבן, ההרס והניצול. היא שרדה את השואה בזכות הריקוד ובזכות קצין הפולני שהבריח את התינוקת היהודייה מתוך חומות הגטו. בשנה החולפת היא התלוותה לתלמידי בית הספר משגב במסע לפולין בו חזרה לכפר מגוריה
רותי פרדס (צילום: עליזה רוזן)
רותי פרדס (צילום: עליזה רוזן)

רותי פרדס מהיישוב הררית שרדה את השואה בזכות הריקוד ובזכות קצין הפולני שהבריח אותה מתוך חומות הגטו לכפר מגורי הוריו, שגידלו אותה כנוצרייה קתולית וכנכדתם שנולדה לבנם מחוץ לנישואים. בזכותה, לא הותקף הכפר על ידי בעלות הברית. לימים מוזיאון יד ושם העניק לקצין את אות "חסיד אומות העולם".

לפני מספר חודשים הגיעה לארץ משלחת ממחוז קפנו בפולין, שם שהתה פרדס במשך המלחמה. במשלחת היו בני משפחתו של הקצין. אחד מהם, מאזק בזינסקי, הוא סגן ראש המחוז. בפגישה שנערכה במשגב, סיפרו על האומץ שאזרו אלזה פלווה ובני המשפחה בהסתרת ילדה יהודייה.

כשהייתה רותי בת כשנתיים יצאה את חומות הגטו עם אמה שהוצבה לעבוד במסבאה ששירתה את הקצונה של האס אס. האם נראית צעירה, פולניה ארית. כאשר הן מגיעות, ניצב מולן קצין אס אס שצעק "שוב אחרת". בשלב מסוים קולטת הילדה כי מעבר לדלת המטבח יש אולם ובו תזמורת על במה. ללא מורא היא יוצאת למקום ומתחילה לרקוד במרכז מעגל מוקפת במחיאות כפיים. האם שרואה זאת מוצאת עצמה נסוגה אל מחוץ לבית המרזח כאשר מבטה דבוק לחלון שדרכו היא מוסיפה עדיין לראות את הילדה. פרדס: "שנים רבות לאחר מכן סיפרה לי אמי על רגעי האימה הללו, איך התלבטה האם ללכת ולהשאיר אותי שם רוקדת". האירוע הזה היה הרגע בו החילטה האם לנסות להציל את בתה בכל מחיר.

כך התוודעה אל קצין בצבא הפולני שהיה מוכן לסייע. בלילה אחד כאשר כולם כבר נמו, האם עטפה את הילדה הקטנה עם התלתלים הזהובים בתוך הבגדים שהיו שם בגטו, ומבעד לחומה העבירה אותה לידיו כשהיא יודעת לאן תילקח. הקצין החביא את רותי הקטנה בתוך מעילו הגדול ועלה עימה לרכבת שחצתה את פולין עד לגבול עם גרמניה, שם גרו הוריו, להם מסר את רותי הקטנה. הוא אמר להם שהיא בתו. הם קראו לה אנטושקה, היא עברה הטבלה וגדלה כילדה קתולית". אמה של רותי הצליחה לאתר את הקצין הפולני, האיש המיוחד הזה, ודאגה להביא אותו לארץ כדי שיקבל אות חסיד אומות העולם. היא מצאה איש שלא הקים משפחה, צנוע וכחוש, ללא שיניים, נחבא אל הכלים. היא גילתה שהוא מחזיק כל החיים את התמונה של אנטושקה ולא נפרד ממנה.

הסיפור המלא יתפרסם ביום שישי הקרוב ב: "צפון1".

רותי פרדס (צילום: עליזה רוזן)
רותי פרדס (צילום: עליזה רוזן)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות