fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הגדנ"ע הדרוזי הראשון

כדי למנוע נשירת צעירים דרוזים ממערכת החינוך הגוררת אי גיוס לצה"ל, הוקמה תנועת נוער צה"לית ראשונה מסוגה הפועלת בכפרים הדרוזיים. בראש התנועה עומד רס"ן לוטפי חרב מבית ג'אן שאומר: "זו לא רק הכנה לצה"ל, זו הכנה לאזרחות טובה"
התפקיד הכי חשוב שעשיתי עד כה. רס"ן לוטפי חרב היעד: תרומה לקהילה.
התפקיד הכי חשוב שעשיתי עד כה. רס"ן לוטפי חרב היעד: תרומה לקהילה. (צילום: ד"צ)

שיעור הגיוס לצה"ל בקרב הצעירים הדרוזים הוא מן הגבוהים בארץ, ובכל זאת קיימת בעיה של נשירת צעירים ממערכות החינוך הגוררת אי התייצבות לשירות צבאי. בצה"ל הוחלט ליטול פיקוד גם על תחום המועמדים לשירות ביטחון (מלש"בים) הצעירים יותר, באמצעות הקמת תנועת נוער צה"לית שתפקידה מתן מסגרת לצעירים שחלקם נושרים ממערכת החינוך ואחרים פשוט חסרי תעסוקה לאחר שעות בית הספר.

התפקיד הכי חשוב שעשיתי עד כה. רס"ן לוטפי חרב היעד: תרומה לקהילה.
התפקיד הכי חשוב שעשיתי עד כה. רס"ן לוטפי חרב היעד: תרומה לקהילה. (צילום: ד"צ)

התנועה נקראת "קבוצת גדנ"ע" ומטרותיה: העצמת החינוך הבלתי פורמלי בכפרים הדרוזיים, על מנת שלבני הנוער תהיה תעסוקה משמעותית בשעות הפנאי, הכנה ועידוד לשירות משמעותי והעצמת דמות המלש"ב לקראת גיוס. מי שהופקד על הקמת והפעלת התנועה המיוחדת הזאת הוא מפקד המרחב הדרוזי והצ'רקסי, רס"ן לוטפי חרב מהכפר בית ג'אן. רס"ן חרב נשוי לאיה ולזוג שני ילדים. הוא התגייס ב-1996 למערך הלוחם. במלחמת לבנון השנייה היה קצין מבצעים אוגדתי. ברזומה הצה"לי שלו תפקידים מאתגרים ויוקרתיים, כמו הדרכה בבית הספר לקצינים. הוא בעל תואר ראשון מהאוניברסיטה העברית ותואר שני של קמפוס בן גוריון בנגב.

בתפקיד הנוכחי הוא רואה את אחד האתגרים החשובים, במיוחד בשל העובדה שהמסגרת החדשה, לצד עבודת מדריכי הנוער (מד"נים), בהכנה לגיוס וסדרות גדנ"ע מעצימה את היכולות החיוביות של הנוער הדרוזי שלא תמיד מוצא עצמו ללא מסגרות מוסדרות.

הגדנ"עים הדרוזים צילומים: דובר צה"ל
הגדנ"עים הדרוזים צילומים: דובר צה"ל

ל"צפון-1" הוא מסביר: "המד"נים פעילים בבתי הספר, ולאחרונה החלו לפעול במסגרת קבוצות גדנ"ע, כחלק מהחינוך הבלתי פורמאלי בכפרים. אני רוצה שהם ינשמו צה"ל בכל מקום. מטרת הקבוצות היא לפגוש את הנערים מעבר לשעות בית הספר. הדגשים בקבוצות הם העצמה אישית וחיזוק הביטחון העצמי, חיזוק השפה העברית ותרומה לקהילה. זו לא רק הכנה לצה"ל, זו הכנה לאזרחות טובה".

מה שונה בתפקיד הזה?
"זהו התפקיד החשוב ביותר מבין התפקידים שעשיתי עד כה, זה תפקיד שהוא נטו חינוך. בתפקיד הזה אני עוסק עם מלש"בים, אותם אני מלווה בצמתים הכי קריטיים, בעיקר תלמידי כיתות י"א וי"ב, אותם אנחנו מלווים בכל מה שקשור לגיוס לצבא. אני רוצה לחנך אותם לשירות משמעותי".

מי האנשים בצוות?
"יש חונכים, מד"נים בכל בית ספר. לצעירים יש כתובת, הם יודעים שי את מי לשאול ועם מי להתייעץ. בכל כפר ישנו מד"ן שגדל בו, והוא האחראי על הקשר עם הצעירים. המד"ן צריך להוות דוגמה אישית, להפגין מקצועיות, הבנה והקשבה, אנחנו רוצים לבנות לכל מועמד לשירות ביטחון חליפה אישית תהליך שראשיתו בתחילת י"א, ולמצוא את התפקיד המתאים לו ביותר".

מה הפעילויות שאתם עושים?
"הפעילויות שהנערים עוברים רבות וכוללות הרצאות, מיצג חילות, יום בעקבות לוחמים, כנסי מתגייסים, סדנאות לקראת שירות וימים בקהילה, בהם משתתפים רבים מההנהגה הדרוזית ואנשי הדת הבכירים מכל הכפרים. הרבה מאוד הסברה שכן לעיתים קיים פער בין מה שהמלש"ב שומע בבית לבין המציאות העכשווית של צה"ל, ותפקידנו לגשר על כך כדי לאפשר לו למצות את מרב היכולות ביום הגיוס. נושא נוסף הוא הכרת הארץ, פעילות משולבת עם קק"ל, פעילות של הכרת הארץ דרך הרגלים".

 ספר על היעדים.
"בנוסף לאלה שמניתי, אנחנו רואים בתרומה לקהילה יעד חינוכי חשוב. יש לנו מספר פרויקטים שאנחנו מבצעים בשילוב עם עמותת לתת. לדוגמה ילדי ג'וליס היו בבית החולים נהריה, ביקרו ילדים חולים, חילקו מתנות. היה מפגש מאוד מפרה". לסיכום אומר רס"ן חרב: "אין לי ספק שההשקעה בבני הנוער הללו היא הטובה ביותר עבורם, לחברה ולצה"ל. העובדה שאת העבודה עושים חיילים שצמחו מתוך הכפרים עצמם משמשת דוגמה אישית לצעירים המתלבטים או אשר הדרך עדיין לא ברורה להם".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות