fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עכו: מתחם פרוטרום המזוהם והנטוש נרכש מקבוצת דלק בבעלות יצחק תשובה

מתחם תעשיות אלקטרו כימיות (פרוטרום) הנטוש, המזוהם והמזהם את הסביבה באזור התעשיה דרום בעכו, שנרכש ע"י קבוצת דלק בשליטת יצחק תשובה, נמכר במצבו הנוכחי לקבוצה בשליטת חברות "תדהר" ו"הראל ביטוח ופיננסים"
תעשיות אלקטרו כימיות(פרוטרום) בעכו | צילום: רמי שדה באדיבות עמותת צלול

 

קבוצת דלק בבעלות יצחק תשובה, דיווחה על חתימת מזכר הבנות מחייב למכירת זכויותיה בקרקע בגודל 430 דונם על שפת הים בעכו, שעומדים עליה שרידי מפעל תעשיות אלקטרוכימיות המוכר כמתחם כפרוטרום.

שרידי תעשיות אלקטרו כימיות בעכו | צילום באדיבות עמותת צלול

הקרקע תימכר לקבוצת נדל"ן הכוללת את תדהר והראל ביטוח ופיננסים תמורת 200 מיליון ש"ח, לאחר שנרכשה ע"י "דלק ים מעגן" חברת בת של קבוצת דלק בשנת 2011 ב-43 מיליון ש"ח מכונס הנכסים, כשבהמשך שולמו לעירית עכו חובות בסך 71 מיליון, סה"כ שילמה קבוצת דלק 114 מיליון שקל תמורת הנכס.

בעת הקניה תכננה קבוצת דלק התחייבה לפעול לניקוי המתחם מחומרים רעילים ולהקים במתחם היושב מטרים ספורים משפת הים, מתקן לקליטת גז מקידוחי הגז של הקבוצה, אולם משרד הביטחון בתואנה שהשימוש המבוקש והקירבה לרפא"ל מהווים סיכון, גרם למוסדות התכנון לא לאשר הפרוייקט.

תעשיות אלקטרו כימיות הוקמה בשנת 1952 ועסקה במוצרים שאפיינו את התעשיה הפטרוכימית ובעיקר PVC, שבתהליך יצורם השתמשו בחומרים רעילים כגון: ויניל כלוריד מונומר (VCM), אתילן די כלוריד (EDC), כספית וכלור.

מאות עובדים לשעבר במפעל, הלכו לעולמם ממחלות ממאירות ורבים אחרים הפכו לנכים קשים.

שטח המפעל רווי בחומרים רעילים ולאור חוסר הטיפול במתקנים במשך שנים רבות, זרמה כספית לים ובדיקות שנערכו העלו שמי הים במפרץ עכו  וצפונה עד שבי ציון, מזוהמים בכספית וכך גם הדגה באזור שפועלים בו דייגים רבים, ששלל הדיג שלהם נמכר בעיקר לחנויות הדגים בשוק עכו ולמסעדות באזור.

למשרד להגנת הסביבה אין סמכויות להגבלת דיג או למניעת מכירה של דגי מאכל, נושא המצוי באחריות משרדי החקלאות והבריאות שקיבלו התרעות על הנתונים שהתגלו אולם לא פעלו בנושא וההפקרות נמשכת עד היום.

 

דג מת מהזיהום במפרץ עכו | צילום: באדיבות עמותת צלול

בשנת 2003 ארעו במפעל מספר שריפות ופיצוצים והמשרד להגנת הסביבה הורה על סגירת המפעל ועל פינוי חומרי הגלם והתוצרת שנותרו במקום לרמת חובב, כאשר אחד החומרים פונה בספינה ששאבה אותו במשך יומיים מהמיכל שבו אוחסן.

כפי שציינו קבוצת דלק התחייבה כשרכשה את המפעל לפעול לניקוי המתחם מהחומרים הרעילים, פעולה שעלותה המוערכת עומדת על למעלה מ-50 מיליון ש"ח ושלא בוצעה עד היום.

המשרד להגנת הסביבה דרש מדלק מעגן לסיים את חקירת הקרקע במתחם פרוטרום, שכללה אלפי דיגומים ולהגיש תכנית שיקום עד לספטמבר 2020, מה שלא בוצע.

קיצורו של דבר תשובה רכש את הקרקע מכונס הנכסים ב-43 מיליון ש"ח, תוך התחייבות לנקות אותה(מה שלא בוצע), הרוכשים החדשים רכשו את המתחם ב-200 מיליון ש"ח ובונים קרוב לוודאי על שינוי היעוד של הקרקע לדיור ותיירות, אחרת לא ישתלם להם להשקיע את סכום העתק הדרוש לניקוי הקרקע והים המזוהמים בחומרים רעילים ומסוכנים.

בשנת 2020 הוגשה ע"י עמותת "צלול" ועמותת "אזרחים למען הסביבה", תביעה יצוגית נגד קבוצת דלק לאור אי קיום התחייבותה לניקוי השטח מהזיהום הקיים במקום ולהסדרת והפסקת הזרמת כספית לים הסמוך אליו.

תדהר והראל ביטוח ופיננסים הודיעו: "כי עם השלמת העסקה, ייבחנו החברות את אפשרויות הפיתוח של המתחם אשר נהנה מזכויות בנייה של מאות אלפי מטרים לשימושי לוגיסטיקה, תעשייה ואחסנה. בשנים האחרונות נבחנו אפשרויות שונות להוספת זכויות למגורים במתחם, במטרה ליצור התכנות כלכלית לפרויקט טיהור הקרקע, אשר נאמד בעשרות מיליוני שקלים רבים".

תגובת עידן וולס, מנכ״ל קבוצת דלק: "אנו שמחים לפתוח את שנת 2021 עם עסקה משמעותית חשובה שמביאה לידי ביטוי, פעם נוספת, את הגמישות הפיננסית של הקבוצה ואת היכולת שלנו להוציא לפועל עסקאות מורכבות, בזמן קצר, בתנאים מצויינים ובהתאם ליעדים שקבענו".

תגובת גיל גבע, יו״ר קבוצת תדהר: ״אנו שמחים על צעד משמעותי נוסף של המיזם המשותף שלנו עם הראל, לאחר השלמת העסקה בשבועות הקרובים ועוד בטרם נחל בתכנון הפרויקט עצמו".

מוסיף גבע: "המשימה המרכזית שלנו היא לתכנן את פרויקט טיהור הקרקע ולהיכנס לביצועו בהקדם האפשרי. המתחם, ששימש שנים רבות את התעשיות הפטרוכימיות, סובל  מחומרים מזהמים הגורמים לנזק סביבתי".

עוד מוסיף גבע: "השלמת פרויקט הטיהור הינה תנאי בסיסי להמשך תכנון ופיתוח המתחם ואנו בתדהר והראל רואים בו חובה והזדמנות  למימוש האחריות התאגידית של החברות – הלכה למעשה".

מסיים גבע את דבריו: "העיר עכו נמצאת בשנים האחרונות בתנופת פיתוח מתקדמת ואנו נוסיף כוח לגלגל התנופה של העיר ושל הצפון בכלל".

 

תגובת עיריית עכו: "אנו שמחים שבשעה טובה ומוצלחת נרכשה הקרקע באזור התעשייה עכו דרום ומאחלים בהצלחה ליזמים החדשים".

 

 

 

לעדכונים נוספים בצפון 1 חדשות נהריה לחצו כאן* לדף הפייסבוק שלנו לחצו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות