fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לראשונה: נפתחה מחלקה נוירוכירורגית בבית חולים נהריה

לאחר מאמצים שנמשכו עשרות שנים נפתחת מחלקה נוירוכירורגית לטיפול בחבלות ופגיעות ראש המאובזרת בציוד חדיש ומתקדם. בראש המחלקה יעמוד פרופ' ז'אן סוסטיאל מבכירי מנתחי המוח בישראל. מנהל ביה"ח ד"ר ברהום: "זהו יום היסטורי לרפואה בפריפריה וצעד נוסף במהפכה שמתחוללת בבית החולים לגליל המערבי נהריה"
מחלקה נוירוכירורגית (צילום: בית חולים נהריה)

המחלקה הנוירוכירורגית בנהריה הינה הראשונה בגליל ושביעית בסך הכל במדינת ישראל. בהתאם למדיניות ממשלת ישראל היוצאת לקידום שירותי בריאות לתושבי הפריפריה, קידם משרד הבריאות פתיחתה של מחלקה נוירוכירורגית לאחר שנים רבות בהן לא נפתחה מחלקה מסוג זה בישראל. עד עתה לא יכלו נפגעי ראש כתוצאה מתאונות או פעולות איבה לאורך גבול הצפון לקבל טיפול רפואי מיידי ונאלצו להיות מפונים למרכזים רפואיים אחרים. המחלקה החדשה צפויה לשרת את תושבי כל המדינה, תוך מתן דגש מיוחד על אוכלוסיית הצפון: הגליל, רמת הגולן והקריות. בצעד שאינו שכיח, שולבה פתיחתה של המחלקה בתוכנית העבודה של משרד הבריאות לשנת 2013.

מכשיר מיוחד במחלקה הנוירוכירורגית (צילום: בית חולים נהריה)

המחלקה שבהקמתה, הצטיידותה ובגיוס הצוות הרפואי הושקעו כ-27 מיליון שקלים, ממוקמת בבניין האגף הכירורגי וכוללת בתוכה גם יחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי. המחלקה נותנת מענה כולל לכל הבעיות הנוירוכירורגיות ובתוכן גידולים שפירים או ממאירים של הראש או עמוד השדרה, מומים של כלי דם, חבלות של הראש, מחלות ניווניות של עמוד השדרה הצווארי ועוד. לצורך ההצטיידות נרכשו מגוון מכשירים חדישים בתחום שנמצאים רק בבתי החולים שיבא ואסותא במרכז הארץ וחלקם ייחודיים לביה"ח בנהריה.

הניתוחים יבוצעו תוך שימוש במכשור מתוחכם הכולל ניווט ממוחשב של המוח ולראשונה בארץ גם של עמוד השדרה. בנוסף יפעל ציוד מתקדם לניתוחים אנדוסקופיים המאפשרים גישה זעירה – פולשנית (ללא פתיחת גולגולת) למחלות שונות במוח או בבסיס הגולגולת, אבחון ודימות תוך ניתוחי באמצעות סורק על קולי של המוח. מנתונים של השנה החולפת עולה כי 150 מטופלים שהגיעו לחדר המיון בבית החולים לגליל המערבי נהריה הועברו להמשך טיפול נוירוכירורגי בבתי חולים אחרים. במקרים נוספים, נפגעים מאירועים באזור הועברו בטיסה ישירות לבתי חולים אחרים, ולא זכו לקבל טיפול בבית חולים קרוב למקום בו נפגעו.

מחלקה נוירוכירורגית (צילום: בית חולים נהריה)

בראש המחלקה החדשה עומד פרופ' ז'אן סוסטיאל, בוגר הפקולטה לרפואה בצרפת ששימש כנוירוכירורג מוביל וכסגן מנהל מחלקה בביה"ח רמב"ם בחיפה. פרופ' סוסטיאל השתלם במיקרוכירורגיה של כלי הדם המוחיים במרכז הנוירוכירורגי הגדול באירופה. במקביל לניתוחי מוח, התמקצע פרופ' סוסטיאל בניתוחי עמוד שדרה במגוון רחב של שיטות ניתוחיות מתקדמות כולל ניתוחים מורכבים של החלפת חוליות, ניתוחי כריתת גידולים וניתוחים מיקרוכירורגיים של עמוד השדרה הצווארי. במקביל לפעילות קלינית משמש פרופ' סוסטיאל כמרצה וחוקר בפקולטה לרפואה בטכניון. במהלך השנים פרסם למעלה מ- 70 מאמרים בכתבי עת רפואיים, סקירות ופרקים בספרים וכן שימש מרצה אורח בשורה של כינוסים וקורסים בינלאומיים.

הצוות הבכיר של המחלקה הכולל את ד"ר סמואל טוביאס, ד"ר חיים עזר, ד"ר לריסה יעקובסון (אחראית על היחידה לטיפול נמרץ הנוירוכירורגיה), צבר ניסיון והכשרה רבת שנים בארץ ובחו"ל במרכזים רפואיים שונים.

פרופ' סוסטיאל: "המחלקה שלנו חרטה על דגלה את החשיבות במתן יחס חם, אנושי, ואישי למטופליה, דבר העולה בקנה אחד עם חזון ביה"ח. עם פתיחת המחלקה נביא בשורה בתחום לתושבי הגליל שהמתינו שנים רבות לקבל מענה בתחום החשוב של הרפואה הנוירוכירורגית".

מנהל ביה"ח ד"ר מסעד ברהום: "זהו יום היסטורי לרפואה בפריפריה. לאחר שנים רבות של המתנה ניתנת לנו האפשרות להעניק טיפול מנוסה ומיומן בתחום הנוירוכירורגי כחלק ממטרתנו להפוך לביה"ח הכירורגי המוביל בגליל.

"הקמת המחלקה לא היתה יוצאת אל הפועל ללא הסיוע האינטנסיבי והמסור של סגן שר הבריאות הרב ח"כ יעקב ליצמן ושל מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' רוני גמזו, שליוו אותנו לאורך כל השלבים מהתכנון ועד פתיחת המחלקה בימים אלה. לצערנו, במשך שנים רבות נאלצו מטופלים שסבלו מחבלות ראש להמתין זמן רב עד להגעתם לטיפול בבתי חולים מרוחקים. אני בטוח כי השילוב בין צוות מקצועי לציוד וטכנולוגיות חדשניות, יהפוך את המחלקה הנוירוכירורגית בנהריה לאחת המובילות במדינות ישראל. מדובר בצעד נוסף במהפכה שמתחוללת בשנים האחרונות בבית החולים לגליל המערבי נהריה".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות