fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מלחמת האקליפטוסים בכביש עכו-בוסתן הגליל

ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ', יוצא נגד החלטת חברת 'נתיבי ישראל' לכרות את שדרת עצי האקליפטוס לאורך כביש עכו-בוסתן הגליל לטובת הקמת מטרונית עכו. בחברת 'נתיבי ישראל' תמהים על השינוי בעמדת המועצה.
שדרת האקליפטוסים כביש עכו-בוסתן הגליל | צילום: דוברות מטה אשר
שדרת האקליפטוסים כביש עכו-בוסתן הגליל | צילום: דוברות מטה אשר

בתחילת השבוע שלח ראש מועצת מטה אשר, משה דוידוביץ', מכתב לפקיד היערות של מחוז צפון בקק"ל, בו הוא מודיע לו נחרצות כי הוא מבטל את המלצת מהנדס המועצה מינואר 2019, על כריתת 19 עצי אקליפטוס בשדרה ההיסטורית המובילה למושב בוסתן הגליל במסגרת פרויקט מטרונית עכו, בטענה כי לא היה מודע להמלצה זו ולא נתן לה את הסכמתו.

פרויקט מטרונית נחשב לאחד ממיזמי התחבורה הגדולים בישראל. במסגרת הפרויקט, הוחלט לקדם מסלולי הרחבה למטרונית, בכללם ההרחבה הצפונית הקרויה "מטרונית עכו".  על פי התוכנית, הקו יחל את נסיעתו בכניסה הצפונית לעכו, סמוך לבוסתן הגליל ולגנים הבהאיים, ומשם ינוע לאורך רחוב רמז בעכו המקביל למסילת הרכבת, עד שיתחבר לכביש 4 (במקטע דרך חיפה- עכו).

פרויקט המטרונית התנהל בזמנו ע"י חברת 'יפה נוף' והושעה למשך תקופה ארוכה והתעורר מחדש עם היבחרה של חברת הכנסת מירי רגב למשרד התחבורה. בהחלטת המשרד, עבר הפרויקט מחברת "יפה נוף" לידי חברת 'נתיבי ישראל'.  בעקבות שחברת 'יפה נוף' עסקה תקופה ארוכה בעבודה ושת"פ עם גורמים מקצועיים על התוכנית להרחבת הכביש ותוואי הדרך למען מסלול התחבורה הציבורית.

לדברי דוידוביץ': "מעבר זה הביא לאיפוס כלל ההסכמות והבקשות שנקבעו ובכללן מציאת פתרונות סביבתיים שיצמצמו ככל הניתן את הפגיעה בסביבה."

כחלק מעבודות הרחבת הכביש, בכוונת חברת 'נתיבי ישראל' לבצע כריתה מסיבית של 19 עצי אקליפטוס בוגרים בקוטר של 2 מטר, מתוך השדרה הוותיקה, המרהיבה ביופייה וההיסטורית לאורך כביש עכו-בוסתן הגליל, המובילה אל המתחם הקדום גן הבהאיים.

עץ אקליפטוס ותיק בכביש עכו-בוסתן | צילום: דוברות מטה אשר
עץ אקליפטוס ותיק בכביש עכו-בוסתן | צילום: דוברות מטה אשר

ראש המועצה התומך בפרויקט שנועד לשפר את שירות התחבורה הציבורית עבור תושבי האזור, אינו רואה מניעה לשנות את תוואי המטרונית באופן בו ניתן יהיה למזער את כמות העצים לכריתה, עד כדי איפוס מוחלט של הצורך בכריתה.

דוידוביץ': "לא יכול להיות שלא יימצא פתרון אשר יאפשר הגנה על עשרות עצי האקליפטוס העתיקים הנמצאים לאורך הדרך בין העיר עכו לבין מושב בוסתן הגליל. מדובר על שדרת עצים היסטורית ובה עצים בני עשרות ומאות שנים וכריתתם מהווה פשע סביבתי". במכתבו אל פקיד היערות מציע להכין תוכנית מפורטת להרחבת הדרך בו יעבור תוואי המטרונית מצידה השני של שורת העצים. לתפיסתו, מדינת ישראל מנסה להימנע מכך רק בשל שיקולים כספיים.

דוידוביץ' הודיע כי ילחם בכוונתה של חברת 'נתיבי ישראל' לבצע את הכריתה, שלדבריו אינה מחויבת המציאות ואין לה כל תוקף משפטי, והנחה את מהנדס הרשות להתנגד בצורה פורמאלית לבקשת נתיבי ישראל שתוגש לפקיד היערות לאישור כריתת העצים. והוסיף כי אינו מסתפק בכך וכי יאבק בכוונתם בכל הכלים החוקיים העומדים לרשות המועצה.

ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ' | צילום: ראובן קופצ'ינסקי
ראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ' | צילום: ראובן קופצ'ינסקי

בשיחתנו 'מערכת צפון 1' עם ראש המועצה, משה דוידוביץ': "אני זוכה לתמיכה רבה ברשתות החברתיות, מגורמים רבים ומאנשים מכל רחבי הארץ שהביעו רצון לסייע לי במאבק. את רוב בגרותי ונערותי העברתי בקרבת שדרת האקליפטוסים, אם חלילה תהיה פגיעה, היא תהיה לדיראון עולם. אני פונה כדי לרתום כל גורם כולל הירוקים, החברה להגנת הטבע, קק"ל, המשרד לאיכות הסביבה למאבק החשוב הזה וכן פונה לרשויות נוספות כולל שכנתינו העיר עכו".

מחברת 'נתיבי ישראל' נמסר בתגובה: "החברה גאה לשרת את מאות אלפי תושבי האזור והבאים בשעריו ע"י הקמת הפרויקט התחבורתי ראשון במעלה זה, בנוסף להשלמת הרכבלית ומטרונית נשר שלתרומתן לאזרחים יש חשיבות רבה. במסגרת הפרויקט בעכו, למען בטיחות ושירות מיטבי לנוסעים, נדרשת כריתת מספר עצים אותה אישרו מוא"ז מטה-אשר במכתב רשמי שבאופן תמוהה הוחלף בהודעה לעיתונות של ראש המועצה על יציאתו למאבק מתוקשר, זאת כאמור בניגוד מוחלט לאישור שנתנו גורמי המקצוע הכפופים לו. חברת נתיבי ישראל תמשיך לפעול למען הציבור מכוחו פועלת ועבורו מקימה את מיזמי תשתיות התחבורה הלאומיים. אנו מזמינים את כבוד ראש המועצה ואנשיו להיפגש עם אנשי המקצוע לשיח ענייני ומכבד, במקום זה שיצר ואינו משרת את טובת העניין."

 

מפת מסלול המטרונית | באדיבות דוברות נתיבי ישראל
מפת מסלול המטרונית | באדיבות דוברות נתיבי ישראל

 

לחדשות נוספות בחדשות נהריה וצפון 1 הקליקו כאן* לדף הפייסבוק שלנו הקליקו כאן*

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות