fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הבשורה הגיעה: המסעדות חוזרות על פי מתווה משרד הבריאות

אחרי כמעט שלושה חודשים, ענף ההסעדה יחזור לפעילות תחת מגבלות, ויתמודד עם הפסדים כבדים ועשרות אלפי מובטלים. שאלנו את בעלי המסעדות הנרגשים בגליל מה הם חושבים על המתווה החדש ואיך הם מתוכננים לחזור לשגרה
אורי ירמיאס הבעלים של מסעדת "אורי בורי" בעכו | צילום: יח"צ
אורי ירמיאס הבעלים של מסעדת "אורי בורי" בעכו | צילום: יח"צ

המסעדות יחזרו לפעילות מלאה החל מ-27 במאי (רביעי הקרוב), כך הוחלט בתום ישיבה של איגוד המסעדות עם נציגים ממשרדי הבריאות, האוצר והכלכלה. יצאנו לשאול את בעלי המסעדות בגליל המערבי מה דעתם על המתווה החדש

מסעדות, ברים ומועדונים יוכלו לפתוח את שעריהם תחת מגבלות — כך אישר משרד הבריאות. לכאורה, מדובר בהישג עבור המסעדות, שנלחמו לחזור לשירות מלא מזה תקופה ארוכה, אך כעת מתחילה להתברר עוצמת הפגיעה בענף, שהיה מושבת במשך כמעט שלושה חודשים ועדיין לא קיבל מענה למצבו מהמדינה.

על פי ההסכם, מסעדות, ברים ומועדונים (ללא הופעות, אך עם אפשרות לדי.ג'יי), ייפתחו על פי כמה כללים. במקרה שהמבנה מותאם להכיל עד 100 לקוחות תתאפשר תפוסה של 100% משטחו, ומעל 100 לקוחות תותר רק תפוסה של 85%.

כמו כן, תותר ישיבה מחוץ למסעדות במרחק של מטר בין אדם לאדם, והלקוחות יחויבו במדידת חום בכניסה. הוסרה ההחלטה על הרשמה לכל לקוח בכניסה למסעדה או לבר. שכן, עבור המסעדנים זה "עול" על האורחים.

תעשיית המסעדות, הברים והמועדונים בישראל מונה מעל 14 אלף בתי עסק. רובם המכריע סגורים לחלוטין או פתוחים למשלוחים בלבד. מעל ל-203 אלף עובדים מועסקים בענף, מתוכם הוצאו כ-150 אלף לחל״ת.

ההחלטה על הפתיחה ב- 27 במאי הגיעה מפגישות רבות של איגוד המסעדות והברים, כאשר בראש המאבק עמד השף "חיים כהן" שהציג את מתווה החזרה יחד עם שי ברמן (מנכ"ל האיגוד) לראשי המחלקות כמו משרד הבריאות, האוצר והכלכלה.

המתווה שהוצג באופן מפורט לקראת הפתיחה המחודשת:

יבוצע ניקיון יסודי בכל רחבי המטבח, הבר, המחסנים, השירותים ואזור הסעדה, בחומרי חיטוי המאושרים ע"י משרד הבריאות ועל פי הנחיותיו. שטיפת הכלים, בעדיפות לשטוף במדיח בטמפ' של 70 מעלות צלזיוס לפחות.

כל העובדים יעברו הדרכה הכוללת כללי התנהגות עקב המצב החדש. העובדים יחתמו על המסמך המאשר כי קיבלו הדרכה מתאימה, הבינו אותה ומתחייבים לפועל על פני כללי ההתנהגות שפורטו בהדרכה.

כניסה לעבודה עם מסיכת פנים בהתאם לדרישות משרד הבריאות. עובד שיגיע ללא מסכה, לא יורשה להיכנס לעבודה ויום זה יירשם כיום היעדרות. יש לבדוק חום של כל עובד לפני כניסתו לעבודה ולתשאל כל עובד לגבי מצב בריאותו, האם משתעל, מצונן, הרגיש לא טוב ביממה האחרונה ולוודא שלא היה בקרבת אנשים חשודים או חולים.

יתבצע מעקב מתועד אחר כל עובד בכל כניסה לעבודה, התיעוד יכלול (מבלי לגרוע מחובת פיקוח נוכחות באמצעות מערכת הקיימת במקום):  שם העובד, שעת כניסה, טמפרטורת הגוף והתחייבות העובד שלא נמצא במצבים העלולים לסכן אותו ואת הסובבים אותו. באופן מוחלט – כל עובד שאינו בקו הבריאות לא יכנס למסעדה.

יש לשטוף ידיים באופן יסודי בהתאם להנחיות משרד הבריאות. להחליף בגדי בית בבגדי עבודה נקיים או ללבוש חלוק נקי. בגדי הבית וציוד המגיע עם העובד יאוחסן בארון סגור נפרד.

עבודת המטבח

עבודה שוטפת במטבח תתבצע עם כפפות ומסיכות פנים במשך כל זמן ההימצאות במטבח. החלפת כפפות ושטיפת ידיים בהתאם להנחיות בטיחות מזון סטנדרטיות, בתדירות גבוהה יותר. פינוי אשפה למיכל המרכזי בתדירות גבוהה. יש להקפיד שהפחים במטבח לא יעברו את 75% המילוי.

עבודת מלצרים, ברמנים, דלפק קפה, הגשת מוצרים מוכנים, כל פעילות המחייבת מגע עם הלקוחות. נותני השירות יהיו עם מסיכות פנים ולא תהיה כל אפשרות של שירות עצמי, כל המוצרים יסופקו ע"י צוות העובדים (לקוחות לא יכולים לגעת במוצרי מזון). מזון מוכן מראש יהיה ארוז.

אולם ההסעדה וקבלת אורחים

הכנסת לקוחות: בשלב ההמתנה יש לוודא שמירת מרחק בין קבוצות הומוגניות או מוסכמות של אורחים. המתנה בתור וכניסה, חובה מסיכת פנים בהתאם לדרישות משרד הבריאות עד הגעה לאזור הישיבה. לבדוק חום בכניסה, כל מי שמראה סימני מחלה, לא תתאפשר כניסתו. להנגיש עמדת שטיפת ידיים ללקוחות, לוודא שיש מים חמים סבון ונייר לניגוב ידיים, להציב מתקנים לחיטוי ידיים (אלכוג'ל) בכניסה, בסמוך לשירותים, אזור ההגשה ועל השולחנות.

הושבת לקוחות

קבוצות הומוגניות, או מוסכמות, יכולות לשבת באותו שולחן או ביחד על הדלפק/בר. מבחינת המרחק בין השולחנות או בין קבוצות אלו – תהיה הקפדה על מניעת חיכוך פיזי בין השולחנות. יש להקפיד על שמירת מרחק מינימלי של לפחות 40 ס"מ בין לקוחות משני שולחנות סמוכים הקמים בו זמנית.

הושבה בחוץ בשטחים פתוחים: תישמר הושבה בקבוצות הומוגניות או מוסכמות לאותו שולחן, המרחק בין השולחנות ישמר כפי שמוגדר בחוק רישוי עסקים.

מלצרים/יות ישרתו אורחים עם מסיכת פנים. לאחר פינוי השולחן מאורחים, יש לבצע ניקיון וחיטוי, בחומרי החיטוי המותרים, של השולחן כסאות ואביזרים על השולחן, לפני הושבה של קבוצה חדשה.

שימוש בתפריטים חד פעמיים, או הצגת התפריטים בלוח מרכזי ושימוש באמצעים דיגיטאליים להצגת התפריט, כך שהאורח יוכל לצפות בתפריט במכשירו הנייד והאישי.  בנוסף יש להימנע מעריכת שולחנות טרם הגעת האורח.

עמדת משלוחים

משלוחים יוכנו בעמדה ייעודית לכך. יש לשמור על ניקיון העמדה ולחטא בהתאם להוראות משרד הבריאות לפני תחילת העבודה ובין משלוח למשלוח. כל העבודה תתבצע עם כפפות נקיות וחבישת מסכת פנים, כשאת הכפפות רצוי לחטא באלכוג'ל או אלכוהול 70% לפני תחילת הכנת המשלוח.

האריזות הריקות ישמרו בשקית, או כל כלי אחר סגורים, ובכל פעם לפני לקיחת הכמות הדרושה להכנת המשלוח יש לחטא את הכלי בו שמורות האריזות באלכוהול 70% לפני הפתיחה. בד בבד, הארגז או כל כלי אחר בו שולחים את המשלוח יעבור חיטוי לפני תחילת העבודה.

מועדונים וברים

למועדונים קיימת מערכת בקרה על הנכנסים, למערכת זו ניתן להוסיף פרמטרים נוספים; מדידת חום לכל הנכנסים, תשאול על מצב בריאותי ועוד. יש לוודא שכל הממתינים לכניסה שומרים על מרחק בין קבוצות אורחים מוסכמות. חובה מסיכת פנים עד הכניסה למועדון/באר.

הגבלת גיל הנכנסים: אוכלוסיות בקבוצות סיכון לא יורשו להיכנס ולא תתאפשר תפוסה של יותר מ-70% מהתפוסה המותרת בימים רגילים.

מועדונים פתוחים – באוויר הפתוח

מועדונים סגורים – תוך התחייבות לעד 8 תחלופות אוויר. חלופות אוויר יבדקו ע"י בודק מוסמך ויתועדו באופן תקופתי.

אז מה אתם חושבים על המתווה החדש? יש המתרגשים ויש כאלה שלא מתוכננים לפתוח

הבעלים של מלון הבוטיק "האפנדי" ושל מסעדת "אורי בורי" בעכו, אורי ירמיאס: "ביום רביעי הקרוב אנחנו נרגשים לפתוח את בית המלון ואת המסעדה, במשך החודשיים וחצי האחרונים היינו סגורים ולא עשינו משלוחים ועד לדקה זו אף אחד לא יודע להסביר לי מה הוא "התו הסגול" ומה הוא המתווה של משרד הבריאות, המידע מאוד מסורבל וכל גורם אומר לי משהו אחר. אני בוודאות עומד בתקן, המסעדה שלי היא עד 100 לקוחות. אני יכול לממש את המתווה בדיוק כפי שהוא, את כל הציוד הנדרש ע"פ המתווה רכשתי, העלתי את רמת האסתטיקה והניקיון במסעדה. מעבר לכך בדיוק סיימנו היום (ג') חפיפה לצוות העובדים והמלון ע"פ הנהלים החדשים. אני מחזיר את כל העובדים שלי מחל"ת ולא פיטרתי אף אחד. בימים אלה אנחנו עובדים על מתכונת משלוחים חדשה- "מנות מצוננות" כל אדם יוכל להזמין מנות מצוננות הביתה, להכניס לקירור ולאכול אותם מתי שירצה, קניתי ציוד מותאם לסוג מנות כאלה, זה מדהים ואני בטוח שאנשים יתאהבו בזה. המלון שלנו נפתח באופן רשמי וכבר אפשר לבצע הזמנות. אנחנו ממליצים לשמור מקום מראש למסעדת "אורי בורי"."

מסעדת "אורי בורי" בעכו | צילום: יח"צ
מסעדת "אורי בורי" בעכו | צילום: יח"צ

 

מסעדת "בנחלה" נהריה, זיו פרידמן: "אנחנו חוזרים ביום רביעי הקרוב, המתווה תפור עלינו כי יש לנו מתחם גדול מאוד. אני מאמין שהמסעדות החזקות והגדלות ישרדו את המשבר הזה, אני גם כן נכנסתי לבור תקציבי מאוד עמוק, לא קיבלתי שקל מהמדינה, לא ברמה האישית ולא ברמה של העסק. ההתאמה החדשה למתווה של משרד הבריאות והפתיחה המחודשת עם ההנחיות החדשות היא מהכיס שלנו בלבד, אני לא יודע עד כמה המסעדנים האחרים יצליחו לעשות את זה ועד כמה הכיס שלהם עמוק. מבחינת ההנחיות אני עומד בכולן כי יש לי מרחב ושטח גדול בעסק, התרגלנו בתקופה הזו לעבוד עם מסכות וכפפות, אך החלק הפחות טוב זה המסכות שהמלצרים יצטרכו ללבוש, זה לא נעים ללקוח, סבל נוראי למלצר וגורם לריחוק של הלקוח מהמלצר.  פשוט לא עובד. אני כולי תקווה שהעסקים יתאוששו, אנשים כבר שמרו מקום לסופ"ש הקרוב. זה מעולה. אך יש עוד מקום ואני מזמין את כולם להגיע, ההנחיות נשמרות בפיקוח מלא אצלנו".

מסעדת "טגלוס" כרמיאל, גל קריאף: "לאחר תקופה ארוכה שעבדנו ולמדנו איך להתנהל עם משלוחים, אנחנו חוזרים ביום רביעי בשמחה גדולה. המתווה של משרד הבריאות לא פשוט למימוש, אך אנחנו עומדים בתקן ופועלים על פי ההנחיות. שיפצנו את המקום לקראת הפתיחה ואנחנו מזמינים את כולם להגיע. מומלץ לשמור מקום מראש".

מסעדת "הדרל'ה" מעלות, הדר אמסלם: "בשעה טובה. המסעדה שלנו "מסעדת הדרל'ה" עברה בזמן הקורונה שינוי משמעותי בתחום המשלוחים, בנינו תפריט חדש ומפנק בעל מגוון רחב במטרה לתת מענה לקהל לקוחותינו וכעת שמחים לספר שהחל מיום רביעי גם אנחנו נחזור לשגרה לפי המתווה החדש של משרד הבריאות.
אנחנו נרגשים כמו בפתיחת מסעדה לקבל את כל הלקוחות היקרים שלנו ולהנעים את זמנם ולהשביע את בטנם במטעמים, לצד זאת התחושה היא שהמתווה לא יישאר לאורך זמן, כי מבחינה פונקציונלית הוא מהווה סרבול רב הן לצוות והן לאורחים. יחד עם זאת כל עוד תהיינה ההנחיות, נכבד אותן ונפעל לפיהן.
במתכונת אשר חודשה בתקופת הקורונה בהדרל'ה לצד מנות הגורמה המיוחדות תישאר הנישה של המשלוחים ובכך ניתן מענה עד הבית או העסק. אנחנו מאחלים לכולם בריאות ומזמינים את כולם להגיע".

בית קפה "ממתקי לימאס" מגד' אל כרום, מחמוד: "אנחנו חוזרים לעבודה ביום רביעי כמו כולם, התקופה הזו הייתה קשה ולא קיבלנו עד היום כסף מהמדינה. אנחנו עומדים במתווה של משרד הבריאות והצטיידנו בכל הציוד הנדרש. אני חושב שזה בזבוז כסף וזה לא יישאר לאורך זמן כי עשינו ניסיונות לעובדים וזה מאוד קשה לעבוד ככה. אנחנו מאוד שמחים לחזור ונקווה שלא נצטרך להיסגר יותר בגלל הקורונה. כולם מוזמנים להגיע ואין צורך להזמין מקום מראש, פשוט להגיע".

מסעדת מזאג' ראמה, פאדי: "כמובן שאנחנו חוזרים, ושמחים מאוד לחזור, אנחנו עומדים בתקן. מהמדינה קיבלתי רק 4000 שקלים, זה לא מספיק לי לשכירות של המקום אפילו, אבל אני חייב לפתוח למרות הקושי. החודשיים האחרונים היו הכי חשובים, כל המטיילים בפסח הם הלקוחות הכי טובים שלי ובתקופה הזו המסעדה הייתה צריכה להיות מפוצצת. יש נפילה כלכלית והמתווה הזה רק מקשה עלינו. אבל אנחנו לא נוותר ונפתח כרגיל ברביעי הקרוב. מזמין את כולם להגיע בהרשמה מראש".

מסעדת מזאג' שבכפר ראמה שבגליל | צילום פרטי
מסעדת מזאג' שבכפר ראמה שבגליל | צילום פרטי

 

מסעדה ואולם אירועים "בישולים וגחלים" מעלות, שלומי בן חמו: "אנחנו חוזרים ביום רביעי בפתיחה מחודשת ונרגשים מאוד. כל התקופה האחרונה עבדנו במשלוחים וזה היה לא פשוט בכלל, המקום עומד בתקן משרד הבריאות ובכל ההנחיות החדשות. כל הציוד הנדרש יצא מכיסנו בלבד. אנחנו רק רוצים לחזור לשגרה ולקוות שהמקום יתמלא מחדש. מאחלים בריאות ומזמינים את כולם להגיע".

מסעדת "זחלאווי" בגוש חלב, איאד חליחל: "היינו סגורים כל החודשיים וחצי האלה, לא עבדנו במשלוחים כי זה לא מתאים לקונספט של המסעדה שלי. קיבלתי רק כמה שקלים בודדים מהמדינה, תכננתי ובניתי על התקופה הכי טובה בשנה, מרץ – אפריל זה בערך 40-50 אחוז מהמחזור השנתי שלי, זאת התקופה של כל המטיילים באזור. אני מאמין שהתקופה הקרובה עם המתווה תעבור צ'יק צ'ק, אני גם יודע שלא תהיה התנפלות של לקוחות על המסעדות בארץ בכלל. קשה לי להאמין שהמסעדות ימשיכו להתקיים ככה עם המתווה הזה והמשבר הכללי הזה. אני מקווה שיהיה טוב ומזמין את כולם להגיע וליהנות מאוכל טוב ומסורתי. ממליץ לשמור מקום מראש".

מסעדת "בורה בורה" ראמה, יאמן: "החודשיים וחצי האלה לדעתי עשו לנו רק טוב, זה עשה סדר בבלגאן וגם קיבלנו חופש למרות שהמסעדה הייתה סגורה. אנחנו חוזרים ביום רביעי, עומדים בתקן ותמיד היינו נקיים, במיוחד עכשיו אנחנו עוד יותר מקפידים. תמיד הכל היה ויהיה אצלנו אסתטי ונקי. מהמדינה עד כה לא קיבלתי כלום, אמרו שבקרוב אקבל, אני מחכה. אני בטוח שאני והמסעדנים נסתדר עם המצב למרות הקושי. מקווה שהמצב יחזור להיות שגרתי כמו לפני הקורונה. אנחנו נפתח בכל מצב. ממליץ לקבוע מקום מראש".

מסעדת "בר בשר" מושב מעונה, תומר אלמקייס: "אנחנו כרגע לא חוזרים, אנחנו בשיפוצים. לפי המסתמן נחזור ב- 1.6 וכך גם נראה איך השוק מתפקד במצב הזה, אך לא דקה קודם".

 

 

אהבתם את הכתבה? כתבו לנו בתגובות

הישארו מעודכנים באתר בלינקר ובפייסבוק של צפון 1 גליל מערבי וחדשות נהריה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות