fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"שלחו את יפתח אל מותו"

שנה ושלושה חודשים לאחר שבנם יפתח נהרג במדבר יהודה בטיול שנתי של בית הספר, הגישו ההורים, גלי ואבי ספיר מכפר ורדים, תביעה של 6 מיליון שקלים. האם, גלי: "היה כאן כאוס, ולצערי יפתח לא יהיה הקורבן האחרון. אסור לוותר. אנשים יצטרכו לשלם בתפקיד שלהם, זה לא מגיע מנקמה, אבל הדברים פה חייבים להתחיל לזוז"
גלי ספיר
גלי ספיר (צילום: רותם כבסה)
יפתח ספיר ז"ל
יפתח ספיר ז"ל (צילום: רותם כבסה)

ב-25 במאי היה אמור יפתח ספיר לחגוג את יום הולדתו ה-18. בקרוב היה אמור להתגייס לצה"ל. אבל יפתח ספיר לא חגג יום הולדת וגם לא יתגייס לצה"ל. לפני שנה ושלושה חודשים הוא נהרג במדבר יהודה במהלך טיול שנתי של בית הספר. הצו הראשון עדיין מחכה על השולחן, שבועיים לאחר מותו קיבל זימון לקורס חובלים.

ביום רביעי השבוע הגישו הוריו של יפתח, גלי ואבי ספיר מכפר ורדים, תביעת נזיקין של 6 מיליון שקלים על המוות המיותר של בנם. התביעה הוגשה נגד שישה גופים: משרד החינוך, בית הספר מנור כברי בו למד יפתח, החברה להגנת הטבע, מדרשת שדה בוקר, המועצה האזורית תמר ורשות הטבע והגנים הלאומיים. האם, גלי, מצפה שכולם ייתנו דין וחשבון. רק אז תוכל להשלים עם אבלה ואולי להפסיק לכעוס.

ב-3 במרס בשנה שעברה יצאו כל תלמידי י', י"א' ו-"ב – יותר מ-300 תלמידים של ביה"ס מנור כבר-לטיול שנתי "נודד מכתשים נגב" למדבר יהודה והערבה. הטיול אורגן והודרך על ידי צוות בית הספר באישור ובפיקוח של משרד החינוך. עובדי ומדריכי בית הספר שדה בוקר הדריכו במהלכו. בכל יום הלכו התלמידים 30 ק"מ. ביום האחרון לטיול, לאחר שלושה ימים עמוסים ומעייפים של הליכה במסלול קשה, ירדו מאות התלמידים ממצד תמר שבערבה לכיוון נחל תחמסון ונחל פרס עד כביש הערבה. אורך המסלול: 7 ק"מ.

גלי ספיר
גלי ספיר (צילום: רותם כבסה)

האיברים נתרמו

עו"ד ערן בקר
רשלנות ברורה. עו"ד בקר (צילום: יח"צ)

בכתב התביעה שהוגש על ידי עו"ד ערן בקר מנהריה נכתב: "יפתח וחבריו הלכו בערוץ הנחל. הם הגיעו למצוק כ~22 מ' עד לגב המים מטה, נחל התחמסון, כולל הירידה מהמצוק דרך המרפסות מטה לגב המים בשביל צר, שהינו 'שביל מסומן' למיטיבי לכת. בחלק מהשביל יש אבנים שמתפוררות ונעתקות מהסלעים בזמן שדורכים עליהן. בכל מהלך השביל אין אמצעי בטיחות למניעת נפילה מהמצוקים מטה לתהום.

"יפתח נפל לפתע מהמצוק אל התהום תוך שהוא בדרך מנסה להגן על עצמו עד שנחבט בסלעים ונעצר בתוך גב המים מטה. בעת הנפילה זעק ולאחר שנפל והוצא מגב המים חרחר ונאנק אנקות כאב. לזירת התאונה הוזעקו כוחות הצלה שטיפלו וניסו לייצב את מצבו ובמקביל הוזמן מסוק שפינה אותו לבית החולים סורוקה, כשהוא במצב קשה, מחוסר הכרה ומונשם. יפתח התקבל לטיפול ואשפוז במחלקה לטיפול נמרץ, עם חבלה רב מערכתית ואובחן כסובל מפצעים וחתכים בראש ושפשופים בחלקי גוף שונים ובמיוחד שברים בגולגולת, שבר בחוליות ובצלעות". כעבור יומיים, יפתח נפטר. משפחתו לא יכולה לשכוח את הרגעים האלה. איבריו של יפתח נתרמו והצילו חיים של חמישה אנשים. הכליות נתרמו לילד בן 15 מחיפה; הכבד לזיוה, בת 64; כליה נוספת ניתנה לתושב רהט, והלב ניתן לתושב נצרת, בן 53.

גלי, האם: "אני עדיין בשלב הכעס. יפתח נולד יום לפני, מתנה ליום ההולדתי, הוא ילד שתמיד שמר על עצמו, עבד עם הרציונל. מאז המקרה אנו עוטים על עצמנו מסכה. ממשיכים הלאה. הזמן רק מעצים את הכאב, ככל שיש עוד נתונים על המחדל הנורא זה".

גלי ספיר היא אשה חזקה. הצליחה לאסוף את עצמה מיד עם תום השבעה ולרדת בדיוק לנקודה שבה בנה איבד את חייו. היא מצאה שם, בנחל, את בקבוק המים שלו. זה רגע שהיא תנצור לעולם. היא כל הזמן חושבת על זה שאולי יכלה להושיט לו עזרה.

תתכוננו לגרוע מכל

היא משחזרת: "כשהמורה התקשרה אלי ואמרה לי 'יפתח נפל', אמרתי בסדר, או קיי. אבל אחרי דקה הגיע טלפון נוסף. 'יפתח מפונה לבית החולים במסוק'. בדרך לשם, בעלי כבר שמע שילד במצב אנוש נפל מצוק במדבר יהודה ומפונה לבית החולים סורוקה. אני, באינסטינקט אימהי, ארזתי ליפתח בגדים בתיק. כשהגענו, אמרו לנו: 'תתכוננו לגרוע מכל'. הוא שכב שם בטיפול נמרץ, עם ראש פתוח ומחובר למכונת הנשמה. התמונות האלה לא עוזבות אותי. יומיים לאחר מכן היתה הידרדרות במצבו. הוא מת מוות מוחי. נפרדתו ממנו, לחצתי את ידו, והוא לחץ לי את היד בחוזקה. אני יודעת שהוא שמע אותי".

התחושות של בני הזוג ספיר קשות. יש להם המון שאלות. גלי: "אנחנו כועסים על משרד החינוך ועל בתי הספר שלא עשו הכנה מוקדמת לטיול. אני לא התאבלתי כמו שצריך ולא קיבלתי תשובות לשאלות שלי. זה מחדל. המטרה שלנו היא למנוע את הקורבן הבא. אמנם המסלול נסגר למבקרים לאחר מותו של יפתח, אבל אני לא יכולה להבין למה שלחו לשם בני נוער. מישהו רצה לגוון את המסלול על חשבון הילד שלי. המסלול הזה זו כרוניקה של מוות ידוע מראש וזו עזות מצח של משרד החינוך לאשר את המסלול".

דוח הבדיקה של משרד החינוך הגיע רק לאחרונה. את גלי ואבי ספיר כלל לא הפתיעה העובדה שהשאלות נשארו פתוחות. אני לא מעוניינת שעוד ילד ישלם את המחיר. היה כאן כאוס, ולצערי יפתח לא יהיה הקורבן האחרון. אסור לוותר. אנשים יצטרכו לשלם בתפקיד שלהם, זה לא מגיע מנקמה, אבל הדברים פה חייבים להתחיל לזוז".

כתב התביעה שהוגש על ידי עו"ד בקר קשה. הוא הוגש אחרי עבודה מאומצת של יותר משנה כדי להמחיש את המחדל. "כל הנתבעים הפרו בצורה קשה את חובת הזהירות הקונקרטית המוטלת עליהם, הואיל והנתבעים ידעו כי בזירת התאונה התרחשו בעבר תאונות דומות. מיד לאחר התאונה שבנדון נסגר מפל התחמסון לטיולי משרד החינוך בשל ליקויי בטיחות במקום. משרד החינוך לא ערך כל בדיקה אחראית או מעמיקה של הסיכונים הרובצים במקום שאינו מתאים לילדים בני 16, נטען בכתב התביעה.

גלי מנסה בינתיים להתנחם בחלומות. "יפתח מגיח לחלום כשהוא בן 10 ומבקש הגנה של אמא. מסביבו שני אנשים שחותמים על מסמכים. שלחו אותו אל מותו".

 תגובות:
ממשרד החינוך נמסר כי: "התביעה טרם התקבלה, עם קבלתה המשרד יגיב בבית המשפט".
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "נלמד את כתב התביעה".
מרשות הטבע והגנים נמסר: "כתב התביעה הוגש רק היום בבוקר. נלמד ונתייחס אליו בבית המשפט".
ממדרשת שדה בוקר נמסר: "טרם התקבלה תביעה משפטית במשרדנו. עם קבלתה נלמד אותה ונתייחס בהתאם".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות